Karjäär

Nagu paljud teisedki F1 piloodid alustas Johnny Herbert oma võidusõidu karjääri kardiga ning seda juba 10 aastaselt. Ta võitis Inglismaa junioride ja senioride klassi ning siirdus Vormel Fordi aastal 1984. juba järgmisel aastal võitis ta Formula Ford Festivali, sõites viimaselt stardikohalt esimeseks. Sellele järgnes FF2000 sesoon, enne kui Eddie Jordan pakkus talle kohta F3000 sarjas.

Johhny võitis 5 etappi ning talle pakuti testvõimalust Benettoni meeskonnas. Brands Hatchi rajal oli ta kiirem, kui meeskonna põhisõitja Thierry Boutsen ning Herbertile pakuti elpingut 1989 aastaks. 1988 alustas ta suurpäraselt võiduga Jerezis, aga kogu tema karjäär sai ränga hoobi, kui Gregor Foitek surus ta Brands Hatchi rajal vastu barjääri ning Johnny murdis mõlemad jalad.

Arstid oleksid ta labajalad amputeerinud, kuna sealsed kondid ja liigesed olid täiesti puruks. Õnneks nii ei läinud ning tema jalad päästeti, kuigi talle ei antud isegi lootust, et ta võiks veel kunagi oma jala peal käia, võidusõitmisest rääkimata. Seitse kuud hiljem tuli Johnny Brasiilia GP-l neljandaks, aga kuna valu jalgades ei lubanud tal aeglasemates kurvides korralikult pidurdada, siis jäi tema esimene hooaeg pooleli. Ometi näitas tema võidusõitu tagasipöördumine tohutut töövõimet ja vankumatut iseloomu, ilma milleta ei oleks ta võibolla isegi käima hakanud.

"Kõige rohkem on mul kahju just oma jalgadest," ütles Herbert. "Võibolla järgmises elus saan ma korralikud jalad ja Michael Schumacher saab minu omad, eks siis saab näha mis tegelikult oleks võinud juhtuda."

1990 tõi noorele inglasele kuhjaga tegemist. Ta oli Lotuse testipiloodiks, sõitis võidu Formula Nipponi sarjas Jaapanis ning lisaks kihutas ka ringrajaautodega, kus tal 1991 aastal õnnestus võita LeMans 24h sõit Mazdaga. Ta asendas vigastatud Martin Donnelly`t kaheksa etapi jooksul Lotuse meeskonnas, kuhu ta jäi neljaks hooajaks. Esimestel aastatel oli tema tiimikaaslaseks kahekordne maailmameister Mika Häkkinen.

1994 oli aeg oma karjääri edasi viia. Üks sõit Ligieri meeskonnas ning paar etappi Benettonile tõid viimasesse meeskonda lepingu aastaks 1995. See aasta on tema karjääri üks paremaid. Kuigi Johnny ei sulanud kunagi meeskonnaga korralikult ühte, kuna kogu tiim töötas vaid Michael Schumacheri jaoks, võttis ta sel aastal oma esimese etapivõidu Silverstonis, pärast seda kui Michael põrutas kokku Damon Hilliga. Teine etapivõit tuli Monzast ning hooaja lõpuks oli kohaks neljas. Kahjuks ei läinud suhted meeskonnaga ülesmäge ning ta pidi tiimist lahkuma. "Benettoni aeg oli minu kõige edukam F1 hooaeg, aga kindlasti mitte kõige nauditavam," muljetab Johnny. "Mul on hea meel, et ma olin seal ning ma teeks seda uuesti, kui mul oleks selline võimalus."

Herbert liikus edasi Sauberisse kolmeks aastaks, enne kui liitus Stewartiga 1999. Johnny nägi vaeva, et püsida Rubens Barrichelloga samas tempos, aga kõik sobis temale Euroopa GP-l, kus segastel asjaoludel tõusis mees 14-ndalt kohalt esimeseks ning sai sellega oma kolmanda etapivõidu.

