America’s Cup finaali pääses ülekaalukalt Louis Vuittoni karika võitnud Uus-Meremaa tiim – Dean Barkeri juhitud Emirates Team New Zealand. Täpsustuseks olgu mainitud, et karika kaitsjaga, eelmise America’s Cup’i võitja Oracle Team USA-ga sai asuda võistlema alles pärast Louis Vuittoni karika võitmist.

America’s Cup trofee saab kuuluda meeskonnale, kes on finaalseerias suutnud välja sõita 9 võitu. 34. America’s Cup’i võitja väljaselgitamiseks kulus 19 võistlussõitu.

Esmalt selgelt Uus-Meremaa tiimi Emirates Team New Zealandi kontrolli all olnud finaalseeria jõudis skoorini 8:1 kui Larry Ellisonile kuuluv Oracle Team USA otsustas asendada taktik John Kostecki endise Finn-klassi purjetaja, olümpiamängudelt neli kulda võitnud britt söör Ben Ainsliega. Sinna juurde veel Laser klassis 2012.a Londoni olümpiamängudel kulla võitnud austraallane Tom Slingsby strateegina aitas austraallase James Spithilli juhitud meeskonna lootusetuna näiva kaotusseisu pöörata finaalseerias võidukaks, noppides ühe võidu teise järel kuni viigiseisuni enne otsustavat heitlust.

Oracle Team USA jaoks oli see üks spordiajaloo ja ka America’s Cup’i ajaloo võimsamatest comeback’idest, kui nad suutsid pingelises heitluses lõpuks lüüa Uus-Meremaa tiimi, et võita ihaldusväärne sporditrofee. Karikavõitjad võitsid kaheksa sõitu järjest kuni triumfeerisid skooriga 9:8, olles saanud seeria alguses kaks karistuspunkti. Uus-Meremaalased võitsid finaalseerias esimesest viiest sõidust neli, sundides ameeriklasi modifitseerima oma paati ja kutsuma Ainslie põhimeeskonda.

Finaalsõidus oli Oracle’i tiim 44-sekundilise edumaaga kiiwide ees üle finišijoone, et jätta enda kätte juba teist korda karikas, mille nad võitsid ka 2010. aastal.

Vaatamata uus-meremaalaste kindlale haardele seeria alguses ja ebasoodsate tuuleolude tõttu edasilükatud sõitudele näitas America’s Cup, et match-race-võistlus hiiglaslikel katamaraanidel saab olla tohutult põnev ja selline saab tõenäoliselt olema ka selle sündmuse edasine tulevik.

Maailma kiireimad purjekad, AC 72.

Tiib-purjega katamaraanid (72 jalga, ligemale 22 meetrit), võidusõidu kiirused on ulatunud ligemale 50 sõlmeni (ligi 90 km/h). Tuulest 2-3 korda kiiremini sõitvatele katamaraanidele annab ennenägematu kiiruse tavalisest, nn pehmest purjest oluliselt efektiivsem tiib-puri. AC 72 tiib on 40-meetri kõrgune karbonist ja teistest ülikergetest, tugevatest ja moodsatest materjalidest valmistatud high-tech taglas, kus juures AC 72 puri on suurem kui Boeing 747 tiib. Selle veepealse vormel 1 meeskond koosneb vaid 11 meeskonnaliikmest. Enamus võistlusrajast läbivad need paadid veealustel tiibadel, isegi manöövreid tehes ei puuduta paadi kered veepinda. Teatavasti on vesi suurem takistus kui õhk ja juhul kui paat siiski vette vajub, kahaneb kiirus momentaalselt ja väga oluliselt.