Jooksuriided. Kuidas valida spordisokke?


Jooksuriided. Kuidas valida spordisokke?
Spordisokid

Peaaegu kõikidel spordialadel kasutab inimene aktiivselt oma jalgu. Seetõttu on ülioluline valida endale sobilik jalats. Kuid mitte vähem tähtis osa ei ole ka korralikul sokil. Sokk on vahelüliks jalatsi ja jala vahel.

Iga spordijalatsi mugavust parandab tehnoloogiline sokk. Spordisoki peamiseks eesmärgiks on säilitada jala mugavus, hoida jala pind kuivana ning vältida hõõrdumist. Kvaliteetsete spordisokkide valmistamisel on kasutatud sünteetilisi mikrokiudmaterjale, millel on väga head vetthülgavad, niiskust eemale juhtivad ja hõõrumist vähendavad omadused. Puuvillast valmistatud sokil need vajalikud omadused puuduvad, kuna looduslik puuvilla kiud seob endaga vett. Üldjuhul on tehnoloogiad ja materjalid sokil välja toodud erinevate värviliste paneelidena.

Väga headel jooksusokkidel on eri koega paneelid et sobituda võimalikult hästi jala kujuga ning seega mitte libiseda naha pinnal ka pikematel distantsidel. Talvised sokid peavad hoidma materjali kohevust, st omama õhukambrikesi, kuna on tarvis täita soojust hoidva vahekihi ülesannet.

Tehnoloogilised spordisokid:
- On tavalisest õhemad, et toimuks parem ventilatsioon ja niiskusregulatsioon.
- On kasutatud võimalikult vähe õmbluseid.
- On pehmendatud erinevalt päka ja kanna all, vastavalt vajadusele.
- Järgivad jala loomuliku vormi, toetades pöiavõlvi ning ei "rulli" end mööda pöida.

Seotud lood:

Kompressioonisokid ja säärised

Kompressioonisokid on muutunud viimastel hooaegadel üha populaarsemaks. Kui alguses kasutasid neid vaid profisportlased, siis on teadmine kompressioonisokkide ning -sääriste kasutamise kasulikkusest levinud ka harrastussportlaste sekka.

Kompressioonisokkide peamine kasutegur pikamaajooksus seisneb nende suuremas surves sääre pinnale. Nii suunatakse verevarustus nahapinnalt sügavamale lihastesse. Sellega soodustatakse lihaste verevarustust, eriti venoosset tagasivoolu nendes.

Kompressioonisokkide peamine kasutegur pikamaajooksus seisneb nende suuremas surves sääre pinnale. Nii suunatakse verevarustus nahapinnalt sügavamale lihastesse. Sellega soodustatakse lihaste verevarustust, eriti venoosset tagasivoolu nendes. Lisaks toimub soki suurema surve tõttu lihaste parem fikseerimine, vähendades lihaste liigset liikumist. Igasugune liigne liikumine on aga energiakadu. Tugev surve vähendab võimalust ka mikrovigastuste tekkimiseks lihases. Kõrgema tasemega kompressioonitooted aitavad ühtlustada ka kehatemperatuuri, suunates kuumust töötavatelt lihastelt naaberlihastele.

Kompressioonisäärised on oma kasutamisomaduste poolest kompressioonsokkidest igati efektiivsemad.Seda mitmel põhjusel. Esiteks peab säärele avaldatav surve olema optimaalne. Tavaliste masstootjate kompressioonisokkide valikul on määrav mitte sääreosa surve vaid jalalaba suurus, mis on ka pakendile ainsana kirjutatud. Valida tuleks just kasutaja sääreümbermõõdule vastavat survet, seda aga võimaldab just sääris.

Teiseks, sääristega kasutamine annab vabaduse valida just endale sobiv sokk, joosta palja jalaga, või kasutada säärist ka näiteks ujumiskalipso all. Triatleedid olid ka just esimeste spotlaste hulgas kes säärised massiliselt kasutusse võtsid, kuna see andis võimaluse kasutada kompressiooni segamatult just kõigi kolme ala juures.

Originaalartiklit saad lugeda SIIT!