PIKK INTERVJUU | Markko Märtin: Ott Tänaku lepingu teemadel kirjutati igasugu jama ja palju valet
Markko Märtin ei mõista, miks oli soomlastel vaja Ott Tänaku uue lepingu teemal nõmedaid valesid meediasse paisata.
Ott Tänaku uue hooaja leping oli rallist kirjutavas meedias sama oluline teema kui arutelud selle üle, kes tuleb maailmameistriks. Lõpuks kujunes sellest mitmeid kuid kestnud saaga, mille lõpp kiskus inetuks ning mis päädis Tänaku üleminekuga Toyota rallitiimist Hyundaisse. „Ott ütles juba aprillis, et tahaks asjad kiiresti tulevikku ära otsustada, et saaks selle aasta asjadega tegeleda. Paraku on lepingus alati kaks osapoolt. Sina võid ju väga tahta, aga kui teine pool ei liiguta ennast samas tempos, hakkabki asi venima,“ meenutab Tänaku mentor Markko Märtin läbirääkimisi. „Meie esimene mõte oli Toyota, kuid vaatasime ka ringi. Ott oli selgelt esimese valiku mees, ta ei pidanud kellegi järgi ootama ja sai otsustada, mida tahab teha.“
Märtini sõnul on tiimi valiku otsused väga komplektsed. Olulisel kohal on pakutavad tingimused, tiimi tehniline võimekus, tiimi juhtiv inimene jne. „Lisaks räägime me ju tuleviku ennustamisest. Kui täna on asjad nii, et pruugi nad seda olla homme ja teada saame seda alles ülehomme,“ arutleb ta ning lisab, et kogu protsessi muutis ebameeldivaks peamiselt Soome meediasse paisatud valeinfo. Asi läks hulluks pärast seda, kui saadi aru, et Tänak võib Toyotast lahkuda. „Väga ebaprofessionaalne oli niimoodi sõna võtta ja mustata. Miks seda tehti, ma ei tea. Ilmselt püüti näidata, et kõik teised on süüdi, mitte nemad. Mis kasu oli isiklikuks minekust ja valetamisest… lihtsalt mustad ära teised inimesed.“
Markko Märtin, räägitakse, et Tänaku ja sinu jaoks on hoolduspargis nüüdsest Toyota tiimi uks suletud. On see nii?
Ei tea, pole kuulnud. Me ei teinud ühtegi sellist liigutust, mis oli vale ja kole. Otsus oli Toyota jaoks negatiivne, kuid meeskonnale olid kõik võimalused antud, et tulemus oleks positiivne. Keegi kedagi ei lollitanud, ega tekitanud mingit tsirkust. Ott oli lepingust vaba mees ja võis otsustada nii nagu õigeks pidas.
Soome n-ö supermänedžer Timo Jouhki hindas sinu ja Tänaku tegevust uue lepingu hankimisel ebaprofessionaalseks.
Ma ei hindaks tema staarmänedžeri asja üle. Jouhki viimane maailmameister jääb möödunud sajandisse ja see oli Mäkinen. Pärast seda tuli Marcus Grönholm risti vastupidisest leerist ja sai vaatamata Jouhki vastuseisule oma võimalused. Hiljem on ainult rahaga ostetud tiimidesse sõitjakohti ning nende sõitjate, kellel on rohkem sisu, karjäärid tuksi keeratud. Ma ei hindaks seda tegevust nii, et peaks endale vastu rinda taguma.
Tuleb välja, et mõne mehe aura on suurem kui ta tegelikult on.
Kui sul on palju raha, siis võid kõik kokku osta ja teiste ees edu saada. Eestist minnes polnud see aga võimalik. Oleme koos Otiga tegutsenud miinimum vahenditega ja püüdnud võtta sellest maksimumi. See on keerukam, aga samas ka lahedam.
