IndyCar sarjas kasutusele võetud hübriidtehnoloogia eestvedaja oli Honda Racing Corporation USA, kes pöördus energiasalvestuslahenduse väljatöötamiseks ja tootmiseks Skeletoni poole 2022. aasta sügisel. Honda juhitud rahvusvahelisse konsortsiumi kuulusid lisaks Skeletonile ka Chevrolet, McLaren Applied, Empel, Ilmor ja BrightLoop.

Skeleton arendas IndyCarile võidusõidutingimusteks optimeeritud ülivõimsa superkondensaatori. Lahenduse projekteerimisse oli kaasatud Skeletoni Tallinnas asuval inseneeriakeskus, moodulid toodeti ettevõtte Saksamaa tehases.

„Võimalus kujundada mootorispordimaailma ühe kõige atraktiivsema ja nõudlikuma võidusõidusarja tulevikku on edulugu ja nagu näha tulemustest, siis teostatav ka Eestist. Skeletoni tooted on igas IndyCary sarjas võistlevas autos. Me oleme teinud koostööd Honda võidusõidutiimiga ning üheskoos viinud läbi märgilise elektrifitseerimisprojekti koos selliste lipulaevadega nagu Chevrolet ja McLaren. Iga inseneri unistus,“ ütles Skeleton Technologies’i inseneeriajuht Ardo Kõiv.

Fännidele pakuvad võidusõidu suured kiirused ja dramaatilised pöörded põnevat vaatemängu, kuid telgitagustes kujundavad insenerid tehnika tulevikku ja panevad aluse autotööstuse arengusuundadele. F1 ja IndyCar võidusõidusarjadest on jõudnud tavakasutusse muuhulgas turbomootor, telemaatika, aktiivvedrustus, süsinikukiud- ja teised komposiitmaterjalid. Ühtlasi on sõiduautode aerodünaamika ja rehvi tehnoloogia arengut kujundanud professionaalne mootorisport.

Vasakult: SKT inseneerijauht Ardo Kõiv, HRC tehnikadirektor Pierre Descamps, HRC peainsener Gerardo Espeso Cano, HRC vaneminsener Michael Schickling, SKT äriarendusjuht David Arsenault, SKT vanemprojektijuht Raoul Fernandes.

Honda Racing Corporation USA president David Salters tunnustas Eesti ettevõtet. „Meil on olnud Skeletoniga suurepärane koostöö. Skeletoni superkondensaatoritehnoloogiat kasutades oleme saanud katsetada midagi uudset ja ainulaadset, mis on võidusõitmise üks eesmärk. Samuti pakub rõõmu, et meil õnnestus projekt ellu viia nii lühikese aja jooksul. Skeleton arendab uusi paljutõotavaid tehnoloogiaid, seega ootame huviga selle koostöö jätkamist ja ühist innovatsiooni.“

Skeletoni inseneeriajuhi sõnul rakendatakse võidusõidusarjast saadavat kogemust ettevõtte arendustegevuseks. „Koostöös Honda ja teiste oma valdkonna tippudega aitame kaasa piiride nihutamisele motoorispordis ja hübriidtehnoloogia arengule, kuid saadav kogemus ja teadmised aitavad meil täiustada ka oma energiasalvestustehnoloogiat ning tuua seeläbi kasu erinevatele sektoritele,“ selgitas Kõiv.

Ohio etapil debüteerinud energiasalvestussüsteem kogub pidurdamisel tavaliselt kaduma läinud energiat, salvestades selle superkondensaatoritesse. Salvestatud energia kasutamist kontrollib juht manuaalselt, näiteks lisavõimsuse saamiseks möödasõidul. 20 superkondensaatorist koosneval süsteemil kulub täielikuks täis- ja tühjakslaadimiseks umbes 4,5 sekundit, andes juhi käsutusse 60 lisahobujõudu. Skeleton arendas IndyCar sarjale erakordse võimsustihedusega superkondensaatori, et maksimeerida süsteemi võimet võistlustingimustes energiat koguda ja koheselt kasutusele võtta.

Lisaks vähendab hübriidsüsteemi võidusõidu katkestusi ja rajaäärse abiga seotud riske. Uuendusena võimaldab Skeletoni superkondensaatoritesse salvestatud energia juhil mootorit käivitada või taaskäivitada iseseisvalt ilma välise abita. Tänu uuele funktsionaalsusele õnnestus esimesel etapil kolm ringi enne finišit vältida hoiatusrežiimi rakendamist, sest seiskunud mootoriga võistlejal õnnestus oma mootor käivitada ja sõitu jätkata. Ilma hübriidsüsteemita tulnuks masina taaskäivitamiseks sekkuda rajameeskonnal, kelle ohutuse tagamiseks oleks tõenäoliselt välja saadetud ka turvaauto. Nüüd säilis võistluspinge sõidu lõpuni.

Kuidas see lugu Sind tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena