NÄITLEJALT HARRASTAJALE: Jekaterina Novosjolova: elu ise ongi liikumine

 (5)
NÄITLEJALT HARRASTAJALE: Jekaterina Novosjolova: elu ise ongi liikumine
Jekaterina NovosjolovaFoto: erakogu

Jekaterina Novosjolova on karismaatiline noor võluv andekas näitlejanna, kel on pidevalt paljud põnevad projektid käsil. Nii liigub ta ühelt proovilt teisele, ühelt võttelt teisele. Mõned inimesed elavad nagu tuleleegid ja nende elu ongi suur liikumine. Kui nii kirglikult ja kaunilt elada, ei olegi vaja nii palju trenni teha, et heas vormis püsida. Elu ise ja liikumine hoiavad need inimesed säravana.

Jekaterina Novosjolova on lõpetanud EMTA Lavakunstikooli näitleja erialal. Tema silmapaistvamad rollid on seni olnud seriaalides “Eestlane ja venelane” ning “Tuulepealne maa”. Praegu on tal käsil kaks teatriprojekti Von Krahli ja Endla teatrites.

Paljud koeraomanikud väidavad nagu ühest suust, et nad trenni ei tee ja pole üldse heas vormis, aga kui näiteks koormustest läbi viia, selgub sageli, et neil on suurepärane aeroobne võimekus ja kiire taastumine. Nii on nad supervormi jõudnud endalegi märkamatult - lihtsalt koos oma lemmikutega jalutades. Iga samm loeb. Ka näitlejad on reeglina väga liikuva elustiiliga inimesed, kelle füüsiline aktiivsus on sageli kordades suurem, kui inimestel kes oma tööd saavad arvuti taga istudes teha. Seega on oluline inimese elustiil, kõikide 24 tunni sisu, mitte pelgalt tunnid, mis veedetakse treeningsaalis. Mitmed teadlased, kes uurivad inimeste tervist, kasutavad tabeleid, kus palutakse inimesel enda aktiivsusele igal tunnil ise hinnang anda, nii määratakse inimese kogu päevane aktiivsus. Pole oluline pelgalt aeg, mille pühendad treeningutele, vaid loeb on kogu tervik. Tähtis on ka aeg, mida Sa treeningute vahepeal teed. Kas sõidad autoga ja istud palju televiisori ees, või toimetad tragilt aias, käid palju jala? Kas veedad oma vaba aja kodus arvuti taga või käid hoopis väljas tantsimas? Kui tead, et iga samm loeb ja pikas perspektiivis jätab jälje ja väljendub suure tõenäosusega Sinu füüsilises kehas, ehk oleks mõistlik suurendada positiivseid harjumusi ja vähendada viletsate valikute hulka? Hea mõte on suurendada üldist liikumise mahtu: näiteks bussi pealt üks peatus varem maha tulla ja süüa üks võileib õhtul vähem. Mõlema tegevuse puhul võib see näiteks viie aasta pärast tähendada miinus või pluss kümme kilogrammi. 

Seotud lood:

Kuid liikumine pole teema, mis puudutab ainult meie füüsilist keha. Näitlejad liigutavad ka publiku hingi. Keegi poeb meile südamesse, olles laval nii veenev, et muutume peale etendust paremaks inimeseks. Liikumine on lai ja avar mõiste ja liikumisaastal püüame tabada selle sõna tähendust ja erinevaid aspekte ning varjundeid.

Iga hetk on liikumine, hingamine on liikumine, paus on liikumine, elutants on liikumine, luuletus on liikumine, tuuleiil on liikumine, lumehelveste langemine on liikumine. Võta aeg maha ja hinga - ka paus on liikumine. Enne kui valid õige suuna, lihtsalt ole, hinga ja kuula ennast.

Oled näitleja, kes suudab sõita longboardiga. Kuidas selle oskuse omandasid?

Et miks siis ikkagi longboard? Sest see tundus väga huvitav, eriline ja ka tuus tänapäeval. Longboard on pikk rula, mis annab sellist vabadustunnet nagu lendaksid. Jalgratta ja rulluiskudega sellist tunnet ei saa. Inimese käed on vabad, keha püsti, jalad pole kinni seotud. Ainult tõuka vahepeal, et saada kiirust ja lenda! Ei ütleks enda kohta, et ma suurepäraselt sõita suudan. Sõidan, kuid on veel palju õppida. Parem küsi, kuidas ma üldse selle peale tulin, et endale longboardi soetada. Kui sain kahekümne viie aastaseks ja minult küsiti, mida ma sünnipäevaks soovin, hakkasin mõtlema esemetest, mida mul oma senises elus olnud pole. Tegelikult polnud mul elus suurt midagi olnud, sest mind kasvatas vanaema ja raha oli vähe. Nii pole mul olnud mitte kunagi isegi mitte jalgratast, rulluiske ega suuski.

Milliseid liikumistunde on näitlejate õppekavas?

