Kriisist räsitud vormelisari alustab Melbourne´is

 (14)
Bernie Ecclestone
AFP/Scanpix

Keegi ei tea, kui kaua ülemaailmne majanduskriis kestab. See mitteteadmine jätab lahtiseks vastused paljudele küsimustele.

Muu hulgas sellele, kas vormel 1 (F1) MM-sari, mis 29. märtsil Austraalia GP-ga algab, jääb ellu või heidab hinge, kirjutab Eesti Päevaleht.

Viimast varianti asjatundjad ei usu. Arvatakse, et F1 jääb ikkagi hinge, kuid muudetud kujul. Rahvusvahelise autospordiliidu (FIA) president Max Mosley ja MM-sarja turundusõiguste omanik Bernie Ecclestone (pildil) on käed löönud ja mõned punktid kriisiabiks kavandanud.

Kui aasta pärast 24 stardikohta – mis tähendaks 12 tiimi osalemist – ei täitu, võidakse vabadele kohtadele panna teiste masinaklasside sõidukid.

FIA-l on võimas abimees F1 tiimide ühenduse FOTA näol, kes on eluliselt huvitatud kulude drastilisest kärpimisest algava hooaja vältel. Ja kolmandaks, F1 maailmameistri võivad hulludel majandusaastail selgitada kümneid kordi odavamad F2 autod.

Näib, et FIA-l endal puudub usk peavalutablettidesse. Eelmisel nädalal lõhkes pomm, kui FIA tuli välja radikaalse kavaga kehtestada alates järgmisest hooajast tiimidele 33 miljoni euro suurune kululimiit. Teisisõnu: suured tiimid peaksid vähendama kulusid kümme korda, sest kõnealune 33 miljonit on ühes suurusjärgus tippsõitja aastapalgaga.

Kohe kostis nurinat FOTA poolt, kes oma juhi Luca de Montezemolo suu läbi ütles, et nii otsustavaid kulukärpeid ei plaanitud: hakatuseks oleks piisanud ka 50 protsendist. Nimetatud 33 miljonit võib olla lehma hind, mille üle alles hakatakse kauplema. Kuhu jõutakse, selgub ehk aasta lõpuks.

Spetsialistid nimetasid uuendust suurimaks šokiks F1 ajaloos. Teine uuendus, et maailmameistriks tuleb enim sõite võitnud piloot, jääb eelmise uudise varju. Naljamehed on seda juba pilama hakanud.

Kui seni väideti, et maailmameistriks võib tulla 17 korda hooaja vältel teiseks tulnud piloot, siis nüüd ütles eksmaailmameister Keke Rosberg mürgiselt: piisab neljast võidust ja katkestamisest ülejäänud 13 sõidus. Reedel teatakski FIA, et on nõus uue punktisüsteemi rakendamise edasi lükkama.

Et skepsis liigselt ei vohaks, on mõned asjatundjad veendunud, et F1 on endiselt nähtus, mida saab edukalt müüa. Ühes on tiimide omanikud ühel meelel, mida meeletu konkurentsiga sarjades harva juhtub: vormel 1 MM-sari tuleb päästa, sest nõnda pääsevad ka meeste endi ärihuvid.

Ärihuvid mängus

Tänavusel hooajal osaleb MM-sarjas kümme meeskonda. Tänu sellele, et müügis olevale Hondale leidus viimasel minutil ostja ja teine Jaapani autotootja Toyota ei teinud teoks oma ähvardust MM-sarjast lahkuda.

Viimastel aastatel oli Toyota eelarve F1 tiimidest suurim, mullu näiteks 236 miljonit eurot. Need on avalikud arvud, varjatud kulud on tallidel palju suuremad. Tallipealik Tadashi Yamashina tunnistab, et seda on nüüdseks kärbitud, ja koguni kaks korda.

Toyota eelarvekärped näitavad, kui habras on F1 tiimide majanduslik seis. Toyota kontsern jäi detsembris esmakordselt miinusesse, vormelitiimi päästis asjaolu, et suursponsor Panasonic vandus truudust.

Mitu tiimi on oma suursponsori kaotanud, Renault jääb enda omast ilma hooaja lõpus.

„Oleme suurimas hädaorus pärast 1960. aastaid,” tunnistab Mosley, kes koos teiste vormelijuhtidega tahaks kirikule kroonlühtri kinkida. Tuleksid ometi uued õnnepäevad.

Ecclestone’i arutluskäik ütleb, et need koidavad. „Majandussurutis ei pärsi soovi MM-etappi korraldada. Üle 20 neid olla ei saa, tänavu on 17. Lõuna-Koreas võisteldakse 2010. ja Indias 2011. aastal. Pariisi lähedale tuleb uus rada,“ loetleb Ecclestone, lisamata, et lähitulevikus tahavad peoperemeesteks saada venelased.

Juurdetulevate tiimidega on lugu keerulisem. Reaalsed kavatsused on üknes Ameerika tiimil USF1, ent needki on veel oraste peal.

Eksmaailmameister Fernando Alonso kinnitab, et Renault on arendustöödega paremas seisus kui aasta tagasi, ent võiduautot neil veel polevat.

„Kolm või neli tiimi on teistest ees. Ferrari, Toyota, BMW ja Brawn on väga kiired. Meie võiksime olla viiendad, mis tähendaks rajal alles üheksandat-kümnendat kohta,” arutleb hispaanlane, kes oli viimastel katsetel siiski kiireim.

Kahe suure hulka kuuluva McLareniga on lood seletamatud. Auto juures olevat tegemist aerodünaamilise veaga, mis on nüüd välja selgitatud ja likvideerimisel.

„Vormeliajaloos on sageli juhtunud, et tiimid on hooaja alguses hädas. Vead kõrvaldatakse ja ollakse tagasi tipus,” usub tiimipealik Martin Whitmarsh.

Alonso ennustab

Otse hämmastav on olnud Honda varemetele rajatud uue tiimi Brawn GP edu katsesõitudel. Auto kiirus on nii hämmastav, et löödud on kõiki seniseid tippautosid. Kahtlustatakse lubamatuid salanippe.

„Me ei ostnud varemeid, vaid korralikult arendatud auto, kus aerodünaamika osas on mitu originaalset lahendust,” viitab Ross Brawn Honda BGP001-autole, mida on juba ligi kaks aastat ehitatud. Brawn lohutas Bildis: teised tiimid kopeerivad uued lahendused peagi, see olla ainult aja küsimus.

FIA võttis eelmisel nädalal vastu otsuse, mis reguleerib pilootide meediasuhtlust. Endine Soome vor­melimees Mika Salo arvab, et tänapäeva piloodid on tiimide marionetid, kes kõnelevad ainult seda, mida tiim lubab. FIA-l pole siin midagi tahta.

Kui maailmameistriks tulnud Lewis Hamilton pillas mullu veel mõne värvika kommentaari, siis edasipidi on ilmselt mehe suu lukus.

Teised muretsevad tippsõitjate salendamise pärast. Nimelt on F1 auto miinimumkaal koos sõitjaga 605 kg, uus KERS-seade – taaskasutab pidurdamisel tekkivat energiat ning võimaldab anda mootorile igal ringil 6,6 sekundi vältel 82 lisahobujõudu – kaalub ainuüksi 30 kilo. Kust kaalu ikka vähendada, kui mitte sõitja salenemise arvelt!

Võimalik, et FIA muudatused annavad tallidele võimaluse jääda ellu ka tänavuse hooaja lõpus. Ent teada on – uuendused ei meeldi meeskondadele ega sõitjaile.