Delfi avaldab pöördumise täismahus.

„Avalik pöördumine

Kohe saab aasta sellest, kui Keila linnas lahvatas suur korvpallitüli. Võttes arvesse viimase nädala meediakajastusi, näib, et vaibumismärke veel pole. Selle taustal on aga pea sama kaua keerelnud juhtum, mis ei ole kahjuks pooltki nii suurt kajastust saanud. Nimelt puudutab see Keila Linnavalitsuse (Keila LV) rahaeraldusi Keila Korvpallikoolile (Keila KK) toonaste Keila KK õpilaste nimel, nende endi ja nende vanemate teadmata. Kuna sihtotstarbelisena mõeldud toetused ei ole ei otseselt ega ka kaudselt taotlustes nimetatud noorsportlasteni jõudnud, on meis tekkinud arusaam, et juhtunut soovitakse nii Keila LV kui ka Keila KK poolt maha vaikida.

Juhtunu valguses oleme mõistnud, et Keila LV on teinud rahaeraldused usus ja veendumuses, et Keila KK kasutab saadud vahendeid taotluses nimelistelt toodud sportlaste toetuseks. Saades aga teada, et Keila KK ei ole nimetatud viisil käitunud, mõistame Keila LV ja Keila KK vahel tekkinud usalduskriisi, samas jääb meile mõistmatuks, miks Keila LV ei ole rakendanud kõiki seadusest tulenevaid võimalusi uurimaks, kuhu need nimeliselt määratud toetused on läinud ja kes on need osapooled, kes sellest reaalselt kasu said. Allpool on pikemalt lahti kirjutatud toetuste juhtumid ja info, mis meil on õnnestunud tuvastada:

2023. a lõpus ilmnes, et Keila KK on aastatel 2017–2023 Keila LV taotlenud nimeliselt Keila KK õpilastele toetusi. Lapsevanemad sellest teadlikud ei olnud ning õpilasteni toetus ei jõudnud. Samal teemal: Kuhu kadus raha? Vähekindlustatud lapsed said Keila linnalt toetust. Vanemad ei näinud sellest sentigi.

Meie pöördumise peale selgitas Keila LV, et alates 2017 kuni 2023 on linnavalitsus kinnitanud iga-aastaselt noorsootöö seaduse § 151 nimetatud toetuse jagamiseks sama seaduse § 15² alusel huvihariduse ja huvitegevuse kava (edaspidi Kava).

Kava punktis 4 on eraldi toetuse liigina käsitletud noore sportlase toetust, mille kohta on lisaks kogueelarvele antud punktis sätestatud mh järgmised tingimused:
1) Piirkonna eesmärk: noorte sportlaste toetusfond,
2) Kitsaskoha kirjeldus, mis võimaldab kava lugejal mõista kitsaskoha sisu ning võimalikku konteksti: osadel andekatel noorsportlastel ei ole võimalik perede rahaliste võimaluste tõttu osaleda vajalikus mahus spordilaagrites ja võistlustel,
3) Tegevuse nimetus, mis väljendab tegevuse sisu: toetusfond noorte sportlaste toetamiseks,
4) Tegevuse sisu (kes ja kuidas teeb, milliseid vahendeid soetatakse, kuidas jõuavad noored tegevustesse) ja eesmärk: klubide taotluste alusel eraldab linnavalitsus nimelisi toetusi (klubide kaudu). Toetusi eraldab huvitegevustoetuse eraldamise komisjon.

MTÜ Keila Korvpallikooli arvelduskontole on tema poolt konkreetsete noorsportlaste kohta esitatud põhjendatud taotluste alusel (konkreetselt nimetatud võistlustel ja laagrites osalemine) eraldatud noore sportlase toetust linnavalitsuse korralduste alusel järgmiselt: 2017. aastal 2 900 eurot, 2018. aastal 2 500 eurot, 2019. aastal 3 830 eurot, 2020. aastal 4 430 eurot, 2021. aastal (5 noort) 4 710 eurot, 2023. aastal (5 noort) 3 100 eurot. (Keila LV vastuskiri 28.03.2024 nr 10-1/290-2)

Keila LV pöördus alates 19. jaanuarist 2024 korduvalt Keila Korvpallikooli poole, et saada tõendeid linnavalitsuse poolt Keila KL arvelduskontole makstud noore sportlase toetuse sihtotstarbekohase kasutamise kohta kogu perioodi jooksul, mil seda Keila KK arveldukontole tema taotluste alusel neis nimetatud noorsportlaste võistluste ja laagrite jaoks eraldati. Hoolimata korduvatest ajapikendustest ei ole Keila KK selgeid tõendeid linnavalitsusele esitanud, on sellest keeldunud, ning seega ei ole oma tõendite esitamise kohustust täitnud. (Keila LV vastuskiri 28.03.2024 nr 10-1/290-2).

Keila LV pöördus päringutega ka meie, ehk vähemalt viie endise Keila KK õpilase vanema poole, tuvastamaks, kas Keila KK-le eraldatud toetus on peredeni jõudnud:

1. Noore sportlase toetus (19.03.2024 nr 10-1/273-1)

Vastavalt Keila Korvpallikooli taotlustele ja Keila linnavalitsuse korraldustele on Teie lapsele A.A eraldatud noore sportlase toetus:
2017. aastal – 600 eurot
2018. aastal – 500 eurot
2019. aastal – 950 eurot
2020. aastal – 1050 eurot

Keila Korvpallikool on kinnitanud, et toetust kasutati Teie lapse osas:
2020. aastal – laagri osalustasu kompenseerimiseks, õppemaksu soodustuseks, õppemaksu võlgnevuse vähendamiseks.
Teiste aastate kohta ei ole Keila Korvpallikool aruannet esitanud.

2. Noore sportlase toetus ( 19.03.2024 nr 10-1/274-1)

Vastavalt Keila Korvpallikooli taotlustele ja Keila linnavalitsuse korraldustele on Teie lapsele B.B eraldatud noore sportlase toetus:

2017. aastal – 600 eurot
2018. aastal – 500 eurot
2019. aastal – 490 eurot
2020. aastal – 690 eurot
2021. aastal – 1150 eurot

Keila Korvpallikool on kinnitanud, et toetust kasutati Teie lapse osas:
2020. aastal – laagri osalustasu kompenseerimiseks, õppemaksu soodustuseks, õppemaksu võlgnevuse vähendamiseks
2021. aastal – laagri osalustasu kompenseerimiseks, õppemaksu soodustuseks, õppemaksu võlgnevuse vähendamiseks
Teiste aastate kohta ei ole Keila Korvpallikool aruannet esitanud.

Lapsevanema selgitus päringule: Me ei ole ei A.A ega B.B nimel taotletud toetusrahade eest saanud Keila korvpalli poolt toetust. Samuti ei olnud me toetuse taotlemisest teadlikud. Oleme saanudõppemaksu vähendamist vastavalt Keila KK-s ettenähtud korrale. Seda õppemaksu vähendamist saavad kõik Keila KK õpilased, kui Keila KK tegevuses osaleb perest rohkem kui üks laps. Iga lapse osas vähendatakse õppetasu protsentuaalselt. Meil on olnud aastate jooksul võlgnevusi Keila KK ees, aga kordagi pole pakutud, et neid vähendatakse taotletud toetusrahade eest. Kummalisel kombel ei ole Keila KK esitanud alates jaanuar 2024 meile arveid tänasel päeval Keila KK tegevuses osalevate laste eest.

3. Noore sportlase toetus (19.03.2024 nr 10-1/271-1)

Vastavalt Keila Korvpallikooli taotlustele ja Keila linnavalitsuse korraldustele on Teie lapsele C.C eraldatud noore sportlase toetus:
2018. aastal – 500 eurot
2019. aastal – 950 eurot
2020. aastal – 1050 eurot
2021. aastal – 760 eurot

Keila Korvpallikool on kinnitanud, et toetust kasutati Teie lapse osas:
2020. aastal – stipendiumi määramine
2021. aastal – stipendiumi määramine
Teiste aastate kohta ei ole Keila Korvpallikool aruannet esitanud.

Lapsevanema selgitus päringule: Korvpallikooli väide, et tema maksis C.C stipendiumit selle toetuse eest, on vale. Korvpallikool pole maksnud kunagi C.C ei laagrite-võistlusreiside, varustuse või stipendiumi eest. Esimesed asjad oleme alati ise maksnud ja stipendiumit maksti sponsorite poolt- näiteks Keila linn, Utilitas jpt – eraldatud summadest moodustunud esindusmeeskonna eelarvest.

4. Noore sportlase toetus (19.03.2024 nr 10-1/272-1)

Vastavalt Keila Korvpallikooli taotlustele ja Keila linnavalitsuse korraldustele on Teie lapsele D.D eraldatud noore sportlase toetus:
2017. aastal – 750 eurot
2018. aastal – 500 eurot
2019. aastal – 950 eurot
2020. aastal – 1050 eurot
2021. aastal – 760 eurot

Keila Korvpallikool on kinnitanud, et toetust kasutati Teie lapse osas:
2020. aastal – varustuse kompenseerimiseks
2021. aastal – varustuse kompenseerimiseks
Teiste aastate kohta ei ole Keila Korvpallikool aruannet esitanud.

Lapsevanema selgitus päringule: Oktoober 2020 kuni juuni 2021 viibis D.D Kaitseväes (tõend kirja manuses) ning sellel perioodil Keila KK tegevustes ei osalenud. Olen kasvatanud üksinda kahte last ning majanduslikult on olnud keeruline, kuid sellest hoolimata, ei ole ma ei enne ega ka 2020/2021 hooajal saanud Keila KK-st soodustusi/toetust.

Olen maksnud D.D laagrid, võistlustel käimised ning vajaliku varustuse eest sarnaselt teiste võistkonnaliikmetega. Võistluste osavõtutasud ja varustuse eest olen tasunud sularahas. 2020 jaanuaris käisid poisid Itaalias mängimas. D.D jäi peale Itaaliat väga raskelt covidisse. Paar nädalat oli ta haige, kuu hiljem oli terve Eesti lukus ning trenne ja võistluseid ei toimunud. Kui ma õigesti mäletan, siis märtsis ka hooaeg lõppes. Suvel mänge ei olnud, laagri eest maksin ise. Sügisel hakkas uus hooaeg ja D.D siirdus kaitseväkke. D.D mängis mõnes esiliiga mängus, kuid sel ajal soetati esiliiga varustus sponsorrahade eest.

5. Noore sportlase toetus (19.03.2024 nr 10-1/270-1)

Vastavalt Keila Korvpallikooli taotlustele ja Keila linnavalitsuse korraldustele on Teie lapsele E.E eraldatud noore sportlase toetus:
2021. aastal – 1150 eurot

Keila Korvpallikool on kinnitanud, et toetust kasutati Teie lapse osas:
2021. aastal – varustuse kompenseerimiseks

Lapsevanema selgitus päringule: Alates oktoober 2019 ei osalenud E.E Keila KK treeningutel, laagrites ega esindanud Keila KK võistlustel, va 2021 sügisel PU18 EMV kolmel mängul, kus kandis oma vana vormi (foto kirja manuses), mille olime talle 2018. a lõpus ise ostnud. Vormi eest tasumist tõendab treeneri e-kiri, kus treener palub vormi eest tuua 75.– tema kätte, ehk siis arveldamine toimus sularahas. 2022 kevadel playoffides mängis E.E kaks mängu, kus kandis vormi numbriga X, mis ei olnud personaalne, kuna sellel puudus tema nimi. (Foto manuses). Muud varustust (spordijalanõud, dressid vms) ei ole E.E Keila KK-lt saanud, 2019. a ostsime ise talle Keila KK logodega dressikomplekti. (Arve manuses.)

