Läinud pühapäeval lõppenud Kreeka MM-rallil oli kolm suuremat teemat. Tähtsuselt kolmas oli see, kes võidukihutamisel triumfeerib ja kas Kalle Rovanepräle võib kohe tšempionipärja kaela panna või tuleb seda alles Tšiilis teha. Teiseks uuriti, kes millises meeskonnas järgmisel aastal võidu sõitma hakkab. Ent peamine küsimus, millele meedia, rahvusvahelise autoliidu (FIA) juhid ja tiimipealikud üritasid vastust leida, kõlas: kuidas päästa ralli MM-sari surmast?

Enne rallisõitjate neljapäevast meediatundi kogunes käputäis ajakirjanikke ehk sisuliselt kõik Kreekasse tulnud pisikesse troppi. „Vaadake, mis toimub,“ kuulutas üks neist, viidates üle klassitoa suurusele pressiruumile, milles ainult üksikutel laudadel asetsesid arvutid. „Ralli MM ei huvita enam kedagi. Palju rahvusvahelist meediat kohal on?“

Kuraditosin ajakirjanikku

Kui hakati kokku lugema, siis saadi kuraditosin ajakirjanikku peale nende, kes teevad WRC televisiooni. Kusjuures soomlasi oli viis, eestlasi üks, siis vabakutseline ja fanaatiline sakslane, portaalide Autosport ja AutoHebdo esindajad ning kaks DirtFishi ajakirjanikku. Lisaks mõni kreeklane. Hispaanlast ja rootslast, kes aeg-ajalt kohal käivad, seekord polnud. Ja siinkohal räägime Euroopas toimuvast rallist, kuhu pole kallis kohale tulla.

Nagu viidati, siis esiteks ei mahu näiteks F1 vormelisarja kajastav meedia lehmalauda suurusse pressiruumi ära ja teiseks oli veel kaks kümnendit tagasi ralli MM-sarja pressikeskus lehmalauda mõõtu.

Rallimaailm ei muutu karvavõrragi, kui M-Sport kaob.

Esapekka Lappi

AutoHebdo ajakirjanik edastas kurva uudise: „Näikse, et ralli MM-sari FIA-t suurt ei huvita. Sain nööbist kinni FIA presidendil Mohammed Ben Sulayemil. Mäletate, veel Monte Carlo ralli ajal käis ta välja suured plaanid, kuidas ralli huvipakkuvaks muuta. Nüüd ütles, et jah, muresid on, üritame hakata lahendustele oktoobri lõpus mõtlema.“

Vahelepõikeks meenutus kahe kümnendi tagusest hooajast: kuus tehasetiimi, neis 28 sõitjat (nende seas kaheksa endist või tulevast maailmameistrit, lisaks võite ja poodiumikohti noppinud kõlavad nimed nagu Markko Märtin, Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala, Gilles Panizzi, Manfred Stohl, Toni Gardemeister, Freddy Loix, Armin Schwarz, Harri Rovanperä). Ühelgi madalama masinaklassi sõitjal polnud toona isegi kõige helgemas unenäos võimalik MM-i üldarvestuses punkte noppida. Tänapäeval on see kahjuks tavapärane. Seega ei tasu imestada, miks toona pressiruumid pungis olid.

Rallifänne võib olla kümneid tuhandeid, kuid vaja oleks kümneid miljoneid.

Praegu on MM-sarjas kõrgeimal, Rally1 tasemel kolm tiimi ja üheksa sõitjat. Vahetult enne Kreeka rallit tuli libauudis, et M-Sport võib pildilt järgmisel aastal kaduda. Meeskonna pealik Richard Millener lükkas need kuuldused küll ümber, kuid mõni päev hiljem tõdes tiimi omanik Malcolm Wilson, et pole selge, kaua suudetakse erameeskonnana jätkata. „Meie äri alus on olnud WRC autode tootmine ja müümine. Kui varem läks aastas kaubaks kuni tosin sõiduvahendit, siis Rally1 autosid oleme suutnud kahe hooaja jooksul müüa ainult ühe. Sest need on mõttetult kallid,“ selgitas Wilson.

Teisalt tõdes Hyundai sõitja Esapekka Lappi, et rallimaailm ei muutu karvavõrragi, kui M-Sport kaob. Nii see paraku on, sest kui Ott Tänak tuleval aastal meeskonnast lahkub, siis jäävad tiimi noored sõitjad, kes pole suutelised end poodiumile murdma. Valitsevad ikka Toyota ja Hyundai.

FIA üllitas Kreeka ralli ajal küll uudise, et Subaru olevat huvitatud ralli juurde naasmisest, ent kui see juhtub, siis parimal juhul nelja aasta pärast, kui MM-sari võib olla omadega sügaval mudas, kust seda välja tirida on ülimalt raske.

WRC sarja direktor Simon Larkin astus Kreekas meedia ette uudisega, et ralliformaati on kavas muuta. Aga mida see päästab? Kas sellega lisandub meeskondi? Kas see päästab MM-sarja?

Hyundai pealik Cyril Abiteboul nõuab suuri muudatusi.

Nüüdseks on selge, et praeguste Rally1 autodega jätkatakse 2026. aastani ja sealtmaalt on otsustav hetk: kas järgmised reeglid ja autode regulatsioonid meelitavad autotootjaid juurde?

Nii Millener kui ka Hyundai tiimi pealik Cyril Abiteboul kinnitasid Eesti Päevalehele, et meeskonnad peavad FIA käest ohjad enda kätte haarama ja panema paika, kuidas edasi minna nii, et ralli MM-sarjale hingekella ei löödaks.

Tiimid otsustavad kõik

Kui Millener rääkis poliitiliselt korrektselt, et FIA-le tuleb survet avaldada, siis Abiteboul oli konkreetsem: „Tegelikult ei ole koomas kogu ralli, vaid selle kõrgem klass Rally1. Järgmine tase, Rally2 elab häid aegu, aga me peame säilitama tipptaseme. Meie kõik, nii need, kes praegu MM-sarjas sõidavad, kui ka potentsiaalsed huvilised, peame ühise laua taha istuma, jõudma kompromissini ja oma nõudmised FIA-le välja käima.“

Oleme kompromissideks valmis, peaasi et ralli välja ei sureks.

Cyril Abiteboul

Abitebouli sõnul peavad just tiimid ja autotootjad jõudma konsensusele, millist ralli MM-sarja tahetakse. „Kui mõni autotootja tahab rohkem hübriidse süsteemi ja elektri jõul sõitmist, siis miks mitte: olgu igal rallil paar kiiruskatset ja punktikatse, mis sõidetakse akudesse salvestatud energiaga. Kui tahetakse Rally1 autodega lõpetada ning võtta kasutusele Rally2 autod neile võimsust lisades ja aerodünaamikat täiustades, siis nõus,“ kinnitas Abiteboul. „Oleme kompromissideks valmis, peaasi et ralli välja ei sureks ja tiime juurde tuleks.“

Ühesõnaga... Ralli seis on täbar. Osa Soome ajakirjanikke rõõmustas Kreekas, et Rovanperä ei saa Tšiilis tiitlit kindlustada ning sestap ei pea nad väljaande rahakotti koormama ja üle ookeani reisima. Samuti loodavad nad, et Rovanperä kindlustab tiitli Kesk-Euroopa rallil. See tähendab, et hooaja viimasele, Jaapani etapile pole vaja reisida. Seega võib juhtuda, et aasta viimasel etapil võib olla kohal kõigest viis-kuus välismaa ajakirjanikku. Ja see on siis suur ja kuulus ralli MM-sari.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena