Koostöös Ülemaailmse Mootorrattaspordi Föderatsiooniga (FIM) loodi Läti motokrossi meistrivõistlustele naisteklass, mille esimene võistlussõit sai avapaugu 30. aprillil Aizputes. Kui varem pidid naised sõitma meestega koos, siis seekord võisteldi juba eraldi klassis.

Meistrivõistlustel Aizputes osalesid rekordiliselt 17 naist. Võistlustules olid ka viis meie naissportlast: Karleen Randver, Marie Matilda Viil, Elisabeth-Mary Vainrauh-Piilik, Mirell Tarvis ja Martha Koort. Randver saavutas konkurentsis Läti ja Leedu naistega teise koha.

Läti Mootorrattaspordi Föderatsiooni peasekretäri Egija Skurbe sõnul võttis naisteklassi loomine kaks kuni kolm aastat. Ta nentis, et nüüd, kui temast sai peasekretär, on hakanud asjad ladusamalt liikuma, kuid enne naistele kuigi palju tähelepanu ei pööratud.

„Kõige suurem takistus naisteklassi loomisel oli meeste suhtumine. Nad olid skeptilised, miks peaks naistele andma 12 minutit võistluspäevast. Vastasin neile, et miks mitte, see on ju ainult 12 minutit.“

Egija Skurbe, Läti Mootorrattaspordi Föderatsiooni peasekretär

„Kõige suurem takistus naisteklassi loomisel oli meeste suhtumine. Nad olid skeptilised, miks peaks naistele andma 12 minutit võistluspäevast. Vastasin neile, et miks mitte, see on ju ainult 12 minutit, „ ütles Skurbe.

Kõik Läti meistrivõistluste etapid on naiste jaoks tasuta. Endine tippsõitja Kārlis Sabulis viib enne igat võistlust läbi ainult naistele mõeldud trenni – treeningpäev on samuti tasuta. „Tüdrukud olid esimeses Sabulise trennis hämmingus, sest nad ei teadnud, et Lätis on nii palju krossinaisi,“ ütles Skurbe naerdes. Ta on tuleviku suhtes entusiastlik ja usub, et see motiveerib rohkem naisi spordialaga tegelema. Skurbe sõnas rõõmsalt, et stardipuu taga on mitmeid uustulnukaid, aga ka vanu sportlasi, kes on taas leidnud tee krossirajani.

Sāra Vintere

Läti sportlane Sāra Vintere kirjeldas Skurbet justkui kangelast riigi naissportlastele. Vintere kinnitas, et karjääri algusest saati on ta alati meestega võidu sõitnud. „Paljud naised lihtsalt kardavad meesteklassis sõita, sest mehed on neist palju tugevamad ja kiiremad,“ ütles Vintere.

Vintere kiidab heaks, et stardis on ka Leedu ja Eesti naisi – see teeb tema jaoks võistlussõidu põnevamaks. Kuigi Vintere sõidab suuremalt jaolt nüüd naisteklassis, jätkab ta siiski ka meestega võistlemist. Ta suhtub sellesse kui heasse võimalusse enda arendamiseks. Vintere saavutas Aizputes Eesti sportlase Karleen Randveri järel kolmanda koha.

Tundsin end rajale sõites nagu läheksin punasele vaibale.

Karleen Randver, Eesti Mootorrattaspordi Föderatsiooni naistekomisjoni liige

Eesti Mootorrattaspordi Föderatsiooni naistekomisjoni liige Karleen Randver jäi Läti meistrivõistluste esimese etapiga väga rahule. „Tundsin end rajale sõites nagu läheksin punasele vaibale – ma pole ühelgi Eesti võistlusel näinud nii palju pealtvaatajaid kui Aizputes. Meid vaadati justkui oleksime meeletud üllatuskülalised.“ Randveri sõnul oli publik vaimustuses naisteklassi sõidust ning igas raja nurgas leidus mõni kaasaelaja.

Kui lätlastele on see esimene aasta naisteklassiga, siis eesti naistel algab juba kolmas hooaeg. Naistele on Eesti meistrivõistluste arvestuses neli etappi: Pärnu, Karksi-Nuia, Tihemetsa ja Lange. Pärnu etapi paremik on juba selgunud, kuid juba sel nädalavahetusel saab naisi stardipuu taga näha Karksi-Nuias.

„Arvan, et Eesti naisteklassi tulevik on positiivne. Plaan on muuta Eesti motonaiste kommuun ühtsemaks ning ühendada jõud ka lähiriikidega. Loodame saada Läti naisi omakorda Eesti meistrivõistlustele sõitma – see oleks põnev nii pealtvaatajatele kui ka võistlejatele,“ sõnas Randver.

Mirell Tarvis
Karleen Randver