Oma viimasel sesoonil liitus Johnny Jaguari meeskonnaga. Mitmel korral õnnestus tal selle hooaja jooksul pidada sammu esiotsa meestega, aga õnn ei olnud tema poolt, nagu ka tehnika ning sel hooajal jäid punktid sootuks tulemata. Juba hooaja keskel oli tema otsus tehtud ning ta teatas, et lõpetab F1-s ning soovib siirduda ookeani taha CART sarja, et seal võita Indy 500 võistlus ja ameerika vormeli meistritiitel. "Mul oli lapsepõlves kolm unistust: võita LeMans, võita F1 etapp ja Indy 500. Juba praegu on mul kaks neist käes ning aeg on asuda kolmanda jahile, et vanadusepõlves oleks mida meenutada. Kuigi Frank Williams pakkus mulle järgmiseks aastaks testipiloodi tööd, loobusin sellest, kuna tean, et minu vanuses ei pääseks ma enam tipptiimi piloodiks, millega võiks veel etappe ja meistritiitleid võita. Seetõttu on aeg alustada puhta lehega ning võtta ette järgmised väljakutsed."

Teised Johnny kohta

Reedel toimus Malaisias suur Johnny ärasaatmis pidu, kuhu olid tulnud tema sõbrad ja endised tiimikaaslased. Herbertile toodi hulgaliselt kingitusi, üks veidram kui teine. Jackie Stewart kinkis talle tiiva, mis oli tema auto küljes, kui ta võitis Stewarti autoga esimese ja viimase etapi. Alex Zanardi kinkis talle Hertz autorendi tsheki, kuna Lotuse aegadel maksis tema ühise rendiauto eest...

Ron Dennis:

"Johnny naasmine F1-e pärast kohutavaid vigastusi F3000s oli uskumatult vapper. Tema isiksus ja iseloom on asjad, millest paljud F1s jäävad puudust tundma ja F1 jääb igatahes vaesemaks tema lahkudes."

Eddie Jordan:

"Ta on vahva tegelane, kellest hakatakse võistluste ajal puudust tundma. ma olen teda alati kõrgelt hinnanud, kuigi ma pole päris kindel, et ta on viimasel ajal olnud sama tugev sõitja, nagu enne õnnetust. Seda öelnuna olen kindel, et tal on õige aeg edasi liikuda Ameerikasse, kus teda ootab ees täiesti uus karjäär."

Jonathan Browning:

"Me oleme väga uked selle üle, et Johnny kuulus Jaguari meeskonda. Ta muutus kiiresti väga populaarseks kogu meeskonna hulgas ning ei andnud kordagi alla sellel raskel hooajal."

Jacques Villeneuve:

"Ma teadsin Johnnyt juba Nipponi ajal. Ta on väga vahva kutt ning ta meeldib mulle väga. Me ikka trehvame vahest Monacos. Ta on väga kiire ning teda võb Champ Cars seerias oodata helge tulevik."

Jackie Stewart:

"Johnny on üks armastatumaid sõitjaid Pit Lane`il tänu oma eht inglaslikule sarmile. Ta on alati positiivne ning mulle tundub, et see tema juures inimestele just meeldibki. Ta tuli tagasi hirmsast avariist, millest suurem osa inimesi poleks kunagi toibunud. Seeg ahindan ma teda väga kõrgelt. ta on hea sõitja ja seda kindlasti ka F1-e jaoks, kuna ta on võitnud 3 etappi. Kui palju siis Mike Hawthorne ja Peter Collins võitsid? (3 kumbki, Hawthorne oli tshempion 1958.toim.)

Mika Salo:

"Johnny on üks headest poistest boksides. Temaga on alati lõbus. Ta on kiire ja kontrollib hästi autot. Ma ei unusta kunagi, kui sõitsime Fuji rajal Formula Nippon sarjas kord vihmaga ning autod ei tahtnud kuidagi teel püsida. Johnny oli ainus, kes suutis sel korral täiega anda. Ma arvan, et tal läheb Ameerikas hästi, kuna ta on kiire."

