Spordimaailma vapustanud õnnetused

 (6)
Ayrton Senna
Ayrton SennaAFP

Me armastame sporti ja sellega kaasnevat meelelahutust, võistlusmomenti ja pinget, adrenaliini ja energiat.

Kuid paljusid spordialasid saadab paratamatult risk eluohtlikult vigastada saada või kurvemal juhul hukkuda. Mitu andekat sportlast on jätnud elu armastatud alal võisteldes. Kuigi risk on kõige suurem just mootorispordialadel, on surmaga lõppenud õnnetusi juhtunud ka pallimängudes ja isegi golfis. Vaatame viit tragöödiat eri spordialadelt ja selgitame, miks need juhtusid.

Ayrton Senna traagiline õnnetus Monza ringrajal

Kolmekordse vormel 1 maailmameistri Ayrton Senna surm 1. mail 1994. aasta San Marino GP-l on üks kohutavamaid õnnetusi, mis mootorispordis aset on leidnud.

Mis juhtus?

Tegemist oli väga musta nädalavahetusega: reedesel katsel tegi raske avarii Senna kaasmaalane Rubens Barrichello, kes viidi teadvusetult haiglasse, ning laupäevasel kvalifikatsioonil hukkus austraallane Roland Ratzenberger. Kaks ränka õnnetust tegid Senna äärmiselt murelikuks ja veel pühapäeva hommikul enne oma viimast starti arutas ta endise rivaali Alain Prostiga, kuidas vormelisporti ohutumaks teha. Selleni paraku ei jõutud. Juba sõidu alguses põrkasid kokku Pedro Lamy ja JJ Lehto, lennutades publikusse ja rajale palju autoosi ja vigastades üheksat pealtvaatajat.

Seotud lood:

Rajakohtunikud kutsusid välja ohutusauto, et sõidutrajektoori võimalikult hästi puhastada. Turvaautoks oli Opel Vectra, mille roolis endine Itaalia võidusõitja Max Angelelli. Kuna Vectra polnud ülesandeks piisavalt võimas ja tempo aeglustus liigselt, hakkasid võidusõiduautode rehvid ohtlikult jahtuma, põhjustades rehvirõhkude languse. Pärast viit ringi ohutusauto taga jätsid Senna ja Michael Schumacher teised selja taha. Paar sõitis esimest korda pärast starti täisgaasiga läbitavasse Tamburello kurvi ja Senna taga sõitnud Schumacher märkas, et rivaali auto põhi puudutas raja ebatasasuste tõttu asfalti. Samuti on sakslane hiljem tunnistanud, et Senna auto näis väga ebastabiilne. Järgmisel ringil kaotas brasiillane samas kurvis auto üle kontrolli, kihutas kiirusega 300 km/h rajalt välja ja rammis betoonseina. Senna suutis hoo pidurdada kiiruseni 200 km/h, kuid sellest ei piisanud. Williamsi auto esiratas koos vedrustusega lendas Sennale vastu pead, tappes 34-aastase vormelilegendi kohe.

Mis avarii põhjustas?

Päris lõplikku tõde välja selgitatud pole. Mõnede arvates oli avarii põhjustatud jahtunud rehvidest, teised jälle leiavad, et raja kate oli Tamburello kurvis liiga ebatasane ja seetõttu purunes Senna auto vedrustus. Samuti oli brasiillase Williamsi roolilatt purunenud ja hilisem uurimine tõestas, et seda oli Senna soovil ümber ehitatud, et sõitjal oleks rohkem ruumi.

Veel on räägitud rajal lebanud detailist, millele otsa sõitmine võis auto teelt välja paisata. Küsimärgid on tänase päevani õhus, kuid halbade juhuste kokkulangevuse tõttu kaotas spordimaailm ajaloo ühe andekama võidusõitja. Pärast Senna surma on F1 teinud mitu sammu edasi, et sõitjate elusid säästa. Lisaks kaelatugedele ja tugevamatele keredele lisati viimase uuendusena vormelitele turvapuur, mille eesmärk on kaitsta sõitjate päid lendavate esemete eest. Uue lahenduste väljanägemist on palju kritiseeritud, kuid Senna õnnetussele tagasi vaadates tekib küsimus, et miks tehti seda alles nüüd.

Millised õnnetused on veel spordimaailma tõsiselt ehmatanud loe edasi ajakirjast Sport.

Kuues käik (WRC)