Mis siis ikkagi Toyota tiimis juhtus? Palju liikus kuulujutte sellest, kuidas ajaga muutusid asjad viletsamaks ning inimesed hakkasid lahkuma. Kui palju see kõik mõjutas?
Juba eelmine aasta oli tiimis väike kriis ja kõige lihtsam pole sealne keskkond olnud. Vaatamata sellele on siiski tulemus tulnud ja töö saanud tehtud. Samas oli kõigel sellel meie otsuses mingi osa. Toyotast lahkumise otsust oli raske teha, sest autotootjana on nad ralliga juhtkonna tasemel seotud ning nad tahavad teha suurt ja õiget asja. Samas oli see eratiim, nagu ka M-Sport. Hyundaid saab pidada tehasetiimiks.
Kui suur oli vastuolu Toyota tehase bosside ja rallitiimi juhtinud Tommi Mäkineni vahel? Päris ühesed ideed neil vist polnud.
Väited, et läksime Mäkinenist mööda ja suhtlesime jaapanlastega otse, on puhas vale! Jaapanlased olid kõigi sõitjaid puudutavate otsuste juures. Nendel oli tahe, et meie koostöö jätkuks, kuid tiimi tegevjuhtkond ei suutnud veenvalt esitada, et seal jätkamine oleks hea plaan. Lõpuks maksab tehas raha, aga igapäevaeluga nad ei tegele.
Kust need jutud siis tekkisid?
Seda peab küsima nendelt, kes sellist jama kirjutasid. Tegelikult oli enamik, mida Soome meedia õhku viskas, vale.
Kui palju mõjutasid teie ostust Toyota rohked tehnilised probleemid? Tänak oli ju tegelikult korduvaolt rahulolematu.
Kindlasti oli probleeme liiga palju ning vähem või rohkem mõjutasid need Oti tulemust. Tuli mõtelda, kas see on normaalne ja kas tahaks seda kogeda ka tulevikus või äkki aitab.
Lootust, et asjad võiksid paraneda, teie arvates polnud.
Kunagi ei tea mis tulevik toob, kõik võib muutuda. Otsustada saad ikkagi selle järgi, mis on olnud ja mis tunne tuleviku kohta ütleb. See polnud aga piisavalt veenev.
Kui palju oli teil Mäkineniga arutelusid?
Neid kohtumisi oli palju, aga kindel on see, et keegi ei lollitanud ega tembutanud temaga. Mäkinenil oli võimalik Otiga diil teha, kui ta oleks seda õigel ajal soovinud.
Millal oli õige aeg?
Siis kui asjad olid laual, näiteks augustis ja septembris olid veel kõik võimalused olemas. Kui aga jalgpallis läheb väravavaht ühel hetkel pingile istuma, on suur tõenäosus, et vastane lööb värava.
Tuleb välja, et Mäkinen väga ei tahtnudki seda kokkulepet.
Raske öelda, aga kui mina oleksin tahtnud endale sellist sõitjat, oleks asju teistmoodi teinud.
Mida te Mäkinenilt ootasite?
Normaalset lähenemist, et asjad saavad tehtud mõistlikult ja asjalikult. Väited, et Ott nõudis esisõitja kohta… sellist nõudmist pole kunagi olnud! Kiirus otsustab, kes on tiimis esimene, kes teine. Ott suutis tänavu ilma igasuguse tiimi toetuseta oma võidud ja tiitli kätte saada. Vahel pani see imestama, miks asjad on nii. Oleks mõistlikumalt tegutsetud, oleks ka tootja tiitel saadud üsna lihtsalt. Paraku tuli Otil vaid enda peale loota, aga ta sai sellega hakkama.
Kuidas oleks pidanud asju tegema?
Nii nagu Andrea Adamo tegi.
Seega jäi Toyotas tiimi abi vajaka.
Kõik on suhteline. Kui ei taheta võita tiitleid, ei pea midagi sättima. Kui tahetakse parimat oma tiimile, saab teha ka teistmoodi.
