Toitumisnõustaja teeb populaarse paleodieedi maha: liiga ühekülgne ja valgurikas

 (28)
Toitumisnõustaja teeb populaarse paleodieedi maha: liiga ühekülgne ja valgurikas
Grillitud liha. Foto on illustratiivne.Foto: Priit Simson

„Toitumises pean mina oluliseks päevamenüü tasakaalu ja mitmekesisust toiduainete valikul,“ ütleb toitumisnõusataja Jane Maastik, kui Maaleht.ee pärib, mida ta arvab juba mõnda aega rahva seas usinalt populaarsust kogunud ürginimese toidulauda jäljendavast paleodieedist.

Lisaks rõhutab Tartus Anneli Sootsi Tervisekoolis toitumisnõustajaks õppinud Maastik, et toidukorrad peaksid olema võimalikult regulaarsed: päeva jooksul kolm põhitoidukorda ning üks-kaks oodet.

Vana hea toidupüramiidireegli toob ta ka välja: pööra tähelepanu köögi- ja puuviljade tarbimisele, aga kindlasti lisa juurde ka piisavalt teravilja, kala, piimatooteid, liha ja rasvu. Teravilja- ja piimatoodetest loobumine ei ole tervetele inimestele ega haiguste profülaktikaks mingilgi moel põhjendatud.

„Nende menüüst täielik väljajätmine on õigustatud vaid siis, kui tegemist on terviseprobleemiga, mille puhul see on möödapääsmatult vajalik,“ arvab Jane Maastik. Ning lisab, et menüüst väljajäetud toiduainetele tuleb alati leida tervislikud asendused, näiteks valmistades ise piimajogurti asemele taimse jogurti.

Kindlasti ei tohiks teatud toiduaineid välistavat dieeti hakata pidama päris üksi. Tuleb kasutada toitumisspetsialisti abi, kes aitab koostada toitumiskava ja annab vajalikud soovitused, mis arvestavad tervisliku toitumise reegleid. Sel juhul pole vaja karta, et organismil mõnest olulisest toitainest puudu jääb.

Seotud lood:

„Iseseisvalt sellisele toitumisele (ka paleodieedile – toim) minek võib tervisele üsna kahjulikke tagajärgi kaasa tuua,“ on tasakaalustatud toitumise põhimõtteid austav Maastik kindel.

Tema arvates on paleotoitumise peamisteks miinusteks liiga suur valgusisaldus ja toiduainete liiga ühekülgne tarbimine.

Tervisliku toitumise aluspõhimõte ütleb, et päevane valgu tarbimine ei tohiks ületada organismi päevast valguvajadust. Inimese päevane valguvajadus on kuni 0,8 g kehakaalu kilogrammi kohta, mis teeb 60 kg kaaluva inimese puhul 48 g ja 10-15% kogu päevasest toiduga saadavast kaloraažist. „Liigne valgu tarbimine koormab nii maksa kui neerusid ja pole pikaajaliselt tervislik,“ rõhutab Jane Maastik.

Kuna paleotoitumise puhul on keelatud mitmed toiduainete grupid, siis on oht, et sellise elustiili järgijal jääb neist puudu. Samuti tuleb paleoasutajatel suuremat tähelepanu pöörata kiudainetele, kuna toidust on eemaldatud ka peamised kiudainete allikad.


Kes ta on?

Jane Maastik iseendast:

Õppisin toitumisnõustajaks Tartus Annely Sootsi Tervisekoolis. Toitumisnõustamisi, kaalugruppe ja erinevaid töötubasid, loenguid ja koolitusi viin peamiselt läbi Räpinas, kuid soovi korral mujal Lõuna-Eestis, näiteks Tartus.

Esmalt omandasin meditsiiniõe kutse. Seejärel õppisin lisaks kosmeetikuks ja massööriks. Lisaks olen õppinud sisearhitektuuri, loodusturismi ja turismikorraldust. Kõik need erialad on andnud mulle palju erinevaid kogemusi. Õige tee leidmiseks tulebki proovida erinevaid võimalusi. Omandatud oskused annavad palju erinevaid võimalusi ja on ka toitumisnõustamise juures kaudselt abiks.

Toitumise teema on mind alati huvitanud. Kui läksin meditsiini õppima, olin veendunud, et tahan inimesi aidata. Meditsiinis aga tuleb enamjaolt tegelda tagajärgedega. Mulle meeldib aga pigem ennetustöö.


Isiklik kogemus

Sportliku eluviisiga 45-aastane naine (nimi toimetusele teada):

Proovisin paleotoitumist umbes 30 päeva jooksul möödunud kevadel, sest lugesin, et see mõjub teraviljatoodetest loobumise tõttu nahale hästi ning igasugused põletikukolded ja vistrikud kaovad nagu võluväel. Mind aga segasid aeg-ajalt näole ilmunud vistrikud hulluviisi, hoolimata sellest, et hoolitsesin näo puhtuse eest korralikult.

Piimast ma täielikult loobuda ei suutnud, ka kohvist mitte.

Sellele vaatamata tunduski esialgu kõik päris kena - nahk muutus märgatavalt ilusamaks, vistrikke tekkis harvem ja need polnud nii punetavad. Ajapikku muutus aga poes käimine tõeliseks nuhtluseks - kirbukirjas toodete toitainetesisalduse uurimine oli jube vaevarikas. Isegi kalapulkades leidus gluteeni! Pikapeale ma lihtsalt tüdinesin näpuga järje ajamisest. Nüüd hoian lihtsalt oma menüül silma peal ja tarbin gluteeni sisaldavaid teraviljatooteid mõistlikul määral. Vistrikke tekib, aga mõnede asjadega elus võib õppida koos elama. Valikute küsimus.

Hoolimata sellest, et nahale mõjus 30päevane paleodieedi prooviaeg visuaalselt hästi (kaugtulemused jäid mulle siiski teadmata), tekitas see rahakotti augu - keskmisest madalama sissetulekuga inimene endale sellist toitumist lubada ei saa. Või kui, siis niisugusel moel, et tõmbab kusagilt mujalt kõvasti kokku. Eks on igaühe enda otsustada, kas ta tahab seda teha või mitte. On ju ka küllalt neid inimesi, kes paleodieedist rõõmu ja rahuldust tunnevad.