Sõda vormel ühes: mässajad teevad oma sarja

 (28)
Max Mosley
AP/Scanpix

Kui uus vormelisari tõesti sünnib, ootaks senist F1 MM-sarja ilmselt tõeline häving.

Selgemini kui Red Bulli austraallasest vormelipiloot Mark Webber ei või seda küsimust esitada, kirjutab Eesti Päevaleht.

Kui Madridi Realil on voli kulutada Cristiano Ronaldo ostmiseks 80 miljonit Briti naela (umbes 1,5 miljardit krooni), siis miks peaks terve vormel ühe meeskond terve aasta hakkama saama poolega sellest summast?

„Kõik sõitjad mõtlevad ühtemoodi - tahame sõita parimates meeskondades ja võistelda parimate sõitjatega. Kui me ei saa seda teha FIA juhitud vormel ühe MM-sarjas, mis siis ikka," kirjutas Webber oma BBC kolumnis põhjustest, miks üleeile hilisõhtul kaheksa suurt vormelitiimi F1-st lahku lõid ja oma sarja asutasid, pannes seega aluse viimase 60 aasta suurimale „riigipöördele" autospordis.

FIA-le jäid truuks vaid Force India ja Williams, mis koos paari-kolme uue meeskonnaga peaksid ainsana järgmisel aastal F1 sarjas kihutama.

Vormel ühe tiimide liidu (FOTA) kaheksa liiget - Ferrari, McLaren, Toyota, Renault, BMW Sauber, Brawn, Red Bull ja Toro Rosso - panid oma otsusega drastilise punkti rohkem kui kaks nädalat väldanud läbirääkimistele rahvusvahelise autospordiliidu FIA-ga, kes soovis sarjas kärped läbi suruda.

Briti kvaliteetleht Times kirjutab aga, et rahaliste kitsenduste trotsimine olevat vaid ametlik põhjus, miks FOTA FIA-ga kokku leppida ei suutnud.

Tegelik põhjus seisnevat hoopis tõsiasjas, et ükski tiimidest ei suuda enam koostööd teha mehega, keda nad peavad diktaatorlikuks ja arutuks. Jutt käib FIA presidendist Max Mosleyst (pildil).

Vormelisarja häving

FIA reageeris FOTA lahkulöömisplaanidele algul rahulikult. „Oleme pettunud, kuid mitte üllatunud, et FOTA ei suutnud meiega kompromissi saavutada. FIA ei saa lubada, et sari muutuks finantside võiduajamiseks." Hiljem asendus rahu ähvardustega mässajad kohtusse kaevata.

Võib ainult arvata, milline sügav rahutus valitseb tegelikult Mosley ning vormelisarja juhi Bernie Ecclestone'i südames.

Viimase näol on tegemist Suurbritannia rikkuselt 24-nda inimesega, kes enamiku oma 1,5 miljardi Briti naela suurusest varandusest on kokku ajanud F1 sarja kommerts- ja teleõiguste toel.

Nüüd on aga nii, et kaheksa lahku löönud tiimi viivad sarja finantsanalüüsi teostava firma Formula Money sõnul endaga kaasa tõenäoliselt umbes 1,2 miljardit naela.

Need kaheksa tiimi tõid 2008. aastal sarja ligi poole selle aastatulust - sealhulgas ka üle 400 miljoni naela sponsortulu.

Kõigest sellest peaks vormel ühe sari edaspidi suu puhtaks pühkima, lisaks kaotaks ta ilmselt suurelt ka piletitulus, sest Formula Money hinnangul poleks fännid enam nii agarad pääsmeid lunastama.

Samuti väheneksid teleõiguste lepingutest saadavad tulud, sest meediakanalid võivad neist lihtsalt loobuda, kui vaatajatel pole enam võimalik jälgida Ferrari kihutamist.

Rääkimata summadest, mida lahkulöönud tiimid on siiani sarja sisse pumbanud reklaami ja korporatiivklientide kaudu.

Juba on Suurbritannias hakatud spekuleerima ka võimalike telekanalite üle, kes lahkulöönute oma vormelisarja näitama hakkaks. Ladbrokesi kihlveokontoris juhib soosikute nimekirja Sky TV, BBC on teisel kohal.

Ning veel - juhul, kui uus sari tõesti käima läheb, tuleks seal võistlevatel vormelitel võidu kihutada muudel ringradadel kui need, mida kasutab F1 sari.

Briti meedia on ka välja selgitanud, et legendaarne Silverstone'i rada, kus toimub ka homne GP-etapp, oleks põhimõtteliselt valmis uut sarja võõrustama.

2010. aasta F1 Briti etapp toimub nimelt Donington Parki ringrajal, mistõttu Silverstone oleks konkurentide jaoks vaba.

Jackie Stewart: Max, astu tagasi!

Endine kuulus Briti vormeli­staar Jackie Stewart on tülis võtnud selge poole. „Usun, et meeskonnad tahavad Max Mosley lahkumist. Ausalt öeldes ma arvan, et mõned otsused, mis ta on viimase aasta jooksul teinud, on olnud ülimalt küsitavad," ütles Stewart ajakirjale Autosport.

„Meeskonnad tunnevad, et neid on juba küllalt kaua türanniseeritud ning neile asju peale surutud. Ütlesin juba ammu, et FIA tuleb ümber struktureerida ning selle juhtimine peab olema kollektiivsem. Kui see oleks juhtunud, poleks me praegu sellises olukorras."