INTERVJUU | Markko Märtin: „Alguses vaatasin, et miks meile seda nõukogudeaegset kola siia vaja on“
(57)Sel nädalal esilinastus „Ott Tänak – The Movie“ tegijate film Eesti autoralli ühest kuldsemast kümnendist, 1980ndatest, kui NSV Liidu koondises kihutas kõrgete kohtade nimel mitu meie võistlejapaari. Ralli oli tohutult populaarne ja rallisõitjad olid rahva seas sama tuntud kui Ott Tänak ja Markko Märtin praegu.
Filmis saab osa ka nelja kunagise ralliauto Lada VFTS-i restaureerimisest. Et autosõidud ekraanil efektsemad välja näeks, kui arhiivimaterjal seda võimadab, siis filmiti taastatud autodega uued ägedad kaadrid. Kehala ringrajal kihutab kahe VFTS-i roolis tegelikult WRC-sarja etappide viiekordne võitja Markko Märtin. Ta oli esimene eestlane, kes palgalise sõitjana WRC-sarjas maailma tipptiimides võistles. Ühtekokku õnnestus tal karjääri jooksul saavutada 18 poodiumikohta.
Markko Märtin, Subaru Impreza, Ford Focus ja Peugeot WRC-autod oli need, millega sa mööda maailma rallisid kihutasid. Kuidas oli sõita nüüd 80-ndatest aastatest pärit 1/6 planeedi kõige kiirema ralliautoga?
Iseenesest oli huvitav. Ma ei olnud kunagi varem VFTS-iga sõitnud, tavalise Ladaga muidugi olen. Ega väga suurt vahet olnudki, aga VFTS on ikka pisut parem auto. Algul oli imelik, aga pärast paari ringi tundus, et võiks nagu isegi sõita sellega. Loomulikult on see teistsugune võrreldes nende autodega, millega mina olen kokku puutunud, halvas mõttes teistsugune. Ega ma maksimumi välja võtnud, sõitsin ikkagi filmimise jaoks ja pidin kaameraga sünkroonis olema.
Ilmar Raissare, Vello Õunpuu ja Hardi Metsa kunagised VFTS-id taastati sinu, nüüd juba endise, rallitiimi RedGrey Team mehaanikute poolt. Kui pingsalt sa ise kogu seda umbes nelja aasta pikkust protsessi kõrvalt jälgisid, mida mehaanikud teevad ja kuidas taastamine käib?
Eks ma ikka vaatasin ja arengut ikka nägin. Ausalt öeldes hetkel, kui see kola meie juurde jõudis vaatasin, et miks meile seda nõukogude-aegset saasta siia vaja on. Et mälestus sellest autost on kindlasti ilusam, kui reaalsus tol hetkel oli. Aga huvitav oli jälgida, kuidas romust roostehunnikust sai jälle viisakas ralliauto. Eks need VFTS-id olid omal ajal ju unistuste autod ning ainult väga priviligeeritud said nendega metsa vahel gaasi vajutada. Enamustele rallimeestele olid need autod kättesaamatud.