Taastumine ja selle erinevad võimalused: Uni


Taastumine ja selle erinevad võimalused: Uni
Foto: Scanpix

Taastumisvahendite ja taastumisprotseduuride eesmärgiks on kiirendada ja tõhustada organismi taastumisprotsesse. Taastumisprotsesside kiirusest ja ulatuses oleneb, kuivõrd puhanult saad alustada järgmist treeningut. Hea sporditulemus ei sõltu ainult õigest treeningkorraldusest vaid ka efektiivsest taastumisperioodist.

Taastumise kiirendamiseks on võimalik kasutada mitmeid erinevaid võimalusi. Sagedasti otsitakse abi toidulisanditest, käiakse massaažis, tehakse kuuma- ja külmateraapiat jne. Loetletud taastumisvõimaluste effekt jääb aga tagasihoidlikuks, kui neid ei toeta kõige olulisem taastusvahend, milleks on uni.

Uneaeg ja kvaliteet mõjutavad keha taastumist rohkem, kui ükski teine tegur. Inimene vajab u 8-9 tundi und. Alla 5-6 tuni und ööpäevas muudab keha immuunsüsteemi nõrgaks ja tekitab erinevaid haigusi. Uni vähendab põletikke. Une ajal toimub naha regeneratsioon. Une ajal toodab keha ekstra valgumolekule, mis aitavad treeningus lagunenud rakkudel paraneda. Samuti toimub une ajal erinvate hormoonide, eriti aga kasvuhormooni vabanemine. Ebaregulaarne ja puudulik uni võib muuta keha hormonaalset tasakaalu ja viia kehakaalu kasvule. Korrapärane ja kvaliteetne uni hoiab vererõhu ja kolesterooli taseme madalamal ja aitab südamel taastuda päevasest koormusest. Uni alandab stressihormoonide taset, parandab mälu ja keskendumisvõimet.

Kokkuvõttes saab öelda, et kvaliteetne uni on kõige tõhusam universaalne taastumisvahend mistahes kehalisest või vaimsest koormusest taastumiseks.

Allikas: III taseme treeneritele suunatud üldainete õppematerjalide kogumiku artikkel "Taastumisprotseduurid ja taastumisvahendid spordis" (I.Tustit, L.Rannama, J.Jürgenson, K.Lust-Mardna, I.Neissaar)