Kas nõudsite lepingusse punkti, et Tänak saaks rallidele sõita eralennukiga?
Ma ei tahaks detailidesse minna. See on voolav tegevus, et asju küsitakse ja kui vastatakse eitavalt, minnakse edasi. Mitte ühegi asja kohta ei öelnud me, et nii on ja ei huvita. Olnuks tahe kokku leppida, siis meie poolt oli kõik tehtav. Palju on räägitud, et meie otsused olid seotud rahaga. Ei olnud! Isegi kaks aastat tagasi Oti tulek Toyotasse polnud rahast ajendatud, pigem vastupidi. Nii polnud ka seekordne samm rahaliselt motiveeritud otsus. Samas on Ott olnud viimase kahe ja poole aasta kõige kiirem mees ning miks tal ei peaks olema hea leping?
Toyota polnud siis valmis piisavalt maksma.
Ma ju ütlesin, et see polnud rahaliselt motiveeritud üleminek. Kõik tiimid saavad ju aru, et Ott peab saama praegu oma maksimumi. Rahaline number pole olnud mingi teema ühelt ega teiselt poolt. Asja sees olles teatakse, milline on hind.
Tähtsamad on siis tiimis avanevad võimalused ja tingimused.
See on kogu pakett. Sa pead olema rahul selle otsusega, mis teed. Et sinu sportlikud lootused saavad täidetud ja ka inimesed, kellega töötad, peavad sobima. Pole ju lahe tööle minna, kui sulle ei sobi keskkond kus sa oled või keskkond ei taha, et sa seal oled. Raha pärast tehtud otsused lõpuks ikkagi ei tööta.
Mille põhjal te mõistsite, et Mäkineni tiim väga ei tahagi Tänakut oma ridades hoida?
Ma ei saa öelda, et oli üks ja konkreetne asi, aga sa ju näed, kas ollakse sinu taga ja tehakse su heaks maksimum või mitte. Tajud, kuidas võitlust planeeritakse ja kas see nägemus on ühtne või erinev.
Levisid kuuldused, et tegelikult oli sul endal ambitsioon hakata Toyota rallitiimi vedama.
Mingi mega udujutt on välja mõeldud… nagu kõik need asjad. Samasugune oli jutt R5 autode esindamise soovist. Tegelikult on see kõik Soome inimeste poolt väljamõeldud ja meediasse paisatud jama. Kindlasti ma ei taha mingit tiimi vedada, samuti pole kaalukausil mingisugune R5 autode teema. See tähendaks ainult higi, ning tulu saaks mõõta komakohaga sõitja lepingus. Oleme oma tiimiga 15 aastat tegelenud ja see pole miski, mille pärast peaks ekstreemseid otsuseid tegema.
Kummaline, miks neid jutte nii palju tekkis.
Mul endal on sama küsimus. See on idiootne, mis toimus. Inimesed, kes tõenäoliselt teavad sellest asjast, kommenteerisid, aga seejuures nad valetasid meediasse. Samas need, kes teadsid, poleks tegelikult pidanud üldse sellist infot jagama.
Toyota oli ju pooleldi Eesti meeskond: Tänak sõitis, eestlased töötasid.
Nende Eestis asumine on maksuliselt hea otsus, muud sisu ja mõtet seal pole. Pigem on keeruline rallitiimi kahes kohas jooksutada. Tiimis töötavad eestlased on ikkagi tavalised mutrikeerajad, teisele tasemele pole kedagi lastud. See on sügavalt Soome meeskond
Kui palju kuulujuttude trall läbirääkimisi mõjutas?
Jutud läksid lõpus koledaks, aga see on äratuntav käekiri. Meedial polnud aga mõtet pahandada, et neid lollitati. Kui iga kahe päeva tagant esitada sama küsimus, siis sellest ei muutu midagi. Keegi ei saa midagi öelda enne kui asjad on kokkulepitud.
Millal muutus Hyundaisse minek reaalseks?
Nad olid koguaeg natuke pildis olemas. Ennist rääkisin n-ö jalgpalli väravavahist – see juhtuski siis, kui väravavaht pingile läks.
Miks Mäkinen sellise käigu tegi?
Ma ei oska seda ütelda. Minu arust polnud see igatahes mõistlik. Olen mõistnud, et sellest, mis seal tiimis toimub, ma aru ei saa.
Samas andis ka Hyundai välja signaali, et nende jaoks on läbirääkimised teiega lõppenud. Pärast tuli välja, et Adamo lollitas selle jutuga avalikkust.
Kui ta seda ütles, oli parajasti kõige huvitavam läbirääkimiste moment. Sõnum oli vale, aga ta mängis oma mängu väga hästi… sellega mängiski ta vastase väravavahi pingile.
Meedias ilmus Adamo tsitaat, kus ta rääkis, et oleks ta varem teadnud, kuidas sa läbirääkimistel tegutsed, poleks ta sind varem võidusõitjana fännanud.
Ma pole seda väljaütlemist ise näinud, aga kujutan ette, mida ja kuidas ta ütles. Usun, et see oli tõlgitud ilmselt karmimaks. Pigem mõtles ta seda, et olin tema jaoks hea vastane, kellega maid jagada.
Tundus, et hooaja teises pooles – aga võib-olla ka juba varem – polnud Tänaku ja Mäkineni suhted kõige paremad.
Ma ei oska seda kommenteerida.
Arvad, et see ei mõjutanud võimalikku lepingu sõlmimist.
Kõik asjad mõjutavad. Õigemini kõikide asjade koosmõju ja kalkulatsioon, mis võiks toimuda.
Kas praegu on süda rahul, et saite ideaalse diili?
Oti poolt oli see munadega otsus minna tiimi, kus tema põhikonkurent on pikalt olnud. Aga usun, et see on tema jaoks õige koht ja ta saab seal asjalikult omi asju ajada. Tänapäeval on kõik WRC-sarjas osalevad autod head, kõikidega võideti rallisid ja kiiruskatseid. Aeg näitab, kuidas tal seal läheb: kuidas autoga harjub ja kas meeskond suudab selle tema jaoks mugavaks reguleerida.
Uuel hooajal on Hyundai WRC-sarjas ainus tehasetiim.
Selles, et Citroën lõpetas, pole sõitja osa sugugi väike. Prantslaste omavahelised suhted polnud sõbralikud ja seal meeskonnas võis öelda, et sõitja pööras tiimi peapeale ning suur osa loobumisest ongi Ogier’l. Räägiti, et ka Ott tahtis tiimi omamoodi kallutada, kuid tegelikult tahtis ta lihtsalt hästi sõita ja mitte tegeleda poliitikaga.
Tippsõitjad on kõik suured isiksused, kes soovivad perfektsust. Kas see hakkab ühel hetkel segama?
Ma ei kujuta ette, kuidas maailma tipus saaks olla teisiti. See on ainuke moodus midagi saavutada.
Millised olid suhted M-Spordi meeskonnaga? Tänakul on selle tiimi ja tema juhi Malcolm Wilsoni ees omamoodi tänuvõlg.
Tänuvõla pärast ei peaks sinna küll minema. M-Spordi meeskonnaga on säilinud head suhted, aga ma ei usu, et täna tulnuks otsustada selle põhjal, mis kunagi on juhtunud.
Läbirääkimiste mängus olid nad siiski sees.
Wilson saab väga hästi aru, mida tähendab tasemel sõitja tiimi jaoks. Nad oleks tahtnud Otti, aga neil pole sellised võimalusi nagu teistel. Samas on selge, et M-Spordi autoga saab ka suuri tegusid teha. Oleks Ott kaks aastata tagasi sinna jäänud, tulnuks ta juba eelmisel aastal tõenäoliselt maailmameistriks.
Sa ütlesid, et lepingu sõlmimisel polnud raha peamine. Samas on Tänak maailmameister ja selles staatuses tulebki koort riisuda.
See on loomulik, miks peaks vähemaga leppima, kui saab rohkem. Aga ma kordan, et seda otsust ei tehtud raha pärast.
Arvate, et Hyundai tiimi lähitulevik on kõige kindlam ja nende pakutud pakett perspektiivikam.
Tiimis oleneb palju sellest, kuidas seda juhitakse. Hea juht suudab palju korda saata ja kehva juht häid asju tuksi keerata. Oluline on see, et oleks õige suunanäitaja.
Hyundai meeskond oli ju pikka aega hädas. Tehas nõudis võite, kuid neid ei tulnud.
Tiitleid võita polegi lihtne. Nad on koguaeg pildis olnud, aga neil pole olnud nii head õnne nagu Toyotal. Tänavu toimetasid nad veidike agressiivsemalt ja kõik hakkas nende kasuks töötama. Toyota meeskonnas olid kaks meest, kes suutsid ainult jama tekitada. Nad olid Hyundai tiimi parimad sõitjad Toyotas… Võitmise esimene eeldus on ikka see, et sa suudad rallisid lõpetada.
Kas olete pettunud, et Toyotaga asjad nii läksid. Kaks aastat tagasi olid ilmselt ootused pikemaks koostööks?
Koostöö Toyotaga oli atraktiivne ja olnuks tore koos jätkata, eriti maailmameistrina.
Tänavuse hooaja põhjal võib ütelda, et oled praegu maailma parim ralli mänedžer. Sinu hoolealune krooniti maailmameistriks.
Ma ei ole mänedžeri staatusega nõus. Oleme Otiga teinud koos asju kümme aastat. Minu roll on olnud erinev ja muutuv. Keegi peaks aitama sõitjat selliste tegevuste juures ja seda ma olen teinud nii palju kui oskan ja suudan. Töötasin selle nimel, et Ott saaks selle, mis vaja. Mänedžer on aga see, kes kontrollib oma sõitjaid. Meil teeb Ott seda mida tema tahab, mitte seda mida mina tahan. Me võime koos arutada, aga tema otsustab.
Milline oli sinu emotsioon, kui Tänak kindlustas maailmameistritiitli?
Loomulikult on hea näha, et viimase kümne aasta tööle tuli uhke lõppviimistlus ja see on viinud välja maksimumtulemuseni. Hea on näha ka seda, et minu algatatud kiiruslegend ja sõidustiil on piisavalt head tiitli võitmiseks. Ott on seda kõike muidugi edasi arendanud. Tore on see, et olen olnud kaasas teekonnal, kus üks inimene saab oma elu unistuse täide viia. See oli kindlasti lahe kogemus.
Kas Tänakust võiks saada WRC-sarja järgmine pikaajaline valitseja?
Seda on raske ütelda. Ta siirdub Hyundai tiimi, kus kõik on uus ja konkurents väga tugev. Ma ei usu, et ta oma sõiduoskuse kaotab – pealegi arvan, et see on tiim, mis tahab, et kõik nende autod sõidaksid hästi kiiresti. Ise sõitjana kogesin kunagi teistsugust olukorda, kus insener teadis kõige paremini ning kas sõitja sai autoga teele pihta või mitte, polnud tähtis. Ma usun, et tuleviku mõttes on kõik Oti kätes ja ta saab hakkama.
Puhta kiiruse poolest pole tal juba paar hooaega vastast olnud.
See on natuke meelevaldne avaldus. On erinevad päevad ja erinevad rallid, kus ühele või teisele võib miski asi paremini sobida, kuid keskmiselt on ta olnus ikkagi kõige kiirem. Saab näha, mis edasi juhtub, sest jaanuaris algab kõik jälle nullist. Tiitel võib mõjuda sõitjale väga hästi või ka halvasti. Ka sõitja ise ei pruugi teada, mis täpselt juhtub.