Vormel 1 hooajale tõmmati eelmisel nädalavahetusel Abu Dhabis joon alla.
Kes õnnestusid, kes ajasid lati kolinal maha ja mida peale Red Bulli domineerimise veel mäletada tasuks - nendele küsimustele proovis Delfi vastuseid leida.
Verstappeni „hirmuvalitsus“
Tänavuse vormel 1 hooaja võiks vabalt ristida Max Verstappeni hooajaks, sest kuigi 25-aastane hollandlane võitis tiitli juba teist aastat järjest, siis sellist jõudemonstratsiooni pole vormelifännide silmad varem näinud.
Esimestel etappidel võidutses kahel korral ka teine Red Bulli sõitja Sergio Perez, kuid pärast seda algas Verstappeni hegemoonia.
Austini GP triumfi järel noppis ta kümme järjestikust esikohta - rekord, 22st etapist võitis Verstappen 19 - rekord ning oli 21 korda poodiumil - jah, mõistagi rekord. Et panna asjad konteksti, siis Verstappen võitis hooaja jooksul pea sama palju sõite kui legendaarsed soomlased Mika Häkkinen (20) ja Kimi Räikkönen (21) terve karjääri jooksul.
Kokku purustas hollandlane koguni 16 erinevat statistilist tippmarki ja veel kolmes arvestuse kerkis ta esikohta jagama.
Kuigi paljude vormelifännide arvates näitavad Verstappeni rekordid pigem Red Bulli headust, siis endise maailmameistri Jacques Villeneuve’i sõnul on võimalik Austria meeskonda troonilt tõugata, aga hollandlast mitte.
„Oleks väär öelda, et Red Bull on alistamatu, tegelikult on seda hoopis Max. Kui Mercedes domineeris, siis oldi konkurentidest ringi peale sekund kiiremad, Red Bull aga mitte. Neil on kvalifikatsiooni võitmisega raskusi ja isegi kui seda suudetakse, siis on vahe mõni kümnendik,“ vihjas Villeneuve sellele, et 22-st ajasõidust võitis Red Bull tänavu „vaid“ 14.
Ning hetkel on keeruline näha, et keegi võiks tuleval hooajal Verstappenile vastupanu osutada.
„Me tahame alati paremaks saada. See ei garanteeri võite ja tiitleid, aga näeme kõvasti vaeva, et oleksime ka järgmisel aastal tipus. Kahtlemata üritavad teised tiimid meist jagu saada, aga oleme lahinguks valmis!“ kõlas Verstappeni tormihoiatus.
Perez, ära hõiska enne õhtut!
Sergio Perez alustas tegelikult hooaega hästi ja pärast viiendat etappi oli ta Verstappenis kõigest 14 punkti kaugusel. „Pikk aasta on ees, aga ma tõesti usun, et olen tiitliheitluses. Võime olla igal pool kiired,“ kuulutas Perez.
Need olid aga kuldsed viimased sõnad, sest hiljem läks kõik vett vedama...
Ning kõigest mõned nädalad hiljem lehvitas mehhiklane valget lippu: „Minu eesmärk on lõpetada hooaeg teisel kohal,“ tõdes Perez kümnenda etapi järel, kui kaotas Verstappenile juba 99 punktiga.
Mida aeg edasi, seda piinlikumaks seis muutus ja hooaja lõppedes lahutas kaht meest 290 silma. Seega teenis Verstappen tiimikaaslasest üle kahe korra rohkem punkte.
Perezil õnnestus Red Bulliga kolmandasse kvalifikatsioonivooru jõuda kõigest 13 korral. Verstappeni, Fernando Alonso (Aston Martin) ja Charles Leclerci (Ferrari) vastav näitaja oli 20 ning mehhiklast edestasid selles arvestuses ka Mercedese piloodid Lewis Hamilton ja George Russell (mõlemad 18) ning McLarenit roolivad Lando Norris (16) ja Oscar Piastri (15).
Mõistagi märkas Perezi kesist kiirust ka Red Bull ja sügisel käisid sahinad, et mehhiklane võib hakata peagi uut tööandijat otsima. Nüüdseks on siiski kindel, et ta alustab järgmist hooaega Verstappeni tiimikaaslasena.
Kõigest hoolimata tegi Perez aga koha mõttes karjääri parima aasta ja kindlustas Red Bullile hooaja kokkuvõttes esimese kaksikvõidu. Kolmandana lõpetanud Lewis Hamiltoni (Mercedes) edestas ta lõpuks suisa 51 punktiga.
Vanameister Alonso koolitas noori
Mullu suvel teatas Alonso ootamatult, et lahkub Alpine’ist ja liitub Aston Martiniga. Toona tekitas see paljudes nõutust, sest Alpine oli konstruktorite arvestuses neljas ning Aston Martin alles üheksas. Nii eksperdid kui ka fännid arvasid, et kahekordne maailmameister on karjäärivalikuga taaskord pange pannud, viidates 2015. aastale, mil Alonso vahetas Ferrari McLareni vastu.
Need jutud sumbusid tänavu välgukiirusel, sest Alonso tõi Aston Martinile esimese kaheksa etapiga koguni kuus poodiumikohta.
