TREENERILT HARRASTAJALE: Särav eeskuju Kaja Tuisk: toolilt püsti tõusmine ongi juba saavutus!

 (15)
Personaaltreener Kaja Tuisk
Personaaltreener Kaja TuiskFoto: Tove Hertzberg

Kaja Tuisk on töötanud treenerina 27 aastat ja olnud liikumise maailmas aktiivne kogu oma teadliku elu. Selle teekonna vältel on ta tegelenud balleti, võistlustantsu, aeroobika, kick-boxingu ja palju muuga. Liikumisaasta 2014 puhul andis ta Delfile intervjuu, et kinkida oma panus eestlaste tervise parandamiseks.

Mida Sa soovid Eestimaa harrastajatele alanud Liikumisaasta 2014 puhul?

Et inimesed leiaksid vähem ettekäändeid ennast mitte liigutada! Soovin kõigile suurepärast liikumisaastat! Pole olemas mitte ainsatki vabandust mitte liikuda. Lihtsalt mine õue, kõnni, jookse, liigu - kaunis kevad ja värske õhk ootavad Sind! Selleks pole üldse raha vaja. Kui õues on oma liikumised tehtud, siis mul on suurim rõõm tutvustada ka põnevat alternatiivi, kuidas edasi treenida. Hea uudis harrastajatele, kes endale seni majanduslikke ettekäändeid on leidnud, et mitte trenni teha, on see, et tegime perega kolm aastat tagasi unikaalse netilehele nimega Koduaeroobika. (Vaata videoid siit.)

Seal on igal inimesel võimalik tegeleda talle sobival ajal nii aeroobika, pilatese, jooga, kick-boxing liikumise ja erinevate stiilidega, olles samal ajal juhendatud oma ala Eesti tippude poolt. See on pereprojekt, laste isa on režiisöör - operaator, kes filmib ja monteerib. Noorem poeg on veebidisainer,tema tegeleb tehnilise poolega. Vanem poeg on algataja. Minu poolt treenerite valik ja treeningud ning mentaalne teostus. Tuleviku eesmärk on pakkuda treeninguid kõikidele vanusegruppidele ja katta erinevate stiilide valik. Sportimine on odavaim viis võidelda depressiooni ja stressi vastu. Fakt on, see, et kui Sa ennast ei liiguta, esitab elu peagi palju suuremad arved. Parem juba maksta igakuiseid „küttearveid“. Õelatele netikommentaatoritele soovitan Koduaeroobikas valida kickboxing'u tund ja kingituseks tehtud töö eest saavad nad peagi ilusad lihased. Lisaks leiavad nad uue kanali, kus oma negatiivne energia ja frustratsioon välja elada. Nii saavad nemadki Liikumisaasta 2014 puhul midagi uut proovida ja oma elu positiivses suunas muuta.

Seotud lood:

Millal alustasid treeneritööga?

Hakkasin trenne andma olude sunnil juba Pedas, tantsujuhtimist õppides. Olin esimeste hulgas, kes hakkas Eestis aeroobika tunde andma ja seda suunda edendama. Alustasin treeneritööga teisel kursusel. Võtsin šnitti Ameerika aeroobika koolkondadelt. Tantsujuhtimise õppejõud ei mõistnud toona mu valikuid väga sügavalt. See kõik oli liiga uudne. Käisin lõunapausidel asutustes nii aeroobika kui ka peotantsu treeninguid andmas, et veidi kooli kõrvalt raha teenida. Naljakas fakt on see, et treeningtunde andsin sel ajal võimlemissussides, kuna botaseid polnud saadaval. Jätkasin seni kuni ühes spordiklubis tehti konkurss ja osutusin treenerina valituks. Tollal töötasin Tallinna Tuletõrje Maja juhatajana. Sain ise oma aega planeerida, millal teen põhitööd, millal annan trenne ja millal tegelen lastega. Andsin mõlemat poega oodates trenne kuni üheksanda kuuni välja ja tegin ka come-backi kiirelt. Jällegi olude sunnil, sest elu ei võimaldanud sohva peal pikutamist.

Mait Agu ütles: "Sa ei tantsi niisama. Igal asjal peab olema mõte ja tähendus. Tants peab midagi ütlema." Sellest ütlusest sai minu jaoks oluline alustala. Lähtun sellestsamast mõttest ka oma praeguses töös,et keegi ei vehiks niisama vaid et see oleks mõtestatud ja inimene jõuaks oma sihtideni.



Kuidas hoiad oma keha töökorras ja mida teed lihashoolduse aspektist?

Kõik, mis liigub, see amortiseerub. Ei saa üle ega ümber tõsiasjast, et kui keha on töövahend, siis tuleb selle eest hoolt kanda. Üritan käia vähemalt korra kuus Astangu rehabilitatsiooni keskuses, imeliste kätega füsioterapeudi Agne Laansalu käte all. Ta ise tunneb ära, et missugune koht massaaži või teipimist vajab, et oleksin lahinguvalmiduses veel sada aastat. See asutus ja kontekst on andnud teise vaatenurga elule. Kui keegi kurdab oma tervise pärast, soovitan soojalt visata pilk neile kellel on reaalselt liikumispuuded, kus näeb inimesi, kel tõepoolest on raske. Vaadates Astangul eluolulisi probleeme, tunduvad enda pisikesed mured täiesti tühistena. Mõistan kui õnnelik, tugev, terve ja elujõuline olen.

Mis on Su suurim liikumise alane saavutus elus?

Näita mulle veel ühte naistreenerit Eestis, kes 50-aastaselt annab kick-boxi tunde? Tutvuksin meelsasti. Olen õpetanud nii mõnedki metsast kinni püütud karud tantsima ning olen elu ja tervise juures tänase päevani. Hea on vahel ka tagasiside, et peetakse Eestis staartreeneriks, tipptreeneriks. Saavutus on ehk ka see, et olen praktik. Näiteks eile oli mul 6 trenni, kõik vägagi intensiivsed. Tänaseks olen veendunud, et suurimaks saavutuseks ongi Koduaeroobika netileht. Saan sellega paljudele inimestele pakkuda abi toitumise ja treeningute nõustamisel. Meil on täiesti tasuta vaatamiseks ja õppimiseks treeningute algõpetus, aeroobikapõhisammud. Poksihuvilised saavad õppida ära algtõed kick-boxing aeroobikas kasutatavatest käe- ja jalalöökidest.
Koduaeroobika lehel on erinevaid treeningstiile alates lihtsast aeroobikast ja lõpetades Pilatese ning joogaga. Riina Suhhotskaja teeb body-aeroobikat. Avastamisrõõmu peaks jätkuma, sest kaasatud on Eesti aeroobikatreenerite paremik: Rainer Rebane, Enn Meiesaar jpt. Tegeleme ka heategevusliku missiooni projektiga. Oleme andnud www.koduaeroobika.ee liitumise koolidele tasuta kasutada, meie netileht rikastab kehalise kasvatuse tunde. Tagasiside on olnud väga positiivne.

Mida soovitad inimestele, kel on raske ennast ületada ja alustada liikumise teed?

Toolist püsti tõusmine ongi juba saavutus ja esimene samm, soovitan soojalt see esimene samm teha.

Mida Sa soovitad inimestele, kes veel ainult teoreetiliselt trennis käivad?

Soovitan minna praktiliseks ja alustada vaikselt. Samm sammu järel, lihtsamast raskemaks. Tuleb teha seda ala, mis meeldib, mis rõõmu ja rahulolu tekitab. Oluline on ka regulaarselt jätkata. Olen märganud, et harrastajad on isegi liiga entusiastlikud ja pingutavad üle. Ei tohiks unustada puhkuse olulisust. Saan aru, et süües kasvab isu, kuid siiski tasub enne koormuste üles kruttimist saada parem kontakt oma kehaga. Inimesed võiksid teha seda, mis nende praeguse vormiga kooskõlas on.

Treeningut ei peaks võtma nagu lõppeesmärki, vaid kui teekonda. Harrastajad võiks käia trennis hea enesetunde ja rahulolu pärast, mitte selleks, et tulla maailmameistriks. Juhul kui mõni harrastajatest küündibki maailmameistri tiitlini, siis miks mitte, kuid tuleb olla endaga aus. Anda aru kus Sa oled, mitte meenutada, kuivõrd kõva sportlane olid gümnaasiumi päevil ja unustada, et oled vahepeal 20 aastat vanemaks saanud.

Mida pead teadliku treenimise puhul kõige olulisemaks?

Kasutan ühe tuntud kosmonaudi öeldut: "Kes unistab taevast, jõuab puulatvadeni. Kes unistab puulatvadest, ei jõua maast kõrgemale." Võiks ikka suuremalt unistada. Perspektiivid või eesmärgid tuleb kõrgemale seada. Siis jõuab kaugemale. Kuid nagu eelpool öeldud, peale unistamist tuleb teha plaan ja fikseerida hetkeseis ja rahulikult teele asuda, mitte esimese trenniga ennast ära lõhkuda.
Tippsportlaste jaoks on kõik metoodikad välja töötatud, kuid harrastaja peab ise oma tõeni jõudma. Ega see harrastaja tee kerge pole, kuid enne teekonna planeerimist on oluline endalt küsida, mida soovid saavutada.

Mida pead toitumise puhul kõige olulisemaks, palun jaga oma seisukohti ja märksõnu?

Toitumise teema on niivõrd personaalne, et sellele tuleb individuaalselt läheneda. Näiteks Koduaeroobika nõustamisel palun inimesel kümne päeva jooksul üles kirjutada, mida ta sööb ja joob. Tulemused, kuhu harrastaja kord jõuab, on kooskõlas toitumisega. Ihaldatud vormi saamise nimel mõjutab toitumine lõpptulemust väga palju.
Soovitan toitumise seisukohalt valida toiduaineid, mis tekitavad peale söömist mõnusa ja kerge tunde. Oled see, mida sööd.

Kust Sa ammutad seda sära ja energiat? Mitu Sinuga kohtunud inimest on väitnud mulle, et nad pole energilisemat ja sütitavamat isikut kohanud.

Ammutan energiat teistest inimestest. See on peegliefekt. Kui ikka 30 inimest särab vastu, siis need kiired jõuavad ka minuni. Midagi sarnast peab meis vastastikku olema, et see tekkida saaks. Mu töö teebki mind rõõmsaks. Väljun kodust teadmisega, et maailm on meeldiv ja sõbralik, ning see hea tunne peegeldub igal pool vastu ja võimendub veelgi. Minu jaoks on väga olulised armastus, pere, rahulolu, tasakaal, elurõõm ja ka päike. Elav muusika ja improviseerimine kõlavad juba mõnda aega kodus sagedasti. Kuid selle erilise tunde, et Sa oled imetletud, armastatud, austatud annab naisele siiski mees - teine pool, kaaslane. Naisele on ülioluline mehe tähelepanu, paitav pilk, hell embus. Armastatud kvaliteetnaised ei närtsigi niipea ja nende realiseerimisaeg puudub.

See pole enam saladus, et oled leidnud igavese nooruse eliksiiri, kas annad ka tavalugejale vihjeid, mis see on?

Liikumisaasta 2014 puhul avaldan selle erakordse eliksiiri retsepti, mille koostiseks on: armastus, uudishimu ja huumorimeel. Hästi mõjub ka noortega koos olemine.

Milline on hea treener?

Hea treener on see, kelle puhul Sa hakkad uut kohtumist ootama. Hea treener on inimene, kes usub Sinusse, kes suudab Sind motiveerida. Kellega koos Sa tõepoolest arened. Inspireeriv, sütitav ja tähelepanelik.

Milline tuleb Sinu liikumisaasta 2014?

Olen 13 aastat käinud rahvusvahelisel Rimini Fitness Festivalil, kus on üle maailma koos parimad treenerid ja esindatud kõikvõimalikud erinevad treeningud. Varasemalt oli seesama festival 10 päeva, kuid tänaseks on üritus kontsentreeritud veelgi kvaliteetsemaks sündmuseks ja kestab 4 päeva. Osalen ka sel aastal. Olen alati avatud väljakutsetele. Tulen igasse maakonda, kuhu kutsutakse. Arendan edasi Koduaeroobika netilehekülge ja jätkan trennide andmisega üle kogu Eestimaa.

Mis on Su lõpusõnad ja soovid Eestimaa harrastajatele?

Liikumine on elu ja elu on liikumine. Säravat ja seiklusrikast liikumisaastat kõigile eestlastele!