Mida teha, kui istuv töö takistab sportimist?


Külmageel Ice Power Roll
Külmageel rollIcePower

Paljud aktiivselt ning igapäevaselt sporti harrastavad inimesed on sageli kurtnud väsimust peale pikka tööpäeva, et raske on trenni minna. Väsimuse põhjused võivad olla erinevad, nt staatilised asendid töö juures, nendest tekkivad õlavöötme lihaspinged, vereringe häired ja kudede hapnikuga varustatus.

Ühelt poolt aitab trenn kõiki neid vaevusi vähendada, kuid teisalt võib neid juurde tekitada kui pinged on väga tugevad või teha harjutusi ebakorrektselt, nt valesid lihaseid pingutades. Tekib nn suletud ring, mille põhjused võivad olla näiteks igapäevane vale asend ja töökoha ergonoomia ning liiga pikk tööaeg ja istumine arvuti, teleri või kontorilaua taga.

Alustada tuleks igas tunnis regulaarsetest sirutamistest, venitamistest ja ringi liikuda (erinevate harjutuste juhendid videodega avaldame Delfis peagi).Lihaste ülekoormuse korral on abi külmageelist
Arvutiga töötamine, vähenenud liikumine ning suure koormusega töötamine on lisanud inimestele õlavöötme, randme piirkonna ning selja probleeme. Istuv tööasend ühendatuna halva ergonoomia ja nõrga lihasvormiga põhjustavad lihtsalt ülekoormust. 

Välja ravimata ülekoormusvigastused võivad põhjustada hullemaid traumasid, vajadust spordist eemal olla pikemalt ning uued traumad on kergemad tulema. Seda kõike vaid sellest, et me ei pööra oma staatilisele tööasendile piisavalt tähelepanu. Ülekoormuse puhul on küsimus organismi vastureaktsioonidest liigsele koormusele, sageli mingisugune põletikuline reaktsioon pehmekoes või liigestes. Sellise põletikulist reaktsiooni puhul on võimalik abi saada tõhusalt külmageelist.

Seotud lood:

Kaela - õlavöötme probleemid
Kaelavalu võib olla tagajärg valest tööasendist ja nõrkadest lihastest. Halb asend halvendab lihaste vereringet, millest tulenevalt sünnib lihaspingeid. Jätkuv isheemia piirkonnas tekitab lihases põletikulise reaktsiooni. Olukorra parandamiseks tuleks istumise ja töökoha ergonoomiat parandada ning lihaseid tugevdada, kuid kõigepealt tuleks põletikulist protsessi leevendada. Kergete põletike puhul saab suurepärase tulemuse lokaalse külmaraviga, mida on kerge teha töökohal ja kodus, nt Ice Power külmageeliga. See sobib ka lihaspingetest vabanemiseks, kuna mõjub vereringele. Lisaks tuleks tähelepanu pöörata lihasharjutustele ning lihaste lõõgastamisele regulaarselt.

Õlaliigese vähese liikumise puhul
Õlaliiges on inimese liigestest suurima liikuvusulatusega, aga selle vähene kasutamine võib põhjustada probleeme õlaliigeses. Ka halb ergonoomia ja rühti hoidvate lihaste nõrkus põhjustavad probleeme õlaliigese asendi muutudes. Vereringe aeglustumine piirkonnas ja liigutuse põhjustatud hõõrumine võivad esile kutsuda suure koormuse piirkonnale. Koormuse tulemusena võivad lihaste kõõlused või liigessidemed muutuda põletikuliseks. Ka püsivamad muutused nagu suur degeneratsioon piirkonnas on tavaline. Külmageeliga võib vähendada turset, rahustada põletikku ning leevendada valu. Kui vaadata Eestis tuntumat külmageeli Ice Power, siis selle koostises sisalduvad aineosad, mis põhjustavad pindmiste kudede temperatuuri languse ningmentool mõjutab ka valureteseptoritesüsteemi.

Arvutiga töötavatele ning palju ühes asendis istuvatele inimestele on abiks:
1.      Lihaspingete lõõgastamiseks kasutada venitusharjutusi regulaarselt
2.      Ergonoomiline tööasend
3.      Regulaarne lihaste tugevdamine ja spetsiaalsete harjutuste tegemine
4.      Valu ja lihaspingete leevendamiseks külmageel


Artiklis kasutas Eesti Spordimeditsiini klaster SportEST füsioterapeut Anneli Sikkuti konsultatsiooni