Samuti ei ole meie perekond olnud majanduslikes raskustes, me ei ole kunagi pöördunud abi või toetuse saamiseks Keila KK või Keila Linnavalitsuse poole, seega ei ole E.E nimel toetuse taotlemine olnud vajalik ega ka põhjendatud ning Keila KK on esitanud Keila LV toetuse saamiseks ebaõigeid andmeid.

Veebruarikuus 2024 toimus eelpool vanemate ja Keila LV esindajatega, sh linnapeaga kohtumine, kus linnapea tunnistas, et tekkinud olukorras on süüdi liigne usaldus Keila KK vastu, mistõttu ei kontrollitud taotluse aluseks olevaid asjaolusid ning samuti puudus tõhus järelkontroll toetuste sihipärase kasutamise osas.

09.03.2024 edastasid lapsevanemad avalduse Põhja Ringkonnaprokuratuuri, paludes hinnata, kas Keila KK tegevuses, mis seisneb Keila LV-le esitatud taotlustes ebaõigete andmete esitamises, eesmärgiga saada konkreetsele õpilasele toetust ning toetuste saamisel selle mittesihipärasel kasutamisel ilmnevad kuriteo tunnused.

Ringkonnaprokurör koostas teate kriminaalmenetluse alustamata jätmise kohta, tuues välja, et avalduses kirjeldatud sündmusele kõige lähedasem süüteokoosseis sisaldub karistusseadustiku (KarS) §-s 209 lg 1, mis näeb ette kriminaalvastutuse kelmuse eest. Seejuures peab selgitama, et KarS § 209 lg 1 järgi kelmuse objektiivsed tunnused seisnevad pettuses, s.t tegelikest asjaoludest ebaõige ettekujutuse loomises, mille tulemusena satub kannatanu eksimusse ja teeb varakäsutuse.

Menetluse alustamise otsustamisel tuleb avalduse põhjal tuvastada, milliste faktiliste asjaolude suhtes tekitati kannatanul ebaõige ettekujutus ning et see vale ettekujutus faktidest oli kannatanu jaoks otsustava tähtsusega. S.t mitte iga tegelikest asjaoludest ebaõige ettekujutusega ei kaasne automaatselt kelmuse koosseisu realiseerimine. Hindamaks, kas see või teine väide oli kannatanu jaoks määrava tähtsusega, tuleks küsida kannatanu enda käest, kas tema, tagantjärgi teades tegelikke asjaolusid, oleks siiski teinud või hoopis loobunud varakäsutuse tegemisest.

Tõsi, lapsevanemad, ehk meie ei olnud antud juhul otseselt kannatanud, vaid selleks oli Keila LV. Pöördudes vastava kirjaga Keila LV poole, kinnitas Keila LV, et Keila Linnavalitsus peab oluliseks, et avaliku raha kasutamisel on järgitud kehtestatud õigusakte ja põhimõtteid. Avaliku raha kasutamine peab olema sihtotstarbeline, läbipaistev ja seadustega kooskõlas. Kui Keila linnavalitsus oleks enne konkreetsete andekate noorsportlaste konkreetsetes laagrites ja võistlustel osalemise toetamiseks mõeldud noore sportlase toetuse MTÜ Keila Korvpallikool arvelduskontole eraldamist teadnud kahelda eraldatud raha sihtotstarbekohases kasutamises, siis kindlasti ei oleks neid toetusi välja makstud. (Keila LV vastuskiri 28.03.2024 nr 10-1/290-2).

Hoolimata asjaolust, et meie puhul ei olnud tegemist kriminaalmenetluse mõistes kannatanutega, pöördusime siiski Riigiprokuratuuri poole, kuid riigiprokurör jättis kaebuse läbi vaatamata isikutel kaebeõiguse puudumise tõttu. Kriminaalmenetluse seadustiku (KrMS) § 207 lg 1 tulenevalt on kriminaalmenetluse alustamata jätmise peale kaebuse esitamise õigus kannatanul. Nagu sätestab KrMS § 37 lg 1, on kannatanuks füüsiline või juriidiline isik, kellele on kuriteoga või süüvõimetu isiku poolt õigusvastase teoga vahetult tekitatud füüsilist, varalist või moraalset kahju.

Riigiprokurör märgib, et kui kõnealusel juhul on alust rääkida mingisugusest kelmusest, siis oleks sellise kelmuse läbi kannatanuks Keila Linnavalitsus, kes Keila Korvpallikoolile kaebajate laste (Keila Korvpallikooli tolleaegsete õpilaste) osas aastatel 2017–2021 väidetavalt noore sportlase toetust maksis.

Seoses sellega on meil tekkinud mitmeid küsimusi. Miks Keila LV ei ole avalikustanud oma menetlustulemusi, sh kas on kaalunud toetuste tagasinõudmist? On menetluse lõpetamise kohta tehtud ametlik otsus? Menetluse alustamine leidis kajastust meedias: Keila uus korvpallitüli: linn uurib korvpallikooli väidetavaid rikkumisi

Keila LV ei ole võtnud vaevaks avaldada läbiviidud menetluse tulemusi, kinnitamaks või lükkamaks ümber antud artiklis toodud asjaolusid. Miks?

Miks Keila linn ei ole pöördunud prokuratuuri? Keila LV on ise meile kinnitanud, et avaliku raha kasutamine peab olema sihtotstarbeline, läbipaistev ja seadustega kooskõlas ning oleks Keila LV teadnud kahelda eraldatud raha sihtotstarbekohases kasutamises, ei oleks kindlasti neid toetusi välja makstud.

Meie oleme teinud endast kõik oleneva, et asi saaks menetletud ja tõde oleks avalik. Kahjuks ei ole Keila LV mingitel põhjustel (lisatud linnapea vastus), kas julgust või soovi asjaga edasi minna ning seda avalikustada.

Miks Keila Korvpallikooli pole asjaosalistele siiani esitanud ühtegi dokumenti, mida on KK-lt korduvalt küsitud, millega kool tõestaks linnalt saadud toetuste sihtotstarbelist kasutamist? Korvpallikool on saatnud meile, lapsevanematele 07.03.2024 vaid lakoonilise vastuse (lisatud) ning lubanud tõendid esitada edasiste menetluste käigus.

Tarmo Heina vastus

Kuid Keila LV 28.03.2024 kirjast nähtub, et hoolimata korduvatest ajapikendustest ei ole Keila KK selgeid tõendeid linnavalitsusele esitanud, on sellest keeldunud, ning seega ei ole oma tõendite esitamise kohustust täitnud.

Enno Felsi vastus.

Lugupidamisega,

Lapsevanemad, kelle noorsportlaste nimel taotles Keila KK aastaid toetuseid, mis aga kunagi nendeni ei jõudnud“

Delfi uuris Keila Haridus-, kultuuri- ja sotsiaaltöö abilinnapea Maret Lepiksaarelt kolmele avalduses läbi käinud küsimusele ka vastuseid.

Miks Keila LV ei ole avalikustanud oma menetlustulemusi, sh kas on kaalunud toetuste tagasinõudmist? On menetluse lõpetamise kohta tehtud ametlik otsus?

Keila Linnavalitsus on kogunud tõendeid ja kuulanud ära erinevad osapooled. Linnavalitsuse eesmärk on leida lahendus, mis on nii linna kui ka laste huvides. Suvepuhkuste tõttu ei ole selles menetluses veel otsustust tehtud.

Miks Keila linn ei ole pöördunud prokuratuuri?

Prokuratuuri ei ole pöördutud sellepärast, et menetluse osas ei ole veel otsustust tehtud.

Miks Keila Korvpallikooli pole asjaosalistele siiani esitanud ühtegi dokumenti, mida on KK-lt korduvalt küsitud, millega kool tõestaks linnalt saadud toetuste sihtotstarbelist kasutamist?

Keila linn on küsinud Keila KK-lt aruande kohta täpsustavat informatsiooni – kuludokumentide esitamist. Neid ei ole kahjuks linnale esitatud.