Kes ütles, et M-Sporti Fordiga on keeruline võita? Tänak oli Tšiilis sedavõrd omaette klassist, et rivaalid ei näinud isegi tema kurvide taha kaduvaid tagatulesid. Esiteks oli see üks väheseid rallisid, kus Ford vastu pidas. Teiseks näitas Tänak, et tunneb rallisõitu ja rehvitaktikat rohkem kui Toyota meeskond koos oma pealike ja sõitjatega ühtekokku. Muide, Tänakul on nüüd tänavusest ka rohkem rallivõite kui Hyundai meeskonnal tervikuna – 2:1.

Tänakul on Tšiiliga eriline suhe: kaks korda on seal MM-rallit sõidetud ja kaks korda on meite mees võitnud. Kusjuures mõneti samal moel, mõneti erinevalt.

2019. aasta hooaeg kuulus Tänakule. Pärast Rootsis triumfeerimist polnud kolm järgmist võidukihutamist nii säravad, ent Tšiilis sai Tänak hoo sisse, võitis järgmisest kuuest rallist neli ja krooniti maailmameistriks. Tšiilis ta „tegi Tänakut“: rebis reede jooksul soliidse vahe sisse, suurendas seda laupäeval ning pani pühapäeval rallile turvelise sõiduga võiduka punkti. Siis oli tal istumise all Toyota, millega oli, nagu Tänak ikka ja jälle kinnitas, mugav kihutada.

2023. aasta hooaeg on Tänakul olnud krobeline, sest M-Sporti Ford ei ole sõitmiseks mugav ega ülemäära vastupidav. Rootsis pigistas Tänak kivist vee välja ja võitis, kuid sealtmaalt läks kõik järjepidevate probleemide tõttu allamäge. „Selle autoga rallisid ei võida,“ kuulutas Tänak Kreekas, kus ta langes veepumbarikke tõttu esikohaheitlusest.

Tänak „tegi Tänakut“

Ent ometi... Tšiilis „tegi Tänak taas Tänakut“ nagu parimail päevil. Reedel, tõsi, oli edu teisel kohal kihutanud Teemu Sunineni ees kõigest 4,2 sekundit, ent laupäeva õhtul juba ligi minut.

Tšiili kruus sõi rehvi, kuid Ott Tänak sai hakkama.

Kui see, mida stopper näitas, oli kahel Tšiili rallil enam-vähem sama, siis ülejäänu mitte, tõdes Tänak. „Toona ei tõusnud rehvivaliku teema nii jõuliselt esile kui tänavu,“ selgitas ta. „Seekord oli kõik väga erinev sellest, mida siia tulles arvasime. Enne oli see kiire ralli, kus tuleb gaasi anda. Nüüd on olnud enam-vähem kaks katset, kus sai suruda. Ülejäänutel tegelesime rehvide säästmisega, lähenemine on hoopis teistsugune.“

Ehk siis Tänak, kel ei olnud istumise all mugavat autot, mis käituks täpselt nii, nagu tema tahaks, leidis ikka võimaluse triumfeerida. See juhtus tänu rehvitaktikale. Jah, kõik oluline juhtus laupäeval, ent ka reede pärastlõunal erines Tänaku rehvivalik rivaalide omast ning tõi kaks katsevõitu ja liidrikoha.

Aga jah, Tšiili ralli võitja ja kaotajad selgusid laupäeva hommikul, kui toimus nn rehvidraama. Pirelli oli valinud Tšiilis esmasteks ehk parimateks pehmed rehvid, mida iga paari kasutusse anti 24 ühikut, kõvasid ehk sekundaarseid rehve seevastu poole vähem.

Kui nägin teiste rehvivalikut, siis oli selge, et keegi oli totaalselt eksinud.

Ott Tänak

Kui laupäeva hommikul selgus, kes millised rehvid valinud oli, sai selgeks, et midagi hakkab juhtuma. Tänak võttis tippsõitjatest ainsana kaasa neli kõva ja kaks pehmet rehvi. Kusjuures ta tunnistas, et seegi oli viga, sest pehmest kummisegust „pastlad“ olid karedal ja kuumaks köetud kruusal täiesti kasutud – muster kulus kiiresti ja lõpuks oli kogu rehv veljeni maha koorunud. „Kui nägin teiste rehvivalikut, siis oli selge, et keegi oli totaalselt eksinud,“ märkis Tänak.

Täielikult oli eksinud Toyota, kelle sõitjad läksid kõik rajale pelgalt pehmete rehvidega. Hyundai kahtles, kuid nii Teemu Suninen kui ka Thierry Neuville kruttisid alla kolm kõvast kummisegust rehvi.

Ott Tänak ja Martin Järveoja annavad kuuma.

Kolmas hommikune kiiruskatse oli karm. Tänak, kelle autol oli all neli kõva rehvi, lustis, Hyundai mehed said enam-vähem hakkama, aga Toyotal ebaõnnestus kõik. Elfyn Evansil purunes kaks rehvi, Takamoto Katsutal üks, Kalle Rovanperä pidi aga hoo maha võtma, et mitte jõuda finišisse velgedel. Tänak edestas üheainsa katsega Ronavperä 46,7 ja Evansit 56,2 sekundiga, Katsuta kaotas ligi poolteist minutit. Kusjuures Rovanperä jäi sel katsel alla ka kolmele Rally2 autole.

Hea, et teele ei jäänud...

„Oli õnn, et üleüldse lõpuni jõudsime,“ tunnistas Rovanperä, kes ei saanud reedel esimesena startides teepuhastaja rollis olles ega autot seadistades hakkama. Tõsi ta oli, kiiruskatse lõpus kattis Toyotade velgi rehvist ainult mõtteline osa. „Raju, et ühe hommikupoolikuga on kõik Toyotad mängust väljas. Reede õhtul tuli meeskonnalt idee minna laupäeval rajale vaid pehmete rehvidega. Jah, sõitja valib rehvid ise, aga see idee, et pehmed kestavad, istutati meile pähe,“ selgitas Rovanperä.

Toyota tiimi peainsener Tom Fowler selgitas portaalile DirtFish, et tavapärase rehkendusega leiti, et pehmed rehvid peavad kolm hommikust kiiruskatset vastu. „Paraku olid rehvid juba pärast esimest katset kulunud nii palju, nagu need pidanuks olema kulunud kolmanda katse lõpuks. Oli selge, et olime arvestustega täielikult mööda pannud,“ sõnas Fowler.

Viga tunnistas ka Toyota pealik Jari-Matti Latvala, kuid andis au Tänakule: „Tema ja Sébastien Ogier on maailma parimad rehvisäästjad. Tänaku rehvid olid lõikude lõpus nii töövõimelised, et meil poleks nii9kuinii tema vastu võimalust olnud.“

Seega mindi pühapäevale vastu seisus, mida võis tihtipuhku näha 2019. aastal: Tänaku edumaa jälitajate ees oli topeltturvaline: Suninen kaotas lähima jälitajana 58,3 sekundit, aga viiendal kohal paiknev Rovanperä juba üle kahe minuti.

Hea on üle pika aja saada positiivne tulemus.

Ott Tänak

„Palju otsustati ära reede õhtul, kui tuli teha rehvivalik ja hommikused 40–50 edusekundit tulid puhtalt selle pealt,“ võttis Tänak päeva kokku.

Pühapäeval oli selge, et Tänakut ei ohusta keegi ning Rovanperä ei püüa kedagi, ent vahepealsel triol oli võidelda küll ja veel. Eelkõige Evansil kolmanda koha eest, mis tähendanuks MM-sarja kokkuvõttes olulist lähenemist Rovanperäle ehk võimalikule tiitlile. Evans oli Neuville’ist maas kõigest 10,7 sekundit, ent ründamise asemel võttis hoopis hoo maha. Aeglaselt sõites on keeruline maailmameistriks tulla, kuigi tiitel olla Evansi sõnul tema eesmärk, mille nimel ta oli enne Tšiili rallit lubanud vääramatult võidelda.

Küll aga pidasid omavahel lahingut Neuville ja Suninen, sest meeskond ei andnud tiimikorraldust ühe või teise kasuks. Tulemus: Suninen kihutas eelviimasel katsel teelt välja.

Tiitliheitlus on lõppenud

Punktikatset võttis Tänak rahulikult ja sai seal neljanda koha, sest annaalidesse ei lähe mitte teenitud punktide arv, vaid võidud ja Tšiilis saadu oli Tänaku karjääri 19. esikoht. „Hea on üle pika aja saada positiivne tulemus. Suur tänu mehaanikutele ja kõigile teistele tiimis. Nad tegid suurepärast tööd. Tšiili on äge koht, siin on palju toetajaid ja isegi Eesti fännid. See oli meeldiv üllatus,“ kuulutas Tänak finišis.

Võidust hoolimata on Tänaku tiitliheitlus lõppenud nagu ka Neuville’il, sest kaks rallit enne hooaja lõppu kaotatakse Rovanperäle vastavalt 71 ja 62 punkti. Lootust on ainult Evansil, kes jääb tiitlikaitsjale alla 31 silmaga, ent temagi võimalused on pigem teoreetilised. Seevastu Toyota kindlustas Tšiilis järjekordse meeskondliku meistritiitli ja peab pidu.

Järgmine MM-ralli toimub kolme nädala pärast Kesk-Euroopas.

Tšiili ralli

1. Ott Tänak 3:06.38,1

2. Thierry Neuville +42,1

3. Elfyn Evans +1.06,9

4. Kalle Rovanperä +2.11,0

5. Takamoto Katsuta +4.41,5

6. Oliver Solberg +8.18,5

MM-sari: 1. Rovanperä 217, 2. Evans 186, 3. Neuville 155, 4. Tänak 146.

Konstruktorite karikas: 1. Toyota 466, 2. Hyundai 360.



Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena