Võrumaa talveralli sünnilugu ehk kuidas korraldada väikses linnas suurt võidusõitu
Laupäeval peetakse Eesti meistrivõistluste avaetapi raames järjekorras kuues Võrumaa talveralli. Ralli peakorraldaja Gabriel Müürsepp rääkis Delfile, kuidas seitmse kiiruskatse pikkust võistlust korraldada ehk kuidas "kaardimajake üles ehitatakse ja pärast uuesti pakki kokku pannakse", nagu ta ise seda protsessi kirjeldab.
Radade väljamõtlemine
"Ideaalis võiks pihta hakata pool aastat varem, aga kui ausalt rääkida, siis sellel talvel mõtlesin ma raja välja seitse nädalat enne tänast päeva," rääkis ise Võrus elav Müürsepp. "Olen püüdnud iga aasta nii teha, et sõitjatel oleks jälle midagi uutmoodi. Näiteks 2012. ja 2013. aasta ralli katsetest on identsed ainult seitse kilomeetrit."
Kui rada välja mõeldud ja paberile saadud, tuleb hankida kooskõlastused vastavalt sellele, kellele teed kuuluvad - kas omavalitsusele, riigile või eraomanikele. Tänavune ralli toimub sajaprotsendiliselt riigi teedel.
Iga kilomeetri peale üks turvamees
Võrumaa talverallil vastutavad turvalisuse eest üks Tartu turvafirma, Antsla Kaitseliit ning vabatahtlikud Paidest ja Türilt. "Meie kirjutamata reegel on see, et iga kilomeetri peal oleks üks mees, sest kui midagi peaks juhtuma, siis sõitja teab, et tema juurde on kohe keegi tulemas," sõnas Müürsepp.
Võrdluseks: näiteks Lapimaal sõidetaval Tunturirallil leiab ühe 30 km pikkuse katse pealt kolm turvameest.
"Meil on ainuüksi viimase katse 3,8 km peal näiteks 20 inimest üksteise otsas kinni. Mine sa tea - ka luuavarrest võib pauk tulla."
Tagasihodlik eelarve
Ralli sponsorid ajab Müürsepp samuti ise välja. Tänavuseks aastaks on kokku saadud ligikaudu 50 000 eurot. Kuid näiteks suvel Lõuna-Eestis toimuv Rally Estonia korraldati eelmisel aastal 400 000 euroga.
"Mina üritan natuke väiksemaga läbi ajada. Võib-olla meil ongi selline kodune võidusõit, hingelähedasem. Nimetagem seda väikse linna suureks võidusõiduks," ütles Müürsepp. "Mõistagi ei saa korraldajad kogu tehnikat omada ehk kõik toetajad ei ole rahalised toetajad."
200-liikmeline meeskond
Esimese talveralli kuus aastat tagasi ehitas Müürsepp enda sõnul üles 70 protsendi ulatuses üksi. "Vedasin üksi öösel linti, panin kurvimärke üles. Mul tuli lõpuks pisar silma, kui poodiumil karikat kätte andsin," kirjeldas Müürsepp.
Täna tegeleb ralli korraldamisega kõige kõrgemal tasemel neli meest, kuid selle heaks, et 70 ekipaaži seitsmel kiiruskatsel võidu saaksid kihutada, on tööle pandud ligi 200-liikmeline meeskond. Ainuüksi turvalisuse eest seisab 120 inimest.
"Kuid ega ralli ei lõppe viimase kiiruskatsega, vaid alles siis kui me pärast lume sulamist viimase prügi rajalt ära koristame. See on nagu kaardimajake - kõigepealt paned üles ja pärast kaardid pakki tagasi."
MM-ralli võimalikkusest Eestis
Müürsepp on mõelnud ka rallit tulevikus suuremalt korraldada, kuid selleks oleks vaja rohkem abilisi. "Mina mõtlen nii, et kümme aastat on vaja ära teha, siis tuleks maja istuda ja mõelda. Ma olen nõus kellegagi koostööd tegema, et korraldada ralli Lõuna-Eestis Tartust allpool," rääkis Müürsepp.
"Põhimõtteliselt kannataks Eestis teha isegi MM-etapp, aga see tähendab, et võidusõit toimub Lõuna-Eestis ja kõik muu nagu näiteks avamine, oleks Tallinnas. Need vahemaad ei ole nii suured. Näiteks Inglismaa rallil jääb avamispaiga ja esimese katse vahele 170 kilomeetrit. Kuid MM-etapp oleks rahaliselt nii kulukas, et siis peaksid kõik Eesti rallikorraldajad seljad kokku panema."
Delfi vahendab homme kell 9 algavat rallit operatiivselt kohapealt ning pakub kogu päeva vältel põnevaid intervjuusid ja videolugusid.