Michael Schumacher:

"Johnny oli mu meeskonna kaaslane 1995, kui me võitsime Benettonile konstruktorite karika. Ta võitis toona kaks etappi, mis tähendab, et ta peab olema hea sõitja."

Rubens Barrichello:

"Johnny on vahva tüüp ning mu hea sõber ja mul on väga kahju, et ta lahkub. Ta on hea sõitja ning meil oli palju häid hetki eelmisel aastal Stewartis. Mul oli loomulikult kahju, et mul ei õnnestunud võita Stewarti jaoks esimest GP-d, aga samas on mul hea meel, et see õnnestus Johnnyl.

Peter Sauber:

"Mul on väga kahju, et ta lahkub, kuna ta on alati olnud positiivseks tegelaseks F1-s. Kui ta sõitis meie tiimis, olime me suhteliselt edukad ning ta sai täiesti pereliimeks. ta oli meeskonnas väga populaarne ning mulle tundus, et ta oli ka väga kiire."

Flavio Briatore:

"Ma austan Johnny`t tema saavutuste eest F1-s. Ta võitis minu meeskonnas kaks etappi ning tegi väga head tööd. Nüüd kus tal on palju kogemusi võib ta olla vägagi edukas Ameerikas, kui ta peaks sinna minema."

Eddie Irvine:

"Johnny on vahva sell ning meil on olnud päris lõbusaid hetki selle hooaja jooksul, mis ei ole just kergemate killast. Ta on kiire ning väga hea just ringradadel, kus on pikad sirged. Kui ta läheb Ameerikasse, siis on tal head võimalused võitmiseks neil radadel, ehkki Super Speedway`d mulle üldse ei sobi."

Nõrkused ja legendid

Johnny suurimaks nõrkuseks peavad tema tiimikaaslased seda, et ta teeb tavaliselt stardis alla. Kord, kui ta seda jälle stardis tegi üks Sauberi mehhaanikutest talle paberit, et ta saaks cockpiti ära kuivatada. Peter Sauberil oli toona kombeks käija oma sõitjatel stardis kätt surumas ning kujutate isegi ette, mis tunne tal võis olla, kui tema pihku sattus Johnny märg käsi...

Mika Häkkinen rääkis loo, et Lotuse päevil tuli neil rahapuuduse tõttu ühes ja samas toas elada. Magny Coursis olid nad Holiday Innis väga väikses toas, kus oli vaid üks voodi, mida nad pidid jagama. Mika oli jäänud kaumaks mehhaanikutega tööd tegema ning Johnny saabus hotelli esimesena. Kui Mika õhtul tuppa astus nägi ta Johnny`t vannis, kummist pardikesega mängimas...

Eddie Irvine meenutab, et Johnny oli omal ajal Fordi klassis temast kiirem nii ringrajal, kui ka naiste hulgas. Kord sattusid nad armuma samasse tütarlapsesse ning toona ei olnud Irvine`il mingit lootustki. Järgmisel korral nägi Eddie kahte kaunist õde ning kohe oli kohal ka Johnny, kes nagu hiljem selgus ühe neist endale naiseks kosis. See pani Eddie sügavalt järele mõtlema ning nüüdseks on ta omandanud juba kõrgema pilotaashi ka naiste alal.

Tulevik

Johhny unistab CART sarja debüüdist ning Ameerika staari seisusest. Hetkel ei ole talle veel ühtegi konkreetset pakkumist tehtud, vähemalt ei ole asi avalikuks tulnud. Jac Nasser, Ford Motorspordi CEO: "Meil on hea meel, et Johnny aitas oma kogemustega arendada meie esimest Jaguari autot. Ma loodan väga, et kui ta siirdub CART sarja, siis seda mõne Fordi mootoriga tiimi ning siis mul avaneks võimalus temaga veelgi rohkem koos aega veeta."