Kuigi asjassepühendamatule võib tunduda, et Ungari Grand Prix’d sel nädalavahetusel toimuvast Belgia etapist lahutava nelja nädala jooksul vihtusid meeskonnad hirmsasti tööd, siis tegelikult oli seal kollektiivpuhkus. F1 reeglid näevad ette, et kaks nädalat peab tehastes valitsema vaikus. Mis on igati õigustatud, sest töö on ülimalt stressirohke ning hooaja pikkust arvestades talvel normaalset puhkeaega enam polegi. Pealegi on Spa nädalavahetusega algav hooaja teine poole kahtlemata pingelisem kui esimene.

Tegelikult pole päris õige Belgia GP toimumispaika Spaks nimetada. Spa küla asub rajast umbes kümne kilomeetri kaugusel, aga ju on see lühike nimi lihtsalt suupärasem kui ametlik nimetus Spa-Franchorchamps. Viimane ongi praegusele rajale lähim asula, sisuliselt paiknevad La Source’i kurv ja peasirge Franchorchampsi küla serval.

Võib eeldada, et suuri muutusi me Spas nägema ei saa. Ei ole nii, et Caterham ja Marussia kemplevad esikoha pärast ning Red Bullid ja Lotused venivad sabas. Eks need meeskonnad, kellel on midagi püüda ja jagub ressurssi, valmistavad Belgia GP-ks ikka ette tavapärase uuenduste paketi. Spa ja sellele järgnev Monza on hooaja kaks kiireimat (Spa ühtlasi pikim) rada, mis paratamatult nõuavad autode teistsugust seadistamist.

Peale selle on Spa väga raske rada. Pikad ja kiired kurvid võtavad viimase nii meestest kui ka masinatest. Lisaks mahub Spa seitsme kilomeetri peale ka 97-meetrine kõrguste vahe. See ehk ei tundugi nii hirmus, kuid kui seista Eau Rouge’i sillal (Eau Rouge pole midagi muud kui raja alt läbi voolav ojake, mille järgi seda silda ületav kurv oma nime on saanud) näoga sõidusuunas, siis tõus Raidilloni kurvi poole on nii järsk, et jalgrattaga sealt üles vändata enamik meist ilmselt ei suudaks. Sisuliselt tuleb seinast üles sõita.

Vihm on garanteeritud

Kõigele lisaks asub Spa Ardenni mägedes (kõrgeim koht Les Combesi kurvi lähedal on 470 m üle merepinna) ja sarnaselt Eifeli mägedes asuva Nürburgringiga on ilm siin ettearvamatu. Või mis ettearvamatu – kui GP-nädalavahetus langeb augusti lõppu, on vihm praktiliselt kindel. Loomulikult prognoositakse sadu sellekski nädalavahetuseks, aga millal täpselt vihm algab, ja millal lõpeb? Vabalt võib ka juhtuda, et mõni rajalõik on purukuiv, samas kui teises ladistab kui oavarrest.

Kõike kokku võttes peaks Spa olema ütlemata vastik, aga tegelikult sõitjad seda armastavad. Spa on üks väheseid nii-öelda loodusliku profiiliga radu. Ehkki praegune trass on suures osas spetsiaalselt võidusõiduks ehitatud ega järgi kunagisi maanteid, säilis ka uutes lõikudes kunagist 14-kilomeetrist rada iseloomustanud voolavus. Ideaalne seadistus oleks selline, mis võimaldaks üheagselt nii väikest õhutakistust pikkadel sirgetel kui ka suurt survejõudu kurvides. Kuna see on võimatu, tuleb teha kompromiss ühe või teise kasuks ning piloot peab kaotsiläinud osa korvama. Kõige selle tõttu on Spas sõitja osa lõpptulemuses tavalisest suurem.

Seda näitavad meile ka tulemused. Spas võidavad tavaliselt kõige tugevamad. 1983. aastast saati on seal sõidetud 28 etappi ning 25 korral on võitjaks tulnud endine, valitsev või tulevane maailmameister. Ainult Michele Alboreto, David Coulthard ja Felipe Massa on seda seaduspära suutnud rikkuda.

Favoriit Hamilton

Praegustest sõitjaist on Kimi Räikkönenil kirjas koguni neli Belgia GP võitu ning seegi kord võib teda soosikuks pidada. Ent favoriit number üks on siiski Lewis Hamilton, kes võitis Spas ka 2010. aastal. Kui Mercedes suutis kuumal ja kurvilisel Hungaroringil rehvid tööle panna, siis Spas ei tohiks see üldse muret valmistada? Ning mingil seletamatul põhjusel on ka Force India autod Spas alati kiired. Tänavu lõi rehvitüübi vahetus neil küll pinna jalge alt, aga ehk on see vaid ajutine nõrkus? Sama küsimus käib ka Ferrari kohta.

Teisalt ei tohi unustada Spa ettearvamatut iseloomu. Hulgiavariisid juhtub seal tihtilugu. Ilmselt seepärast, et kolm tugevat mahapidurdust pakuvad võimalust möödasõiduks, sõitjad aga kipuvad olukorda sageli valesti hindama ja riskima. Mullu lõi veri pähe Romain Grosjeanile, kellel juba esimese mõnesaja meetriga õnnestus viis autot sõidukõlbmatuks muuta ja endale võistluskeeld teenida. Turvaauto rajaletulek on seega samuti pea vältimatu ning annab võimaluse boksitaktikaga mängida, lisaks on ring pikk, boksitee aga üsna suhteliselt lühike.

Ühesõnaga on oodata aasta üht põnevamat võidusõitu.