Kuigi Aston Martini arendustöö jättis kõvasti soovida ja konstruktorite arvestuses lõpetati hooaeg viiendana, siis hispaanlane oli oma parimate päevade tasemel ning hõivas üldarvestuses Verstappeni, Perezi ja Hamiltoni järel neljanda koha. 42-aastase Alonso selja taha jäid nii 26-aastane Leclerc (Ferrari), 24-aastane Norris (McLaren) ja 25-aastane Russell (Mercedes), kelle kõigi käsutuses olid kiiremad vormelid.
Kui Alonso 2021. aastal kuninglikku sarja naasis, siis arvati, et pikka pidu tal pole ja mõned olid lausa pahased, et „vana päss“ noortel jalus tolkneb.Tänavuse hooajaga pani Alonso aga lõplikult kriitikute suu lukku.
Ja vanameister ei plaani veel kaugeltki lõpetada: „Ma olen alati uskunud, et see [kolmas MM-tiitel] on võimalik ning sellepärast ma üldse veel võistlengi. Tunnen ennast värke ja motiveerituna ja naudin sõitmist iga päev. Hommikul ärgates olen õnnelik ja võistlen kindlasti veel mõned aastad,“ rääkis 2001. aastal F1-sarjas debüteerinud Alonso, kelle kaukasse jäi tänavu kaheksa poodiumikohta.
Mercedese mootorid olid tasemel, aga...
Konstruktorite arvestuses hõivasid Mercedese mootoreid kasutavad tiimid 2. (Mercedes), 4. (McLaren), 5. (Aston Martin), ja 7. (Williams) tabelirea. Võrdluseks Ferrari vastavad kohad olid 3. (Ferrari), 9. (Alfa Romeo) ja 10. (Haas).
Ühest küljest näitasid sakslased seega itaallastele koha kätte, kuid samas jäid ka suuremasse häbisse. Mõistan, see võib küll esialgu veidralt kõlada, aga kohe selgitan.
Tehasetiimi eesmärgiks on kahtlemata oma „klientide“ edestamine ja kuigi pealtnäha sai Mercedes sellega hakkama, siis reaalsuses jäid nad oma arendustegevusega McLarenile ja Aston Martinile alla.
Esimese üheksa etapi järel oli Mercedesel ja Aston Martinil sisuliselt võrdselt punkte, aga Aston Martin oli selleks ajaks jõudnud poodiumile kuuel korral, Mercedese kahe vastu. Mullu seitsmenda koha saanud Aston Martini insenerid olid seega talvel vaimustavat tööd teinud, kolmandana lõpetanud Mercedes tammus aga sisuliselt paigal.
Pärast seda Astoni hoog vaibus, kuid loodus ei salli tühja kohta ja edapidi tolknes Mercedesel jalus McLaren, kes oli ühtäkki asjad klappima saanud. Alates Suurbritanni GP-st teenis McLaren üheksa poodiumikohta ja Mercedes neli.
Liites kokku Aston Martini hooaja esimese poole ja McLareni teise poole punktid ja poodiumid, siis tuleb saldoks 448 punkti ja 15 poodiumikohta. Kõrvutades seda Mercedese näitajatega (409 punkti ja kuus poodiumikohta), pole tehasetiimil just palju, mille üle uhkust tunda.
Seda visualiseerib ka järgnev graafik:
Ilmselt tegi sarnased arvutused ka Mercedese vormelitiimi boss Toto Wolff, kes otsustas sügisel peainsener Mike Elliottile kinga anda ja tunnistas, et McLareni ja Aston Martini tegemistest tasub šnitti võtta.
„Me peame astuma sama suure sammu nagu McLaren ja Aston Martin, mitte muutma autot ainult mõne kümnendiku võrra kiiremaks,“ selgitas Wolff.
Ning endise McLareni inseneri Gary Andersoni sõnul on Wolff asja tõsiselt käsile võtnud.
„Ta külastab Aston Martini ja McLareni garaaži pea sama tihti kui Mercedese oma. Ta ei vastuta küll tehnilise poole eest, aga ta näeb, millega seal tegeletakse,“ avas Anderson telgitaguseid.
Lunastaja Sainz
Vormel 1 kokkuvõtet tehes lihtsalt ei saa mainimata jätta Ferrarit, kes on kahtlemata vormelimaailma suurim kaubamärk.
Kuigi Ferrari hooaeg läks suures plaanis aia taha, sest mullune konstruktorite arvestuse teine koht vahetati kolmanda vastu, siis itaallased osutusid omamoodi päästeingliks.
Enne 15. etappi said võidurõõmu maitsta vaid Red Bulli sõitjad ja pärast Singapuri GP-d niisamuti. Miskipärast olid Red Bullid aga Kagu-Aastias liimist lahti ja hiired said muretult pidu panna.
Väheste möödumisvõimalustega linnarajal tõmbas lõpuks pikima õlekõrre Ferrari sõitja Carlos Sainz, kes näitas suurepärast taktikalist mõtlemisvõimet, kavaldades üle nii Norrise (McLaren) kui ka tuntavalt kiiremat Mercedest roolinud Russelli ja Hamiltoni.
„See oli vaimustav nädalavahetus ja tunnen ennast imeliselt!“ rõõmustas Sainz pärast sõitu. Ja kahtlemata valdas ka paljusid neutraalseid poolehoidjaid sarnane emotsioon, sest vähemalt korraks tekkis lootus, et Verstappeni ja Red Bulli kombo pole võitmatu.