Peamised märksõnad on tants ja akrobaatika. Näitleja töövahend ei ole ainult tema kaunis nägu ja oskus õppida teksti pähe ja seda laval esitada. Näitleja on kogu tema organism, keha ja vaim. On erinevaid rolle: rohkem või vähem liikuvaid. Näitleja peab ennast vormis hoidma, et olla kõigeks valmis. Lavastaja võib vabalt paluda Sul kord üle laua hüpata, tantsida, joosta ning Sa teed seda.

Millal tundsid, et soovid saada näitlejaks?

Gümnaasiumi viimasel aastal. Enne tahtsin aastaid arstiks saada. Tegin juba keemia ja bioloogia eksameid eelmisel aastal ära ja ootasin, millal kool lõpeb, et sõita Tartusse. Siis hakkas mul igav. 12. klassis täitsin oma aega luulekonkurssidega ja kooliürituste läbiviimisega. Liitusin näiteringiga. Möödaminnes proovisin astuda lavakasse ja sain sisse! Sel hetkel toimus äratundmine ja olin kindel, et jään sinna kooli ja pühendan elu teatrile. Nii ei sõitnud ma Tartusse.

Mis Sinu hinge liigutab?

Hinge liigutab hea kino. Filmikunst on minu jaoks maagiline. Mitte ükski kunstiliik ei liiguta mind nii, nagu üks hea draamafilm.

Millised liikumisevormid Su kehale meeldivad?

Vahetevahel jooksen või teen kodus joogat, kuid mitte regulaarselt, vaid periooditi. Vahel on nii, et ma kuid järjest midagi ei tee. Siis jälle tuleb inspiratsioon peale. Kõnnin stabiilselt väga palju. Võtan sporti väga vabalt. Kunstnikuhinges olles pelgan rutiini. Ma ei saa regulaarselt aasta otsa ühte ja sama teha. Sellepärast vahetan sageli liikumise ja spordi „vorme“ ja alasid. Näiteks on mul vahel periood, mil palju pargis jooksen. Siis tuleb jooga periood. Edasi lähen mõne tantsu trenni. Siis mõned kuud ei tee ma üldse midagi. Nagu praegu suvel: laman rannas, söön puuvilju ja loen raamatut. Kuid mul on ka üks kirg: sõidan longboardiga. Sport on minu jaoks hea enesetunde hoidja. 

Ava palun, mis on oluline Sulle toidu puhul?

Mulle meeldib maitsvalt süüa ja head veini juua. Söön mitmekesiselt. Ei ole kunagi mingit dieeti pidanud. Dieedipidamine oleks minu jaoks liigne stress elus. Niigi on stressi palju. Ka teatris proovi tehes voolab vahel higi. Kui vahel tundub, et püksirihm on pingul, üritan vähendada saia- ja magusasöömist ning suurendada füüsilist aktiivsust. Nagu näha, ei ole ma üldse kõhnake. Mulle ja eriti meestele meeldivad minu kurvid. Peamine on terve välja näha.

Mida soovitaksid inimestele, et oma ellu rohkem värve ja liikumist tuua?

Raske küsimus. Tundub, et see, kellele mida, on individuaalne. Mina isklikult mõistan “värvide” all emotsioone. Eredaid emotsioone pakub mulle oma lähedaste ja sõpradega suhtlemine. Nii soovitan Sul helistada mõnele olulisele inimesele ja koos midagi teha. Minge kuhugi. Olge lihtsalt kohal ja see väike hetk teebki juba tuju kindlasti veelgi rõõmsamaks ja värvid ümberringi erksamaks. Elu ongi liikumine ja meie ise teeme seda rohkem või vähem liikuvamaks. Kõik on muutlik, liikuv: ka tuju või meie enesetunne.

Kas Sul moto on?

Kõik läheb hästi, isegi siis, kui sulle tundub, et kõik ei lähe hästi.

Kas on kunagi liiga hilja alustada või on alati õige aeg?

Meie elame ikka enda jaoks ja teeme kõik enda jaoks. Pigem alustada nüüd, kui hiljem kahetseda. Me ei pea kellele midagi tõestama - ainult endale.
Olen kuulnud, kuidas luuletusi loed. See liigutab inimeste hingi. Kuidas jõuda teiste hingedeni?
Jõuad hingedeni, olles hästi avatud: nii avanevad ka teised ning lasevad siis sind enda hinge sisse.
Kas oled nõus, et see, mis liigub, see elab ja, mis peatub hääbub?
Absoluutselt.

Kas paigalseis on liikumine?

Paigalseis on puhkepaus liikumises, jõu kogumine, järelduste tegemine, arusaamine.

On Sul mõni liikumisealane unistus? Soovid näiteks tantsida paremini salsat vms?

Mulle meeldib kaasaegne tants. Tahan seega kaasaegse tantsu oskusi ja tehnikaid endas arendada: Olen trennides ja ka meistriklassides käinud.

Kuhu soovid „ruumis“ liikuda? On Sul mõni unistuste reisipunkt?

Mind tõmbab praegu Aasiasse: India, Hiina, Malaysia jne.

Mida soovid eestimaalastele Liikumisaasta 2014 puhul?
Miski ei ole ideaalne. Pole ka õnne valemit, kuid liikumine selle suunas on juba elu saavutus.