Toomas Vabamäe vormel 1 kommentaar: ports küsimusi enne Monaco etappi

 (8)
Vormel 1 Monaco GP treeningud
Vormel 1 Monaco GP treeningudFoto: JEAN CHRISTOPHE MAGNENET, AFP

Monaco GP on kõigist ülejäänud F1-etappidest niivõrd erinev, et õigupoolest ei tohiks seda üldse kalendris ollagi. Kasvõi turvanõuete pärast. Teisalt on Monte Carlo hooaja kõrgpunkt ning väidetavalt pidada see olema ainus etapp 19-st, mis ei pea korraldamisõiguse eest Bernie Ecclestone'ile raskeid rahapakkisid tassima.

Enamasti kulgeb võistlus Monacos igavalt, sest rada on kitsas ja möödumine väga keeruline. Kui ikka eessõitja oskab oma auto meisterlikult "laiaks teha" ja suuri vigu ei tee, pole taga passijatel mingit võimalust, krigistagu nad hambaid palju tahes. Turvalist möödumisvõimalust pakuvad ainult boksipeatused. Sestap on kvalifikatsiooni tähtsus Monte Carlos äärmiselt suur.

Tavakohaselt F1-autod reedel Monacos rajal ei käi, esimesed kaks treeningut peeti ära juba eile. Mõlemat valitsesid Mercedesed, Nico Rosberg oli kaks korda kiireim Lewis Hamiltoni ees. Kui lisada siia fakt, et Mercedes on ka eelmisele kolmele etapile startinud parimalt kohalt, paistab laupäevane ajasõit olevat pigem formaalsus ja ainus küsimus selles, kumb hõbenooltest juhtub parasjagu kiirem olema.

Nii lihtsalt asjad muidugi ei käi. Esiteks me ei tea, millega täpselt tegelesid Mercedese konkurendid. Red Bull ja Lotus ei pane esimestel vabatreeningutel pea kunagi viimast välja ja keskenduvad pigem pikemate otste läbimisele. Teine küsimus on ilm. Laupäeva hommikuks ennustatakse vihma ja päeval ei tohiks temperatuur vahelduva pilvisuse juures tõusta üle 16 kraadi. Võrdluseks: neljapäeval paistis päike ning õhusooja oli pidevalt üle 20 kraadi. Kui aga pühapäeval võistluse ajal peaks sadama hakkama, võib sellest kujuneda täielik loterii. Tõsi, pärast Olivier Panise sensatsioonilist võitu 1996. aastal pole autsaiderid kordagi võidukarikat teeninud.

Seotud lood:

Veelgi suurem küsimärk on aga rehvid ja sellest tulenevalt boksipeatuste arv. Kui eelmisel etapil Barcelonas oli neli peatust optimaalne, siis mis hakkab veel juhtuma Monacos, kus kasutusel on pehmed ja ülipehmed rehvid? Peatutakse rohkem kui rajal ollakse? Vaevalt.

Monacos on kiirused väikesed, võistlusmaa lühem ning rajakate rehve eriti ei kuluta. Pirelli pakub, et enamik sõitjaid peaks läbi saama kahe boksipeatusega. Mis arvestades eelmistel etappidel nähtut kergitab kohe küsimuse: kas Kimi Räikkönen peatub siis ainult ühe korra? Kas keegi suudab veel samaga vastata? Näiteks Ferrari, eriti see, kus Fernando Alonso roolis? Või õnnestub Force Indial, mille autod samuti eriti säästlikult rehvidega ümber käivad, üllatada? Või on Monaco just see koht, kus Mercedese suurepärane mehaaniline pidamine korvab aerodünaamika vajakajäämistest tingitud rehvikulu?

Ka paljudel sõitjatel on Monaco koht, kus tuleb kindlasti midagi tõestada. Näiteks Mark Webber on kolmel viimasel aastal seal kaks korda võitnud, aga tänavu on tema tabeliseis enam kui nutune. Või võtame Pastor Maldonado, kes madalamates vormeliklassides on Monte Carlos alati hiilanud, kuid F1-auto roolis pole ilmselget kiirust suutnud tulemuseks vormida. Williamsi tänavust viletsust arvestades võib see olla ainus reaalne võimalus omal jõul mõned punktid teenida.

Kuues käik (WRC)