Verenäitajad peale maratoni

 (3)
Verenäitajad peale maratoni
Veenivere võtmine

Esimest korda tegin tervisesportlase vereanalüüside paketi mõni aasta tagasi, kui valmistusin oma esimesteks jooksumaratonideks ja soovisin esmalt pilti saada, kuidas treeningud organismi mõjutanud on ning teisalt selleks, et teada, kas ja milliste ainetega oleks organismi vaja turgutada. Tookord näiteks olid minu organismi rauavarud suure treeningkoormuse ja intensiivse võistlusperioodi jaoks selgelt ebapiisavad ning pidin rauda lisaks tarbima.

Sel sügisel valisin analüüside tegemise ajaks eelnevale vastupidiselt hoopis jooksumaratoni järgse aja - vereanalüüsid andsin neli päeva peale SEB Tallinna Maratoni ja eesmärk oli teada saada, milline on minu tervis peale pikka ettevalmistusperioodi ja suurt võistluspingutust.

Nagu ikka seadsin sammud söömata-joomata SYNLABi Väike-Paala 1 laborisse. Laboris ootama ei pidanud ja verevõtja oli kogenud, leides vaevata minu üsna kehvasti nähtavad veenid üles. Tühi kõht ainult pitsitas.

Analüüside tulemused saadeti krüpteeritult meilile. Vaja oli vaid ID-kaarti ja PIN-koodi, et tulemusi avada. Kusjuures meeldiva üllatusena sain tulemused teada juba järgmise päeva hommikul - vähem kui ööpäev peale analüüside andmist. Teenindaja tegelikult soovitas järgmine kord patsiendiportaalist tellida, siis on vastuste juures portaalis ka täiendavad selgitused.

Seotud lood:

Paketis oli 12 analüüsi, tulemused saabusid neljal leheküljel, vastavalt analüüside sisule.. Iga näitaja juures oli ka referentsväärtus ehk vahemik, kuhu peaks jääma normaalne tulemus. See tegi tulemuste lugemise oluliselt lihtsamaks ja aitas saada ka kiire ülevaate nendest näitajatest, mis alla - või ülespoole piirnormi jäid.

Kuna paljude analüüside nimetused on üsna keerulised ja minusugusele tavainimesele ei ütle suurt midagi, oli suureks abiks tulemustest aru saamisel MINU.SYNLAB.EE kodulehekülg, kust üksikanalüüside tellimisvormi alt leiab igale näitajale ka selgituse mis analüüs näitab ja millele võivad viidata normist kõrvalekalded tulemustes.

Et aga enda tõlgendustega mitte eksida, tellisin seekord ka laboriarsti konsultatsiooni - eelnevalt kokku lepitud (mulle sobival ajal) helistas mulle laboriarst, kellele esmalt kirjeldasin oma üldist tervislikku seisundit ja treeningute sagedust ning koormust. Seejärel iseloomustas analüüsitulemuste põhjal laboriarst dr Meeli Glükmann üldistavalt minu tervislikku seisundit ning aitas mul tõlgendada eelkõige neid tulemusi, mis minu analüüsides kas referentsväärtustest erinesid või piiripealsed olid. Kuna minu analüüsides üllatas mind kõige enam D-vitamiini vähesus organismis (minu tulemus 65,3 nmol/l, normaalväärtus alates 75 nmol/l), sain konkreetseid soovitusi, kuidas ja kui suure annusega vitamiini manustada. Muidugi sain laboriarstilt ka üldisemad soovitused, mida treeningute ja toitumise puhul silmas pidada, niipalju kui laboriarsti pädevuses.

Seevastu rauanäitajad, mis mul aastaid madalad on olnud, olid analüüside põhjal seekord väga head: hemogrammi analüüsis hemoglobiin tase 131 ja ferritiini analüüs, mis näitab organismi rauavarusid, oli suisa 72 (tavaliselt on see näit jäänud 30-40 vahele). Head meelt tegi ka magneesiuminäit 0,79, sest kuigi enne maratoni tarbisin krampide vältimiseks magneesiumi lisaks, arvasin, et suur pingutus kahandas needki varud organismis normaalväärtusest allapoole.

Kokkuvõttes olen väga rahul, et tegin tervisesportlase vereanalüüside paketi koos laboriarsti konsultatsiooniga - rõõmustas see, et maratonijärgselt olid minu tervisenäitajad väga head ja olin korralikult taastunud (uurea ja kreatiini kinaasi näitajad olid korras). Kuna jooksuhooajal on veel mitmedki võistlused ees, annavad analüüsitulemused kindlust, et treenin mõistlikult, ülekoormust ei ole (mis annab ka kindlust, et ülekoormusvigastuste riske vähem) ja mu toitumine toetab mu valitud treeningmeetodeid.

Meie tervis on ju meie enda kätes ning parem on seda kontrollida regulaarselt, mitte alles siis, kui mured ja probleemid tekivad.

Kaili Õunapuu-Seidelberg