TREENERILT HARRASTAJALE Matti Berg: raskest punktist möödudes muutub treening harjumuseks ja elustiiliks

 (2)
TREENERILT HARRASTAJALE Matti Berg: raskest punktist möödudes muutub treening harjumuseks ja elustiiliks
Matti BergFoto: erakogu

Matti Berg on soe sõbralik särav inimene, kes on töötanud treenerina juba alates 2007 aastast. Selle aja jooksul on tal mitmeid silmapaistvaid saavutusi. Näiteks ta on 2012 aasta Meritoni spordiklubi aasta treener ja 2013-2014a Myfitnessi spordiklubis enim kiidetud treener. Ta on end täiendanud aeroobika ja vesiaeroobika valdkondades. Juba aastaid juhendab ta vesiaeroobika tunde, bodypumpi, aeroobika, stepi, bosu, kõht-selg-tuhara, bodyattacki, erinevaid kardio ja lihastreeninguid.

Su nimi on Berg, mis mõnes keeles tähendab mäge. Kas Sulle meeldivad ka elus tipud ja väljakutsed?

Jah väga meeldivad. Uued väljakutsed ei lase elul igavaks muutuda ning mugavustsoonis püsida. Kui sa teed midagi, mis sulle meeldib, siis tahad ju alati olla parimate seas ehk tipus. 

Kas iseloom on saatus?

Mõnes mõttes kindlasti on. Isegi pisikeste laste puhul näeme ju osades jonni ja teiste leebet olemust. Samas iseloomu kujunemisel mängib väga suurt rolli ka keskkond, kus sa kasvad ning inimesed kes sind ümbritsevad. 

8. novembril toimub rahvusvaheline vesiaeroobika päev Aquatone. Mis toimub ja kuidas Sina sellega seotud oled?

Rahvusvaheline vesiaeroobika päev toimub üle maailma samaaegselt kolme tunnise vesiaeroobika maratonina. Tunde viivad läbi erinevad treenerid, mis teeb sellest ka väga mitmekülgse treeningu. Mul on õnn juba teist aastat järjest seal koos Ave-Riin Sepaga tundi anda. Eelmisel aastal toimus see üritus Myfitness Rocca al Mares ning basseinis oli korraga üle 100 inimese. Sellel aastal saavad kõik asjast huvitatud tulla Kalev SPA veekeskusesse.

Seotud lood:

Mis inimese kehas veetreeningutel toimub? Miks vesi, kas ka meestele?

Veetreeningutel on töös kõik lihased. Samal ajal vesi ka lõdvestab lihast. Kehatemperatuuri hoidmiseks tõuseb treeningu ajal organismi energiakulu. Seega vesiaeroobika põletab liigset rasva vägagi efektiivselt. See kõik kehtib naiste ja ka meeste kohta - me ei ole niivõrd erinevad. 

Julgusta mehi vette tulema ja argumenteeri, miks see neile hea oleks?

Osaliselt on tõesti inimestel arvamus, et vesiaeroobikas käivad ainult eakamad  naised ning tegemist on vees sulistamisega. Kindlasti ei vasta see  tegelikkusele. Vesi toetab su keha, kuid omab ka väga suurt takistust harjutuse sooritamisel. Sooritusvõime parandamiseks käivad ju isegi jooksjad vees sprintimas. Panevad ümber süvavee vöö ja ilma basseini põhja jalgadega puutumata sprindivad. Samuti on mul vesiaeroobikas käinud üks Eesti parimaid jalgpallikoondisi. Nende jaoks ei olnud ka tegemist kerge treeninguga.

Kas Sul on moto?

Otsest motot küll pole aga ma arvan, et igas situatsioonis tuleb otsida midagi positiivset, mitte negatiivset. Nii on sul endal lihtsam elada ja ka teistel. Pidev nurin ja vingumine ei anna sulle midagi ja ei vii ka edasi. Alati on klaas pool täis, mitte pool tühi. 

Sinu suurim õppetund liikumisteel?

Ära karda väljakutseid. Tasub alati proovida, kui sulle pakutakse uusi stiile ja võimalusi.

Sinu kõige naljakam seik tundi andes?

Juhtus see veel Scala Fitnessis töötades. Trenni lõpupoole vist kükke tehes tundsin järsku, et pükste õmblus tagant rebenes. Püüdsin seda küll varjata, kuid tulutult: Meil ju seljataga ka peeglid kõikjal. Peale juhtunut lisandus trenni tegemisele suur itsitamine, aga tunni tegin ikka vapralt lõpuni. 

Kuidas Sinust sai treener?

