Ilja Gorbuzov on 35-aastane, kes sai hiljuti e-spordi maailmas hakkama suure vägiteoga ja jõudis Diablo 4 hardcore väljakutses parimate hulka. Admirals e-spordi nime kandnud tiim koosnes neljast liikmest, kuid ülejäänud kolm „hukkusid“ ja Garbuzov oli ainus, kes võistkonna võiduka lõpuni viis.

Tulevik on kohal

Gorbuzov tegelebki täna rahvusvahelises tehnoloogiaettevõttes Admirals e-spordi suuna arendamisega. Kuigi tegemist on eelkõige finantstehnoloogia ettevõttega, mis asutatud ja asub Tallinnas, ent tegutseb kõikidel kontinentidel, on e-sport uus täiendav suund ettevõtte arengus. „Igaüks, kes mänginud või mängib arvutimänge, saab olla e-sportlane. Kui oled parem kui teised, on võimalik sellega arvestatavaid summasid ja võiduraha teenida,“ kirjeldab Eesti e-sportlane.

E-spordist on viimastel aastal saanud hiiglaslik meelelahutustööstus. „Kõige lihtsamalt võib e-spordi kohta öelda, et tulevik on kohal. Uus generatsioon on väga huvitatud e-spordi maailmast ja täna pole mingitki märki rahunemisest. Pigem kasvab see tööstus metsikult,“ sõnab Garbuzov.

„E-sporti on kõige parem võrrelda malega, mis ei liigitu traditsioonilise füüsilise spordi hulka, ent mis ometi on sport. E-sport on kombinatsioon refleksidest ja olukorrateadlikkusest. Sul peab mängijana olema kiire kohanemisvõime ja otsustuskiirus. Mängus tuleb otsuseid langetada äärmiselt kiiresti ja see kogemus tuleb ajaga. Selle taga on raske töö. Kindlasti pole see lihtne raha ega teenistus. Kui inimene võidab e-spordiga näiteks 2 miljonit, ei saa öelda, et tal vedas ja või tal oli õnne. Võib-olla tal oli tõesti õnne, kuid peamised on siiski oskused. Ainult õnnega kohale ei jõua,“ arutleb Gorbuzov e-spordi olemuse üle.

Tiimi koosseis nagu tippspordis

E-spordiga tipptasemel tegelejad kuuluvad professionaalsetesse tiimidesse, kus on nii treener, mänedžer kui ka psühholoog. Viimasel on Gorbuzovi sõnul väga oluline roll professionaalsete mängijate mõtteviisi kujundamisel. „E-spordis on iseloomulik, et kui üks mängija teeb mõne vea, kannatab selle tõttu kogu tiim. Aga koos psühholoogiga treenitakse mängijaid niimoodi, et neil oleks alati positiivne mõtteviis ja raskusest mindaks kiiresti edasi. Mängijad on ju inimesed, kes samuti ärrituvad ja tunnevad erinevaid emotsioone. Kuid professionaalseid mängijaid koolitatakse selliselt, et nad oleksid äärmiselt kõrge stressitaluvusega. Nii nagu traditsioonilises tippspordis, on psühholoogidel väga oluline roll mängijate meelestatuse toetamisel.“

Gorbuzov ise alustas e-spordiga 18 aastat tagasi. Esimese arvuti sai ta 11-aastaselt. „Alguses oli see hobi. Lõpetasin kooli kuldmedaliga, läksin Suurbritanniasse ülikooli, kus hakkasin mängima. Sain aru, et e-spordiga on võimalik raha teenida ja jõudsin uuele tasemele. Mõistsin, et e-spordi taga on terve tööstus. Kui sa ei taha ise mängida, saad olla mänedžer või mänge nö hostida (võõrustada). See on väga suur äri.“

Ajal, mil Gorbuzov ise e-spordi maailma sukeldus, oli keeruline leida suuri tegijaid või võistlusi, mis kodumaal toimuksid. „2007. aastal toimus Tallinnas World Cyber Game võistlust, kus ma osalesin. Täna on olukord sootuks teine. Igal mängul on oma kogukond. Näiteks Lõuna-Koreas on StarCraft nimelise arvutimängu mängimine kuulutatud peaaegu rahvusspordiks. Neid võistlusi võib võrrelda FIFA või suurte spordipidudega, kui staadioni täis pealtvaatajaid koguneb oma lemmikutele kaasa elama. Lihtsalt e-spordis mängitakse neid mänge arvutis,“ kõneleb Gorbuzov.

Diablo 4 väljakutse

Täna tegelebki Gorbuzov e-spordi valdkonna ja platvormi arendamisega ja mängimiseks väga palju aega ei jää. Diablo 4 oli erand, kus ta mängis.

„Diablo 4 väljakutsele suunasin kogu oma vaba aja. Mängides pead säilitama tavapärase ja normaalse elurütmi, hoides end heas konditsioonis. Fookus on kriitilise tähtsusega. Kui see korra kaob, juhtub mängusituatsioonis õnnetus. Justkui nagu päriselus. Kui autoroolis kaotad fookuse, juhtub õnnetus. Loomulikult ei saa e-spordis keegi päriselt viga, kuid mängutulemusele on fookuse hoidmine kriitilise tähtsusega. Näiteks „surin“ ühe korra, aga tiim aitas mind ja jõudsin vajalikule positsioonile oma tiimi toega tagasi,“ meenutab Gorbuzov keerulist olukorda.

„Dibalo 4 mängimine on nagu heas filmis osalemine. Blizzard Entertainment, kes selle konkreetse mängu lõi, on e-spordi maailmas tuntud heade lugude välja töötajana, mis mängu tõeliselt elama panevad. Diablo 4 väljakutse muudab keerukaks pidev pinge, mille jooksul ei saa mängijad endale vigasid lubada. Maailma esimese 1000 mängija nimi, kes jõuavad 100. hardcore tasemele, lisatakse USA-s Blizzard Entertainmenti peakontori ees asuvale hiiglaslikule deemonikujule. See on Eesti e-spordi valdkonna jaoks suur saavutus, et me oma tiimiga selle ära tegime,“ tunneb Garbuzov rõõmu saavutuse üle.

Viimastel kuudel on Admirals e-spordi tiim tähelepanuväärset edu saavutanud. Ühel kõige prestiižemal e-spordi sündmusel – Arena World Championship (AWC) – osalevad parimad World of Warcraft Arena mängijad üle maailma. Sel aastal on Admiralsi tiim World of Warcraftis (WoW) teisel kohal ja on taganud endale koha finaalis, kus auhinnaraha suurus on 400 000 dollarit.

Admiralsi tegevjuht Sergei Bogatenkovi sõnul tähistab e-sport uut ajajärku meelelahutuses. „E-spordi platvormi loomine on täiendav strateegiline suund meie kui tehnoloogiaettevõtte jaoks. See ei ole järjekordne täiendus elektroonilisse võistlusspordi maailma, vaid tähistab interaktiivse meelelahutuse uut ajastut. Meil on hea meel teha kättesaadavaks platvorm, kus kohtudes saavad arvutimängurid näidata oma oskusi, luua uusi sidemeid ja kogeda põnevust, mida vaid e-sport suudab pakkuda. See, et meie e-spordi valdkonna juht viib esmakordselt eestlase juhitud tiimi nime maailma valdkonna liidri peakorteri ette ja talletab selle ajalukku, on tunnistus abosluutsest pühendumisest, mida Ilja e-spordi arendamisel näitab. Meie tiim on ise eeskujuks ja inspiratsiooniks, kuidas e-spordi kogukonda arendada. Eestlased teevad e-spordis suuri tegusid,“ ütles Sergei Bogatenkov.