Kuidas mineraalid ja vitamiinid sportlase organismi mõjutavad?

 (2)
Kuidas mineraalid ja vitamiinid sportlase organismi mõjutavad?
Ajakirja juuni numbris sportlasele vajalikest vitamiinidest põhjalikultAjakiri Jooksja

Inimese organismist on leitud üle 70 erineva mineraalaine, vitamiine tuntakse tänaseks üle 20. Organismi normaalseks talitluseks vajalik miinimum on 27 keemilist elementi - bioelementi. Selleks, et nauditavalt ja tulemuslikult spordiga tegeleda, on oluline tagada piisav ning tasakaalustatud mineraalainete ja vitamiinide sisaldus organismis.

Süüa tuleb korralikult ja mitmekesiselt
Sagedaseim mineraalainete ja vitamiinide defitsiidi põhjus on ühekülgne toit ja toidu ebapiisav tarbimine. Defitsiiti põhjustab sportlastel näiteks pidevat ja rohket higistamist (nt raud, kaalium).

Vereanalüüside alusel, mida synlab.ee laboris tehakse, on võimalik jälgida kas organismis on piisavalt olulisemaid mineraalaineid ja vitamiine, samuti saab avastada liigse mineraalainete ja vitamiinide sisalduse.

Sportlane, hoolitse oma näitajate eest!
Sportlastel, eriti vastupidavusaladega tegelevatel sportlastel, on oluline tagada piisav mineraalianete ja vitamiinide olemasolu, mida on eelkõige tarvis hemo- ja müoglobiini tootmiseks, närvisüsteemi, lihaste ja luukonna häireteta toimimiseks ning immuunsüsteemi tugevdamiseks. Hemoglobiini ülesandeks on varustada organismi piisavalt hapnikuga. Piisav hapnikuga varustatus parandab lihaste jõudlust ja sooritusvõimet, vähendab piimhappe kuhjumist lihastesse. Hemo- ja müoglobiini sünteesiks on oluline, et organismis oleks piisavalt rauda, vaske, vitamiine B6 ja B12 ning foolhapet.

Seotud lood:

Närvisüsteem tagab ja koordineerib kogu meie organismi tööd. Närvisüsteemi normaalses arengus ja funktsioneerimises osalevad kaltsium, magneesium, raud, kaalium, B-grupi vitamiinid (B1, B2, B3, B5, B6 ja B12).

Lihas- ja luukonna tõrgeteta talitluseks vajame kaltsiumit, fosforit, magneesiumit, kaaliumit, rauda, tsinki, vaske, seleeni, D-vitamiini. Nimetatud mineraalained ja vitamiinid tagavad lihaste ja luukonna normaalse arengu, luude tugevuse, lihaste toonuse ja jõudluse, piisava lihaslõõgastuse. Defitsiidi korral esinevad lihaste, liigeste ja luude valulikkus, jalalihaste jõu nõrgenemine, lihaskrambid, pikaajalisel defitsiidil luuhõrenemine.

Immuunsüsteemi tugevdavad raud, tsink, vitamiinid C, A ja D. Mineraalained ja vitamiinid parandavad vastupanuvõimet infektsioonhaigustele ja koekahjustustele. Füüsiline ülekoormus, stress, kroonilised haigused, keskkonna saastatus jm tegurid põhjustavad meie organismis oksüdatiivse stressi. Selle tulemuseks võivad olla erinevad organkahjustused, eriti ohustatud on südame-veresoonkond. Oksüdatiivse stressi vähendamiseks on oluline antioksüdantide piisav kogus organismis. Antioksüdantidena on tuntud vitamiinid C, E, B12, vitamiin A provitamiin beeta-karoteen, koensüüm Q10, tsink, seleen. Antioksüdantset toimet omavad veel vask ja mangaan.

TESTI ENNAST ISE
Veebiadressil www.synlab.ee on võimalik tellida endale mineraalainete ja vitamiinide verepõhist kontrolli. Mine veebi, vali sobiv pakett, tasu, anna laboris veri ja saa tulemused veebis teada. 

Testitulemused aitavad sportlastel välja selgitada ülalkirjeldatud vaevuste põhjuseid ning anda ülevaadet, millist preparaati peaks lisaks tarbima.

Tekst: Laboriarst dr. Anneli Raave-Sepp, Synlab.ee

Loe artiklit täismahus värskest poelettidel leitavast ajakirjast Jooksja.