Loe veel

Mul on lihtsalt vedanud, et olen kokku saanud nii suurepäraste inimestega, kes on mulle eeskujuks olnud, mind õpetanud ja suunanud. Tänu neile olen ma jõudnud treenerina sinna, kus ma praegu olen. See Suur nelik on Viktor Eksi, Kristi Roosimägi, Anu Ruutu ja Ave-Riin Sepp.
Enne treenerina tööleasumist olid mul kaheksa tunnised tööpäevad kontoris. Siis avastasin enda jaoks BodyPumpi treeningud ning minust sai vist üks suurimaid fänne. Alguses ma isegi ei mõelnud treeneriametile, lihtsalt igal võimalusel üritasin trenni jõuda. Mingil hetkel astus treener, Viktor, ligi ja küsis, kas mul oleks huvi õppida BodyPump-i instruktoriks. Tänu temale sain ma mõtte ja ka julguse BodyPump-i litsents ära teha ja seda teekonda alustada.
Eks ma oleks vist ka jäänud ainult BodyPump-i peale, kui ma poleks kohanud teist suurepärast treenerit Kalev SPA -s, kus trenne asendasin. See inimene oli Kalev SPA peatreener Kristi Roosimägi ja just tänu tema julgustusele ning õpetusele kiikasin ma ka aeroobika poolele. Esmapilgul tundusid need sammukombinatsioonid ikka väga keerulised, kuid Kristil oli alati aega peale trenni neid lahti seletada. Üks seik on veel lisada, mis tegi minust vesiaeroobika treeneri. Selleks ajaks olin juba suhteliselt pikalt töötanud saalitreenerina ja vesiaeroobika oli võõras. Siin võlgnen tänu kahele fantastilisele treenerile ja sõbrale. Anu Ruutu oli siis Audentese peatreener ning ütles mulle, et mis sa ainult saalis rassid? Vesiaeroobika treeneritest on nii suur puudus. Tema saatis mu ka ühe Eesti parima vesiaeroobika treeneri juurde, kelleks on Ave-Riin Sepp. Ave-Riin võttis mu enda tiiva alla ja on olnud mu juhendajaks sellest ajast peale. Pärast neid kohtumisi on olnud palju õppimist ja koolitusi, kuid nemad on need inimesed, kes on mu treeneritööle hoo sisse andnud. Selle eest olen ka neile väga tänulik.

Mida Sa soovitad algajatele harrastajatele?

Algajatele soovitaksin kindlasti esmalt julgust, edasi on olulised märksõnad järjepidavus ja sihikindlus. Algus võib olla raske, kuid sellest raskest punktist möödudes muutub treening juba harjumuseks ja elustiiliks. Liikuda saab ka vabas õhus, kuid spordiklubisse minnes ära karda treeneritelt nõu küsida. Meie oleme kohal selleks et klubi liikmeid abistada. 

Mida soovitad edasijõudnutele?

Paljud edasijõudnud võiksid oma treeninguid muuta mitmekesisemaks. Silmaringi laiendamine võib anda sulle uut motivatsiooni eesmärkide saavutamiseks. 

Mida ütled neile, keda piinab laiskus?

Ega lasikusest sind keegi teine üle ei saa aidata. Pead lihtsalt sihid paika panema ning kusagilt alustama. Kui üksinda on raske, räägi sõpradega. Koos on alati kergem ning lõbusam alustada. Kindlasti on läheduses keegi, kes juba enda jaoks leidnud liikumise ja sportimise. 

Mida soovitad liiga agaratele ja tublidele?

Ma ei tea kas on õige nimetada kedagi liiga agaraks või liiga tubliks. Lihtsalt kõike tuleb teha tasakaalustatult ja kehale taastumiseks aja võtmine kuulub sinna juurde. Kuulake oma keha, et mitte üle pingutada ja vigastusi vältida. 

Mida ise sööd ja mida soovitad teistele süüa?

Aus vastus on see, et ma ei jälgi eriti toitumist. Põhjus pigem selles, et aega napib. Tavaliselt lihtsalt haaran midagi vabal hetkel. Kindlasti soovitaksin teha toitu heast vägevast puhtast toorainest. 

Kust ammutad motivatsiooni, et heas vormis püsida ja liikumise maailmas uusi asju korda saata? 

Ütleme nii, et mul on päris suur treeningute koormus. See aitab ka vormis püsida. Motivatsiooni saad nii koolitustelt kui ka klubi liikmetelt tagasiside näol. Lisaks motiveerivad mind kindlasti ka toredad kolleegid. 

Kas oskad uisutada? Kas Sul on mõni ala, mida soovid õppida?

Uisutada oskan rohkem rulluiskudega. Jääl ei tunne ennast nii kindlalt. Õppida sooviksin tennist, kuna olen täiesti pühendunud selle ala fänn. Töötades MyFitness Rocca al Mares on nagu ideaalsed võimalused selleks. Puudu on ainult ajast.

Kas Sul on ka raskeid päevi ja mis on see võti, kuidas neist üle saad?

Eks kõigil tuleb ette ka raskeid päevi, olgu see siis töisest koormusest või mingil muul põhjusel.
Ma enda jaoks pean töiselt raskeks, kui asendustega tuleb päevas kokku 7-8 trenni. Õnneks tuleb neid suhteliselt harva ette. See väsimus, mis sellise päeva lõpuks peal, ei olegi niivõrd füüsiline kui vaimne. Sul on väga raske pakkuda viimastes trennides klubi liikmetele võrdväärset emotsiooni hommikuga. Samas, mis meile treeneritele selle lisaenergia süsti annab, on just see klientidest täis saali või basseini ette minemine. Ei ole ainult ühepoolne, et meie anname ning innustame. Vähemalt mina saan neilt ka palju vastu. 

Sinu lõpusõnad Eestimaa liikumisharrastajatele?
Tehke kõike mõnuga! Leidke enda jaoks meeldiv ja sobiv liikumisharrastus ja 1, 2, 3 start.