Kaarel Tilk on möödunud aasta MX2 masinaklassi Eesti meister ja ka tänavune suurfavoriit. Eesti meistrivõistluste avaetapil Karksi-Nuias jäi Tilk parima eestlasena neljandaks – poodiumikohad läksid Läti ja Leedu võistlejatele.

Tilk alustas enda eelmist nädalat „Põlva kevad“ krossivõistlusel, kus ta saavutas MX Junior klassis tugeva esikoha. „Start ja sõit olid head, kuid teises võistlussõidus oli tagaamordiga probleeme. Üldjoontes jäin päevaga väga rahule,“ ütles ta.

Möödunud nädalal oli kaks võistluspäeva, seega võttis Tilk trennidega veidi rahulikumalt. Kolmapäevane trenn koosnes soojendusest, 20-minutilisest intensiivsemast ning 40-minutilisest rahulikumast sõidust.

Erinevalt võistlustest soojendab ta trennides jalgratta asemel mootorratta peal, sest võistluspäevadel ei ole ettenähtud eraldi aega rajal soojendamiseks. Treeningpäeva soojendussõit kestab 20-25 minutit.

Enne kolmapäevast trenni osales Tilk Team 101% korraldatud pressikonverentsil. Lisaks talle olid kohal Tanel Leok, Gert Krestinov, Erki Kahro ja Karel Kutsar. „Äge, et üldse kajastatakse ja tegeletakse sellise asjaga. Eestis ei ole seda väga palju,“ märkis Tilk.

„Kuna reedene trenn oli päev enne võistlust, siis ma ei väsitanud end sellega. Umbes 15 minutit soojendust, tegime 10-15 stardiharjutust ja mõned kiired ringid,“ sõnas Tilk. Ta selgitas, et starte ta trennides kuigi tihti ei harjuta, üldjuhul ainult enne võistluseid.

Kaarel Tilga võistluseelne soojendus.

„Teisipäeval jooksin tund aega madala pulsiga, neljapäeval oli n-ö aktiivne puhkepäev – käisin discgolf’i mängimas ja sõitsin jalgrattaga,“ ütles ta.

Tema hommikujooksud on olenevalt päevast 20-30 minuti pikkused. „Tavaliselt teen 30 minutit, kuid kui on võistlus tulemas, siis teen 20,“ täpsustas Tilk.

„Üldiselt käin igal hommikul jooksmas, kuid esmaspäeval enne võistlust ma seda ei teinud. Tahtsin näha, kas see mulle meeldib ja toimib,“ rääkis Tilk. Ta selgitas, et kui ta teeb hommikujooksu kodus ära ja peale seda istub poolteist tundi autos, siis pole sellest palju kasu. „Praegu tundub, et võistlushommikul jooksu ära jätmine toimis hästi, sest tundsin end päeval energilisemana,“ sõnas ta.

Kaarel Tilk

Krossisõitja

Sünniaeg: 8.03.2003

Elukoht: Põlva

Pikkus ja kaal: 181cm ja 76kg

Treener: Peeter Põldaru

Klubi: Sõmerpalu Motoklubi

Tiim: MX-Handel Racing

Hobid: discgolf, korvpall

Saavutused: MX2 Eesti meister (2022), Superkrossi Euroopa meister klassis SX 250 (2022)

Motokross on füüsiliselt paljunõudev ala, kuid ei saa unustada ka mentaalset poolt. Tilgal on selleks puhuks spordipsühholoog, kelle käest ta vajadusel abi saab. „Kui mul on mõni probleem, siis võtan temaga ühendust – vaatame, kuidas seda lahendada, mida nüüd edasi teha jne. Kui mul on kõik korras, siis otseselt pole ka vajadust sellele eraldi rõhku pöörata,“ selgitas ta.

Soojendus on oluline osa sportlase sooritusest. Enne igat võistlussõitu Tilk venitab, teeb jooksuharjutusi ja sõidab 20 minutit jalgrattaga. Vastavalt enesetundele teeb ta aeg-ajalt harjutusi reaktsioonikiiruse testimiseks.

