Igal 2000. inimesel on osa 16. kromosoomist kahekordistunud, muutes need mehed 23 korda ja naised 5 korda suurema tõenäosusega alakaaluliseks, vahendab ERRi uudisteportaal.

Tavaliselt on inimesel igat kromosoomi paar ehk üks kummaltki vanemalt. See tähendab, et enamasti on ka igat geeni kaks koopiat. Mõnikord võib aga osa kromosoomist kahekordistuda (duplikatsioon) või kustuda (deletsioon), mille tulemusena muutub ebatavaliseks ka geenide „doos”.

Londoni Imperial kolledži ja Lausanne’i ülikooli uurimuses analüüsiti rohkem kui 95 000 inimese DNA-d. Selgus, et 16. kromosoomi teatud regiooni (16p11.2) duplikatsioon on seotud alakaalulisusega (kehamassiindeks alla 18,5). Pooltel lastest, kellel esineb vastav kahekordistumine, on organismi arenemisega kaasnev kaalutõus normaalsest madalam. Veerand duplikatsiooniga inimestest kannatab mikrotsefaalia all, mille puhul inimese pea ja aju on ebanormaalselt väikesed. Eelmisel aastal avastas sama uurimismeeskond, et samade geenide ühe koopia puudumine suurendab 43 korda haiglasliku rasvumise tekke riski.Hetkel pole veel midagi teada geenidest, mis paiknevad selles 16. kromosoomi piirkonnas. Kui teadlastel õnnestub kindlaks teha täpsed geenid, mis mängivad rolli isu kontrollimises, võib avastus panna aluse potentsiaalsetele ravimitele rasvumise ja toitumishäirete vastu.

Vaata veel: 'Gene Overdose' Causes Extreme Thinness (Science Daily) ja 16. kromosoom juhib kaaluosutit (Eesti Geenivaramu).