Raido Kiisk on FIM Europe krossikomisjoni liige, Eesti krossikomisjoni esimees, Pärnu Motoclubi juhatuse liige ja krossivõistluste peakohtunik nii Eestis kui ka välismaal. Muu hulgas on ta teist aastat FIM-i superlitsentsi omanik ehk kõrgeimal tasemel motokrossi kohtunik.

Põhitööna on Kiisk spordirõivaste tootja Trimtex Baltic disainer ja kvaliteedikontrolli spetsialist. „Nagu spordis üldse, eriti harrastustasemel, peab hästi ära elamiseks kõrvalt tegema ka põhitööd. Samamoodi kohtunikutöö – see on tegelikult hobi,“ selgitas ta.

„Seda on palju küsitud, et mis hetkel ma krossimaailma tulin. Ma tavaliselt vastan, et sündisin sinna,“ muigas Kiisk. Ta täpsustas, et kuna tema isa oli krossisõitja, siis oli ta juba kolmekuuselt raja ääres kaasas. 17-aastaselt kutsuti Kiisk kohtunike koolitusele ning täisealiseks saades oli tema esimene võistlus stardikohtunikuna Karksi-Nuias.

Kiisk sõnas, et Karksi-Nuia võistlusel sai ta enda esimesed vitsad kohtunikuna kätte. Ta selgitas, et sel ajal olid reeglid paberile kirjutatud, kuid reaalsuses hästi ei töötanud. „Olin üsna veendunud, et saan mingil hetkel kellegi käest keretäie, sest ma ei lasknud seal sõitjaid starti ja muud sellist,“ meenutas Kiisk naerdes.

Kiisk 2-aastasena isa tsikli peal.

Ta nentis, et võrreldes tema karjääri algusaastatega on motokrossi korralduslikul poolel hüppeline areng toimunud. Kiisk selgitas, et algul olid võistlused üsnagi kaootilised ja tekitasid nii korraldajates kui ka võistlejates segadust. „Kui täna tuleb inimene esimest korda võistlustele, siis tegelikult saab ta üsna ruttu aru, kuidas asjad toimivad,“ lisas ta.

Kiisk sai maailmatasemel kohtunikutööst maitse suhu 2019. aastal Kiviõlis külgkorvide MM-i ja quadide EM-etapilt. Kiviõlis oli ta ametlikult küll stardikohtunik, kuid abistas Saksamaalt tellitud peakohtunikku. Esimene ametlik kogemus rahvusvahelise peakohtunikuna oli tal kaks aastat tagasi Langel toimunud sama tasemega võistlus.

Kiisk kujutab ette, et tulevikus võiks ta hea meelega külastada ka kaugemaid MM-i etappe ning seda koos enda abikaasaga.

Rahvusvaheliseks kohtunikuks saamisel mängivad suurt rolli kogemused ja tutvused. Kiisa sõnul tuleks alustaval entusiastil ära õppida võistlustingimused ja käia kohtunikukoolitusel. „Kõige tähtsam on esmalt olla Eesti võistlustel peakohtunik, et saada aimu, kas sul on selgroogu selle tööga tegelemiseks,“ ütles Kiisk.

Kiisk nõustus, et kohtunikutöö nõuab suurt vastutust, kuid see teda ei heiduta. Ta meenutas, et harrastustasemel korvpalli mängides oli ta veendunud, et ei hakka mitte kunagi pallimängude kohtunikuks, sest seal on palju vahetut kontakti sportlase ja kohtuniku vahel. Tema sõnul on motokrossis hoopis teised emotsioonid – kui keegi rajal eksib, siis ta räägib neile hiljem, millega nad eksisid.

Raido Kiisk.

Värskelt abiellunud ja kahe lapse isa tunnistas, et tema kaaslane ei ole lihtne olla, sest ta veedab aastas 30-40 nädalavahetust kodust eemal. Küll aga mainis ta, et kuna kohtus abikaasaga juba peakohtuniku tööd tehes, siis on see veidi kergem olnud.

„Müts maha Saarekese ees, kes käib vahepeal ka näiteks Indoneesias ja on kodust mitu nädalat eemal. Ta on mulle väga suured jalajäljed ette teinud ning eks siht pürgimiseks on silme ees, kuid praegu tuleb leida tasakaal pisiperega, kes samuti isa olemasolu vajavad,“ lausus Kiisk.