Kaarel Tilk

Krossirajalt maha tulles lõdvestab ta 10-15 minutit jalgratta peal lihaseid. „Söön kõhu täis ja lähen koju magama, muud ei olegi,“ ütles Tilk naerdes. Muuseas mõõdab ta ka igal hommikul enda pulssi – see aitab jälgida, kuidas keha treeningutest taastub.

„Ma võistluspäeval üldse väga palju ei söö, sest ma ei taha ja tunnen end siis väsinuna. Söön korraga vähe, aga tihedalt,“ ütles Tilk. Ta mainis ka, et üritab võistlustel vältida rasvaseid toite ja püüab süüa rohkem süsivesikuid. „Kõige halvem variant on see, kui mingi toidu tõttu peab võistluspäeval kõhuvalu käes kannatama,“ selgitas ta.

Võistlustingimustes on oluline, et mootorratas peaks päeva lõpuni vastu. Tilga sõnul teeb ta suurema osa jooksvatest töödest ise: vahetab õli ja rehvid, peseb tsikli puhtaks, paneb uued kleepsud ja käekaitsmed ning tangib paagi täis. „Igaks juhuks tasub enne võistlust kõik asjad üle käia ja veenduda, et probleeme poleks,“ ütles ta.

Kaarel Tilk amorte sättimas.

„Karksi-Nuias sättisin enne sõitu mootorratta amordid kõvale rajale sobivaks ja olingi valmis minema,“ sõnas Tilk. Kui muidu nokitseb ta mootorratta kallal ise, siis ADAC-i võistlussarjas Saksamaal on tal MX-Handel Racing tiimi poolt mehaanik.

Tilk sõnas Karksi-Nuia võistluspäeva hommikul, et kindlat eesmärki ta endale seadnud ei ole ning tulemust ennustama ei hakka. „Kui suudan oma sõitu sõita, siis olen päris kiire. Peamine ootus iseendale ongi kiire olla. Mulle lihtsalt meeldib esimene olla,“ muigas ta.

Kaarel Tilk Karksi-Nuias stardivõitu võtmas.

Eesti motokrossi meistrivõistluste esimesel etapil Karksi-Nuias jäi Tilk lõunanaabrite tihedas konkurentsis napilt poodiumilt välja. Ta lõpetas esimese võistlussõidu lätlase Edvards Bidzansi järel teisena, kuid jäi enda sõnul sõiduga väga rahule.

Teise sõidu stardis oli kaasvõistleja Tilga stardikoha ära võtnud ning ta ei saanud enda ettevalmistatud kohalt startida. „Stardikurvis üritasin küll konkurentidest mööda suruda, kuid läks kitsaks ja kukkusin. Poole sõidu peal kukkusin uuesti, seekord veidi valusamalt, kuid jäin terveks,“ ütles ta. Tilk näitas head kiirust ja tuli viimaselt kohalt viiendaks.

„Mu eesmärk on siiski võita ja püüdlen järgmistel etappidel sinna poole.“

Kaarel Tilk

Kokkuvõttes lõpetas Tilk võistluspäeva neljandana. Esimese koha pälvis lätlane Edvards Bidzans, teine oli leedukas Erlandas Mackonis ning kolmandaks jäi samuti Läti sportlane Uldis Freibergs. „Üldpildis polnud viga, kuid see polnud see, mida tahtsin. Mu eesmärk on siiski võita ja püüdlen järgmistel etappidel sinna poole,“ sõnas Tilk.

Tilk suhtub äsja alanud hooaega positiivselt ning on rahul arenguga, mille ta viimaste aastate jooksul teinud on. „Võrreldes eelmiste aastatega olen rohkem analüüsinud kõike, mida teen. Olen õppinud enda keha tundma, pööranud rohkem tähelepanu toitumisele ja palju muud,“ selgitas ta.

Sellel nädalavahetusel on Tilk võistlustules Saksamaal Möllnis, kus ta võtab osa ADAC-i sarjast. Ta sõidab MX-Handel Racing tiimi all koos Tanel ja Sebastian Leokiga. „Esimesel ADAC-i etapil läks normaalselt, kuid olin väliradadel vähe trenni saanud teha. Seekord tunnen end juba palju kindlamalt,“ lisas Tilk.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena