Kuidas lõunamaal puhkusel või treeninglaagris nahka päikese eest kaitsta?


Kuidas lõunamaal puhkusel või treeninglaagris nahka päikese eest kaitsta?
Päikese kaitse on olulineSmartsun

Välistrennihooaeg on Eestis paljudele läbi saamas ja mitmedki on suundumas treeninglaagritesse soojematesse riikidesse. Lisaks on ees koolivaheajareisid lastega. Siinkohal on oluline meelde tuletada, et kuidas end kaitsa intensiivsetel jooksu-, ratta-, tennise või muudel treeningutel lõunamaise intensiivse päikse eest.

Eestis on seni mõõdetud kõrgeim UV-kiirguse indeks 8,6. Lõunamaades võib keskpäeval UV-indeks olla 10 ja isegi enam. Sellise päikesekiirguse käes on päikesepõletus kerge tulema. Tugev päikesepõletus võib endaga kaasa tuua tõsiseid terviseprobleeme nagu näiteks DNA mutatsioone, naha vananemist ja paksenemist, immuunsüsteemi nõrgenemist, melanoome ja nahavähki. Mida noorem on päikese käes liigselt olija, seda suuremad on võimalikud kahjustused, sest just noores eas saadud päikesepõletused suurendavad kõige enam nahavähki haigestumise riski.

Igal aastal haigestub Eestis üha enam inimesi nahavähki. Viimasel ajal on seda trendi seostatud muuhulgas ka just talviste soojamaareisidega, kus ennast teadlikult või teadmatusest päikese käes liigkiiresti pruuniks soovitakse päevitada või pikkade trennide puhul seal ei pööra tähelepanu päikese ohule. Muretekitav on ka asjaolu, et nahavähki haigestuvad järjest nooremad inimesed ning 20-44-aastaste inimeste seas on see Eestis juba kõige levinum vähivorm. Kuid ikka liialdatakse päikese käes viibimisega.

Seotud lood:

Soojal maal viibides on eriti oluline kaitsta nahka liigse UV-kiirguse eest. Rangelt soovitatav on kasutada laiaspektrilist päikesekreemi, mille SPF- faktor oleks vähemalt 30. Samuti on oluline, et nahale kantakse piisav kogus kreemi. Kogu keha määrimiseks oleks vaja peale kanda 45 ml ehk umbes 3 supilusikat päikesekreemi, sest vastasel juhul ei paku kreem lubatud kaitset. Päikesekreemi valimisel on soovitatav valida pigem mineraalse UV-filtriga (titaanoksiid või tsinkoksiid) toode, sest need peegeldavad päikesekiiri füüsiliselt ning ei mõjuta meie organismi keemiliselt.

Siiski tuleb meeles pidada, et olgu päikesekreemi faktor kui suur tahes, siis täielikku kaitset UV-kiirguse eest see siiski ei paku. Oluline on jälgida ka päikese käes viibimise aega. Kuna kõige enam ohustab UV-kiirgus lapsi ning I ja II nahatüübiga inimesi, siis nemad saavad jälgida mõistlikku päikese käes viibimise uuenduslikku tehnoloogiat kasutavate UV-käepaeladega. Kasutades kaitsekreemile lisaks Smartsun UV- käepaela, saab lihtsa värvimuutuse abil näha, millal tekib päikesepõletuse oht. Kuna käepael võtab arvesse ka kasutatava päikesekreemi toimet, siis ongi nüüd võimalik pakkuda treeninglaagris või puhkusereisil viibides oma nahale paremat kaitset liigse UV-kiirguse eest. Käepael nimelt annab märku millal tasuks liikuda varju või uuendada kreemi, mis tagab igapäevased ohutud treeninguid lõunamaades ja päikesepõletuseta koolivaheaja ja muud soojamaa reisid.