„Team 101% podcast’is oli Indrek Mägi, kes ütles, et kui sa sõidad vist alla 25 tunni aastas, siis sa tegelikult ei sõidagi. Selle lause peale ma mõtlesin, et ma pole üle kümne aasta sõitnud siis.“

Raido Kiisk

Kiisk kujutab ette, et tulevikus võiks ta hea meelega külastada ka kaugemaid MM-i etappe ning seda koos enda abikaasaga: „Juba 20 aastat tagasi, kui alustasin, siis ütlesin, et motokross saab olema mu n-ö pensionisammas. Jah ma küll kogun seda tavalist ka, kuid kujutan ette, kui lapsed on suured, siis abikaasaga käime etappidel. Mina teen seal tööd ja tema naudib rannaliival päikest.“

Suur debüüt Lätis

Kohtunikutöö ja igapäevaelu kõrvalt pole Kiisal motospordi harrastamiseks palju aega jäänud, kuid ta tunnistas, et kibeleb siiski mootorratta selga tagasi. „Team 101% podcast’is oli Indrek Mägi, kes ütles, et kui sa sõidad vist alla 25 tunni aastas, siis sa tegelikult ei sõidagi. Selle lause peale ma mõtlesin, et ma pole üle kümne aasta sõitnud siis,“ naeris ta.

Kuigi Kiisk on Lange MM-il juba peakohtunik olnud, siis sel nädalavahetusel on ta esmakordselt MXGP sarja peakohtunik. Motokrossi maailmameistrivõistluste 8. etapp toimub Lätis Kegumsis. Kegumsi motokrossirada peetakse MM-i radade hulgast eestlastele justkui kodurajaks – rada on Eestile võrdlemisi lähedal ja liivane pinnas on meie sportlastele kodune.

Raido Kiisk

Kiisk ütles, et tema Kegumsi MM-i eeltöö seisneb peamiselt teiste inimeste positsioonidele asetamises. „Kui Eestis on peakohtunikul miljon rolli, siis MM-il on peaaegu igaks ülesandeks inimene olemas. Meil on suur meeskond ja kõigil on omad ülesanded paika pandud,“ selgitas Kiisk.

Saatan peitub detailides

Sportlaste jaoks algavad sõidud laupäeval, kuid Kiisk sõidab Kegumsisse juba neljapäeval. Esmalt viiakse koos teiste FIM-i esindajatega läbi mitteametlik rajainspektsioon, mille käigus veendutakse, et krossirada vastaks nõuetele. Ametlik inspektsioon on reedel. Kiisa sõnul tuleb rõhku pöörata ka kõige väiksematele detailidele, mis esmapilgul ei pruugi isegi silma hakata.

„Suvaline näide Hispaaniast – fännidel olid raja ääres suured Hispaania lipud, mis meenutasid värvuselt kohtunikulippe. Me taipasime, et kui seal peaks õnnetus juhtuma ja rajakohtunik kollast lippu lehvitaks, siis suure tõenäosusega arvaksid sõitjad, et see kollane lipp on Hispaania lipp. Pidime mõnes kohas ikka fännidelt paluma, et olge head ja võtke ära,“ meenutas ta.

Laupäeva hommik Kegumsis algab Kiisa jaoks žürii koosolekuga. Seal vaadatakse üle, et kõik klapiks – kui asjad on korras, võib võistluspäev alata. Kiisk ütles, et peakohtuniku töö on suuremalt jaolt jälgimine, et kogu mehhanism punkti pealt töötaks. Ta lisas, et kuna Kegums on MM-i rajana küllaltki tuntud, siis saab n-ö vanadel jälgedel suusatada.

„Kui kõik toimib nii nagu peab, siis on see kohtunikutöö väga nauditav. Ma olen seda juba nii kaua teinud, et ma oskan seda nautida. Siiski kujutan ette, et sellel esimesel korral Kegumsis on ikka natuke ülemõtlemist ka,“ ütles Kiisk.

„Kui kõik toimib nii nagu peab, on kohtunikutöö väga nauditav.“

Raido Kiisk

Saareke aitab palju

Marko Saareke suhtub Kiisa töösse peakohtunikuna rahulolevalt. Saarekese sõnul on Kiisk juba noorest east saati palju abistanud ning ta on õnnelik, et leidis endale n-ö mantlipärija. „Nägin temas potentsiaali ja vaikselt push’isin. Ega ta alguses ise väga julge polnud selle koha pealt, kuid siis ma julgustasin, toetasin, õpetasin ja kaasasin,“ rääkis Saareke.

Marko Saareke ja Raido Kiisk.

Kiisk kinnitas, et hoiab ka praegu Marko Saarekesega kontakti ja üldjuhul vähemalt korra nädalas suhtlevad ikka. „Tema annab mulle väga palju, ma loodan, et suudan talle ka natuke vastu pakkuda,“ sõnas Kiisk naerdes.

Saareke on sel aastal Kegumsi etapil võistlusdirektori asetäitja. Ta lisas, et kuna see on siiski Kiisa esimene MXGP võistlus, siis kavatseb talle toeks olla ning nõu ja jõuga abistada. „Võta asja rahulikult, aga ära mitte midagi maha maga,“ soovitas Saareke Kiisale.