Peakorraldaja, Mart Reimann, tervitab Liikumisaasta 2014 puhul kõiki kaasmaalasi: nii neid, kel plaanis tõsine võistlus ette võtta, kui ka neid, kel soov lihtsalt tore päev veeta ja oma lõbuks ning enda võimekuse testimiseks aerutama tulla.

Merd peab austama, ütleb iga kogenud meresõitja. Merel on miljon nägu, tuju. Iga päev on unikaalne eriline. Homme toimuvale aerutamismaratonile prognoositakse sel aastal head ilma, mis teeb selle läbimise lihtsamaks. Ohutus on oluline sõna, millest ei saa mere kontekstis kunagi üle ega ümber.

Palusime peakorraldajal, kogenud süstasõitjal, Mart Reimannil, veel enne homset maratoni soovitusi ja nõuandeid jagada ja mõnele küsimusele vastata.

Kuidas on sel aastal maraton turvatud?

Lahemaa piirkond on üks huvitavamaid meresüstasõiduks Põhja-Eestis ning Kolga lahte võib pidada Põhja-Eesti turvalisimaks lahesopiks. Üritust turvavad Eesti Priitahtlik Päästeliit ja Eesti Vabatahtlik Mere- ja Järvepääste 10-ne kaatriga. Merepäästjad on koolitustel ja treeningutel osaletud nii Eestis, Soomes, Rootsis, Norras kui ka Suurbritannias. Maraton ongi teoks saanud süstasõitjate ja merepäästjate ühise huvi tõttu. Merepäästjate huvi võistluse turvamiseks oli reaalsete päästmiskogemuste omandamine ning reaalne võimalus näha ka õnnetuse toimumist, mitte ainult tagajärgedega tegeleda ja päästa.

Tõenäoliselt on siinkandis ka suurim süstasõitjate ja vabatahtlike merepäästjate kontsentratsioon ja integratsioon. Kui sageli arvavad kaatrifriigid, et süstasõit on üks mõttetu tegevus, siis siin on erinevatel põhjustel suur osa merepäästjatest õnnestunud nii lühemaks kui pikemaks sõiduks süsta meelitada. Mõni vabatahlik merepäästja on lausa Soome aerutanud. 

Kas soovitad inimestel toetuda turvakaatritele või võtta ka isiklik vastutus?

Vaatamata turvameeskonnale, on siiski ka igal võistlejal endal oluline turvalisuse ja varustuse peale mõelda. Teatavasti on lisaks turvakaatritele oluline ka võistlejate isiklik panus turvalisusesse. Kõik võistlejad peavad oskama ujuda ning peavad ka teadma kuidas ümbermineku korral käituda tuleb. Kõik võistlejad peavad kandma ohutusvesti ning veekindlalt pakitud mobiiltelefoni (selleks ei ole vaja kindlasti veekindlat kotti vaid telefoni teeb veekindlaks ka turvavahend - kondoom).

Mida soovitad homme maratonile selga panna?

Selleks et süstasõit oleks mõnus ja meeldejääv kogemus, tuleb riietuda nii, et märjaks saades ikka soe oleks. Oluline on vältida puuvilla. Kuna ilm maratoni ajal on prognoositavalt soe, ei ole mõtet end liiga põhjalikult sisse pakkida. Homse ilmaga sobivad hästi ka lühikesed püksid ja sandaaalid või kalipsosussid. Alati on mõistlik võtta kaasa midagi vee ja tuulekindlat ning kindlasti ka varuriideid. Kuna ohutusvesti kandmine on kohustuslik, siis hoiab ka ohutusvest päris hästi sooja. Merel on vajalik kaitseks tuule ja päikese eest müts. Võib mõelda ka päikeseprillidele.  

 Mis ilma homseks lubatakse?

Eks info peab veel homme üle vaatama, aga hetkel tõotab tulla hea ilm, hoiatusi ei ole. Homne päev on vahelduva pilvisusega nähtavus peamiselt hea, puhub lõuna- ja edelatuul 3-9 m/s. Kuid nutikas on hommikul vaadata uuesti ning heita pilk ka laine kõrgusele jne.

Kuidas valida distants?

Kui 24 km on liiga palju siis on võimalus osaleda lühemal 9 km Pedassaare ringil. Ole endaga aus ja võta võimetekohane distants. 24 kilomeetrisel distantsil on kohustuslik peale 12 km süstast
välja tulla ning Malusi saarel joogipudeli järele joosta. See on hea
sirutusharjutus kuna süstaga sõites kipuvad jalad ja puusad kangeks jääma.

Kes on osalema oodatud, milline peab olema inimeste füüsiline ettevalmistus?

Selleks, et osaleda maratonil ei pea olema iga päev trenni teinud. Kui enne üldse aerutanud ei ole võib maraton piinarikkaks kujuneda. Süstavõistlustel on sagedased situatsioonid kuidas soliidse õllekõhuga härrasmehed elegantsete aerutõmmetega noored ja musklis mehehakatised seljataha jätavad. Aerutamisel on suur osa tehnikal kuid hea sportlik vorm ja hea võhm võivad tehnika puudujääke kompenseerida.

Palun jaga veel seoses ohutusega nippe ja soovitusi?

1. Vaata hoolega oma merevarustus üle. Süst olgu heas korras, päästevest seljas ja kindlasti pump kaasa. Nutikas on kaasa võtta võimalusel ka aerupadi.

2. Lihvi oma sõidutehnikat ja oskusi. Seda on soovitatav teha aastaringselt. Õpi kogenenumatelt. Käi merel treenimas. Võimalusel osale mõnel professionaalsel koolitusel.

3. Võta vee peale kaasa mobiiltelefon, mis on veekindlas kotis (kui veekindlat kotti ei raatsi osta aitab ka turvavahend kondoom). Kui on valikuvõimalus, võta kaasa klahvidega mobiiltelefon, sest nutitelefonid enamasti läbi veekindla koti ei tööta ja neid on vees olles, ebamugavam käsitseda.

4. Enne maratoni reguleeri hoolega pedaalid, vaata tüür üle ja sea vaim valmis 24 -ks kilomeetriks.

5. Aeruta veidi ettepoole kaldu ja ära toetu istme seljatoele. See aitab säilitada parema tasakaalu ja rakendada Sinu jõudu paremini.

6. Aeruta julgelt lainele vastu või veidi diagonaalis. Hoia süst pidevalt liikumises, sest liikuv süst hoiab laines paremini suunda ja on samas paremini juhitav. Eriti kehtib see tagant – laine korral. Mida enam risti lainet süsta hoida, seda turvalisem on sõita. Suurema laine puhul liigutakse selleks vahel piki sikksakkjoont. 

Pealt tuult kividest möödumisel arvesta, et laine kannab Sind kivi(de)le lähemale ja võid kas sõita vastu kivi või jääda külglainesse küljega vastu kive. 

Hoia võimalusel eemale murdlainetusest. Murdlainetuses pealmised veekihid liiguvad kiiremini kui alumised ja siin on oht ümber minna. Harilikult on sellises kohas ka kas madal või vee all kivid, mis suurendab ohtu veelgi. Kui murdlainetuse läbimist pole võimalik vältida, tuleb sealt läbi sõita võimalikult risti lainega.

7. Püüa merd tunnetada, sest süst liigub lähtuvalt aerutaja ja mere koostoimest.

8. Kuigi see on võistlus, märka ka inimesi enda ümber. Mine appi, kui keegi abi vajab. Hoolimata sellest, et see on hästi turvatud maraton, pole alati võit peamine siht. See viimane on üks olulisemaid punkte.


Mart Reimann: soovin kõigile vägevat liikumisaastat ja julgustan osalema tulema: ohtut ja elamusterohket maratoni!