Rally Estonia direktor Urmo Aava: tegime üritust põhitöö kõrvalt ja jäime viimasel aastal suurde miinusesse
Täna läkitati pressiteade, mille kohaselt Rally Estoniat 2017. aastal ei toimu. Eesti Autospordi Liidu (EAL) peasekretäri ja Rally Estonia pressiesindaja Margus Kiivri sõnul on tuleval aastal Eesti kalendris selle koha peal Tartu ralli. FIA ERC-sari pole Eesti etapi kadumist enda hooajast veel välja kuulutanud.
"Oleme teinud seitse aastat väga head üritust. Meil on olnud palju õnne erinevate riigitoetuste ja erasponsoritega. Oleme läinud iga aastaga paremaks ja saanud suuri tunnustusi, aga kõik see tuleb mingi hinnaga. Tuumikmeeskond (Aava, Tarmo Hõbe, Silver Kütt - toim) on pidanud seda asja vedama oma põhitöö kõrvalt, näpsanud korraldamiseks tunde nii töö- kui ka vabast ajast. Tundsime mingil hetkel, et need asjad, mida tahtsime saavutada, on meil saavutatud ning raske oli seada uusi eesmärke," rääkis Aava.
"Teisest küljest pole ka enam Euroopa meistrivõistlused edasi arenenud, pigem teinud mõned sammud tagasi. Kahel viimasel aastal meie etapi sõitjate arv vähenes, nendega koos ka staarsõitjate hulk. Seda ise muude tegevustega kompenseerida ja publikut raja äärde tuua on jube keeruline."
Sama meelt oli ka Kiiver: "Selles on kõik veendunud, et ERC on väga hea korraldusega sari. Täna on probleem lihtsalt selles, et nende osalejate nimekirjaga on keerulisem inimesi raja äärde tuua. Ma ei taha mitte midagi halba öelda Eurosport Eventsi kohta, kes on teinud väga head tööd. Aga on näha, et nad on ka ise natuke hädas. Eestlastele on see üks hea tippvõistlus ja võimalus end proovile panna, aga nende sõitjate poolt siia tohutut lisaväärtust ei tule."
Jätkab Urmo Aava.
Jäite te siis viimase üritusega miinusesse?
Kahel varasemal aastal olime kerges miinuses, viimasel korral suuremas. Kui jõuad omadega miinusesse ja teed seda kõike millegi arvelt ega näe arengusihti, siis mõtled paratamatult, kuidas edasi. Me ei taha kindlasti hädaldada, et raha ei ole piisavalt. See on üks põhjus, aga see pole sisuline küsimus. Eesti spordis ja kultuuris ongi raha ebapiisavalt. Midagi pole teha. Meil on isegi hästi läinud. Aga tõtt öelda oli see meie jaoks viimane piisk - teadsime juba kevadel, et osalejaid tuleb vähe ja saame ka osavõtutasusid vähem, lisaks ei olnud kohal Eesti kõige teravamat tippu.
Milliseid võimalusi pärast vaheaastat jätkamiseks näete?
Pärast tänavust üritust sai tegelikult lõpuks ametlikult registreeritud Rally Estonia kaubamärk, mis loob eeldused mingisuguse püsivuse tekkeks. Siiani oleks võinud keegi pahatahtlik tegelikult teise Rally Estonia korraldada ilma meiega kokku leppimata. Kui aga tulevikuvisioonist rääkida, siis minu jaoks ei ole alguses üldse oluline, et me oleksime mõne rahvusvahelise sarja kalendris. Kui organisatsioon elab läbi uuestisünni, siis oleks mõistlik alustada nii, nagu me kunagi alustasime - reklaamida ennast välja Soome MM-ralli testvõistlusena, tuua siia tippsõitjaid, WRC autosid, Open klassi masinaid, teha hea sõu, mis tooks publikut Soomest, Lätist, Leedust ja Venemaalt. See oleks lihtsalt hea spordiüritus, mitte niivõrd tiitlivõistlus. Kui see õnnestub, siis tuleks mõelda, mis on need sarjad, millega võiksime ühineda.
Mind ennast motiveeriks jubedalt see, kui meil oleks kunagi mingisugunegi teoreetiline võimalus teha Eestis WRC etapp. Mõtet MM-etapist ei tasuks kõrvale visata. Kuigi see tundub utoopiline, tuleks kaaluda, mõelda, arutada. Kunagi ei tea, mis suunas tuuled puhuvad. Kui me ei mõtle ega unista, ei saa see kunagi teoks. Samas ei saa seda ka nii teha, et kui 2018. aastal tekib võimalus kalendrisse pääseda, siis 2019. aastal teeme kohe ära. Selleks tuleb enne luua tugev organisatsioon.
Kellest peaks see organisatsioon koosnema?
Meie nägemuse järgi peaks ralli korraldamine olema väga tihedalt seotud Eesti Autospordi Liidu, EAS-i, riigi ja erinevate omavalitsustega. Peame ilmselt laskma enda peas mõtetel settida, laskma autospordiliidul mõelda ja ajurünnakuid teha. Oleme kõikie osapooltega pidevalt kontaktis ja arutame, millise tuleviku valime. Tahaksime näha väga selgeid seisukohti kõikidelt olulistelt partneritelt ning sõnastada siis üheskoos eesmärgi, mida tahame saavutada. Tulevikus võikski autospordiliidul olla eraldi haru suurte tippspordi sündmuste korraldamiseks. EAL-i keha on usaldusväärsem nii riigi kui ka erasektori silmis. Ning neil on inimesed palgatööl.