Mõned asjad tunduvad siinilmas lihtsad. Nagu näiteks Tänaku võit Rally Estonial, mis sai tänavu MM-ralli staatuse: kodused kruusateed, hea auto, valitseva tšempioni tiitel näitab sõiduoskust... Paraku teab ainult Tänak ise, kui raskelt esikoht tuli.
Ott Tänaku kuulsaks saanud võiduhüpe. Seekord Eestis ja eestlaste ees. Martin Järveoja ei hoia samuti emotsioone tagasi.

„Olin kõva pinge all ja stressis,” tunnistas ta . „Eesti esimene MM-ralli... Mul oli kohustus võita. Samal ajal pidin võidu tooma ka Hyundile, ent teisalt kindlalt lõpetama. Kõlab keeruliselt. Sa ei saa ülemäära riskida ega eksida, kuid pead olema kiire. Ja lõpuks oli siin meie võimalus võita Sébastien Ogier’lt punkte tagasi. Saime kõigega hakkama.”

Tšempioni tunneb ära targast sõidust. Tänak oli selge favoriit, kihutas koduõuel, kuid see ei tähenda veel, et ta oleks arutult tormanud. Mitu kiiruskatset Tänak võitis? Kõigest kolm. Kaks vähem kui Ogier ja Kalle Rovanperä. Ent Ogier’d edestas ta 26,9 sekundiga, Rovanperä enam kui minutiga.
Maskide kandmise kohustusest peeti hästi kinni.

Ent ei saa öelda, et Tänaku sõit olnuks mugavalt rahulik. Kaugel sellest. Draama algas juba laupäeva varahommikul, kui päeva esimesel kiiruskatsel tuli rehv veljelt maha. Viga sai parandatud, kuid teist varuratast paraku kaasas polnud. Veel üks rehvilõhkumine ning unistus rallivõidust ja tšempionitiitli kordamisest tulnuks maha matta. Ometi võitis Tänak kaks järgmist katset, vahetas kaotussekundid liidrikoha vastu ja alles siis võttis hoo pisut maha. „Pole kunagi varem nii väga hooldusalasse jõudmist oodanud,” muigas Tänak.

Keda Taara avitas?

Probleeme oli teistelgi, kuid nemad nii lihtsalt ei pääsenud. Ogier, kes jäi laupäeva lõunaks kehvema stardikoha tõttu Tänakust 15,5 sekundit maha, lubas alustada tagaajamist, kuid õhtupoolikul läks tal kõik nässu. Esmalt ei saanud ta õiget seadistust paika, siis lõhkus rehvi, siis tegi pirueti ja loobus edasisest võitlusest, et finišisse jõuda. Rovanperälgi – teda peeti Tänaku suurimaks ohustajaks – purunes rehv, kuid märksa rohkem läks maksma koolipoisi eksimus. Kaardilugeja Jonne Halttunen unustas radiaatori katted õigel ajal maha võtta ja tegi seda vales kohas. See tõi ekipaažile minutilise karistuse.

Ott Tänak: „Mul oli kohustus võita. Samal ajal pidin kindlalt lõpetama. Kõlab keeruliselt.”

Eriti kurvalt kulges võidusõit Tänaku tiimikaaslasel Thierry Neuville’il, kes käis tagaosaga korraks tee kõrval murul, kuid just seal lebas kivi, mis auto vedrustuse lõhkus. Superralli süsteemis jätkanud Neuville valmistus pühapäeval rajal aeglaselt veeredes punktikatseks, kuid sealgi tabasid teda tehnilised probleemid. Tema pihud jäidki tühjaks.

Tegelikult oli Tänakul õnne, ju Taara avitas. „Keerulisi kohti ning ebamugavaid ja üllatavaid hetki oli palju,” tunnistas ta. Tänak lisas, et see, mis eelviimasel katsel telepilti jõudis – ta vajus hetkeks teel välja –, oli üks leebemaid. „Olud olid sellised, mida ei osanud ennustada. Teed läksid väga katki ja olukorraga toime tulemiseks tuli omajagu energiat kulutada. Nüüd on pingelangus ja rahulolu, et hakkama saime.”
Thierry Neuville ja tema katkine auto. Belglase võistlus lõppes just nii.

Eksisid need, kes arvasid enne Rally Estoniat, et Tänak peab üksinda Toyotade vastu lahingut ning vaevalt suudab keegi tema ja Ogier’ vahele pressida. Hyundai kolmas mees, Craig Breen suutis. Ta tegi elu sõidu ja lõpetas teisena. See tähendas, et Ogier kaotas kolm ülemäärast punkti, mis võivad talle väga kalliks maksma minna.

„Tänaku võit polnud üllatus, eeldasin seda,” tunnistas Ogier. „Mind valdavad kahetised tunded. Poodiumile jõudmine on hea, aga kahjuks ei suutnud ma Tänakut surve alla panna ja endast parimat anda. Nüüd on punktiseis muutunud väga pingeliseks. Saati ei tea keegi, mitu etappi tänavu veel sõidetakse. Võtame ühe ralli korraga ja vaatame, mis juhtub.”

Heitluses MM-tiitli nimel kärbus Tänaku vahe Ogier’ga 24 punktilt kuraditosinale. „Kõik on võimalik,” arvas Tänak. „Ees ootab finišispurt, proovime teha kõik, mis meie võimuses.”
Ott Tänak ja Martin Järveoja
Kuula ka "Kuuenda käigu" podcasti!
1x
00:00

Tulemused

Rally Estonia

1. Ott Tänak 1:59.53,6

2. Craig Breen +22,2

3. Sébastien Ogier +26,9

4. Elfyn Evans +41,9

5. Kalle Rovanperä +1.18,7

MM-sari: 1. Ogier 79, 2 Evans 70, 3. Tänak 66, 4. Rovanperä 55, 5. Neuville 42. Meeskonnad: 1. Toyota 137, 2. Hyundai 132, 3. M-Sport 83

Kuulsal Alaküla trampliinil oli koroonaviirusest tingitud reeglite tõttu tavalisest vähem rahvast, kuid melu oli seal ikkgi tavapäraselt suur.

Hyundai Türgi-autod valmistatakse ette Tartus

Rally Estonia eel tunnistas Hyundai meeskonna pealik Andrea Adamo, et igal rallil on eesmärk kolmikvõit. „Seega jäi eesmärgist 33% puudu,” sõnas Adamo pärast rallit, nägu naerul, ja kinnitas, et ta on õnnelik mees. „Ott Tänakul oli kiirust, ta teadis, mida teha, ja sõitis targalt. Craig Breen näitas, et suudab õiges autos teistega samas tempos kihutada.”

Aga ikkagi... Kaksikvõit Toyotade ees ja nüüd on vahe Jaapani tiimiga vahe ainult viis punkti. Kas nädalavahetus oli perfektne? „Ei. Kui tahad areneda, pole perfektsust olemas,” vastas Adamo.

Kahe nädala pärast ootab ees Türgi ralli ja Hyundai siht on seal olla sama edukas. „Peame Türgiks autod kiiresti ette valmistama – läheme sinna samade sõiduvahenditega – ja teeme seda siin, imeilusas Tartu linnas. Aga tööd käivad ka Saksamaa tehases.”

Lõpetuseks tänas Adamo Eesti rahvast, kes sedavõrd suurepärase ralli korraldas: „Eesti väärib MM-etappi märksa enam kui paljud teised riigid, kus võidukihutamised toimuvad.”