Külmaravi vähendab valu ja aitab vigastusest paraneda

 (1)
Külmaravi vähendab valu ja aitab vigastusest paraneda
AFP/Scanpix

Ortopeed doktor Toomas Tein, rääkis ajakirja Jooksja aprillikuu numbris külma mõjust, külmaravi rakendamisest pärast treeningut ja ka vigastuse korral.

Külmaravi on spordivigastuste puhul esmaabi andmisel väga oluline. Külma toimel väheneb turse ja verevalumi tekkimise võimalus, aeglustub organismi ainevahetus, veresooned ahenevad ja põletikulised protsessid vähenevad. 

Külm ravib vigastust
Ühendades külmaravi teiste soovituslike esmaabivõtetega on võimalik vigastusest märgatavalt kiiremini paraneda. Kui ägeda vigastuse korral ei ole tekkinud verejooksu või luumurdu, tasub rakendada meetmeid, mille inglisekeelne nimetus on RICE (rest ehk puhkus, ice ehk jää, compression ehk surve, elevation ehk kõrgemale tõstmine). Vigastuse korral peab külmaraviga jätkama vähemalt kahel–kolmel päeval ja vigastatud piirkonda tuleks külmakoti või jääga jahutada ligi 20 minuti jooksul iga kolme tunni järel. Külmaravi pikemaajaliseks jätkamiseks sobib hästi ka külmageel.

Külm ravib valu
Külmaravi abil on võimalik leevendada valu, kuna see aktiveerib närvilõpmeid ja närviteid, mis suudavad takistada seljaajust ajju nn valurajal liikuvat signaali. Seega pärsib külm valuretseptorite tööd ja aeglustab närviimpulsside juhtimiskiirust, vähendades valu tunnet. Külmaravi ajal hakkab aju andma organismile
ka käsklusi paranemist kiirendavate endorfiinide tootmiseks, need aitavad ühtlasi organismi enda paranemismehhanismidel käivituda.

AFP/Scanpix

ARVAMUS
Füsioterapeut Anneli Sikkut:

„Juba sadu aastaid tagasi raviti jääga. Kaasajal on jää kasutamine asendunud mugavate, kiirelt kasutavate ja tõhusate vahenditega: külmaspreid, külmakotid ning külmageelid.
Külmaspreisid on kahte sorti: lühiaegse toimega aerosoolid ning nn geel külmaspreid (nt Ice Power Sport), mille toime on üks-kaks tundi. Aerosooli ka külmasprei kombineeritud kasutamine võib anda pikaajalise külma mõju. Vigastuse olemusest sõltuvalt kasutatakse külmageele üldjuhul üks–kaks nädalat, kuid vahel isegi kuni neli nädalat. Külmageelide eelis on nende pikaajaline toime ning neid kasutatakse akuutsel vigastuse perioodil kolm–neli korda päevas, samal ajal kui spreid tuleks panna väga sagedasti.
Pärast treeningut, ülekoormust ja ülekoormusvigastuse ravimisel kasutatakse samuti külmageele, mis vähendavad põletikku ja turset ning lõõgastavad lihaseid. Külmageeli toimet teaduslike uuringute saadud tulemused tõestavad ning kinnitavad külma efektiivsust ja jätkusuutlikust (Airaksinen et al: Prospective Randomized Controlled Trial of the Effectiveness of Cold Gel: American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation 9 / 2001).

Loe artiklit täies pikkuses ajakirja Jooksja aprillikuu numbrist, kus on veel juttu nt võistlus- ja treeningjärgse külma kasutamise võimalustest ja külma taastavatest omadustest. 

Autor: SportEST