Õunpuu on 25. mail esilinastuvas rallidokumentaalis „Kurvilise tee legendid“ üks olulisemaid karaktereid. 2022. aasta veebruaris 72-aastaselt taevastele ralliradadele läinud Õunpuu võitis mitmeid rahvusvahelisi rallisid ning tühjendas auhinnalaudu Eestis, olles 1970-ndate lõpus ja 1980-ndatel siinsete ralliteede üks valitsejaid. Konkurents Eestis oli kõva. Nõukogude Liidu koondisse pääsemine oli vaat et raskemgi kui tänapäeval WRC sarjas startimine.

Õunpuu ei hoidnud elu jooksul kogutud rallitarkust ainult endale, vaid jagas seda meelsasti ka järeltulevatele põlvedele, nagu tegid ka palju teised tolleaegsed tippsõitjad. Seega on järgmisel nädalal ilmavalgust nägev film kindlasti oluline vaatamine, saamaks aru, miks Eesti ralli täna rahvusspordi staatusesse on tõusnud ja oskusteave sellest miljoni nüansiga tehnikaspordist nii kõrgele tasemele arenenud.

Oma lugu Õunpuuga seoses oli neljapäevases „Kuuenda käigu“ saates rääkida ka endisel rallisõitjal Poomil, kelle viis Velloga kokku teenekas kaardilugeja ja meie rallispordi üks suuremaid aktiviste Simo Koskinen.

„Hakkasin autospordiga tegelema 14-15-aastaselt. Kui asi tõsisemaks läks, olin ma 16, esimene ralliauto oli juba olemas. Simo käis mind natuke juhendamas ja ütles, et kutsuks hea meelega ka Vello kampa. Vello oli juba aastaid Rainer Ausiga koostööd teinud. Rainer oli selle koostöö alguses umbes sama vana kui mina toona, 2012. aastal. Simole tundus, et kui Vello Raineriga hästi hakkama sai, saab äkki minuga ka,“ rääkis Poom.

Roland Poom

„Tagantjärele meenutades oli jube lahe aeg. Kahju, et ma tol hetkel ei osanud seda nii väärtustada. Need telefonikõned venisid Velloga igal õhtul kuni kahe-kolme tunni pikkuseks. Mina 16-17-aastase poisikesena Õunpuuga kaks-kolm tundi rääkimas... No ei viitsinud väga! Ootan huviga selles filmis Vello jutte - täna ma igatsen neid.“

„See, kuidas ta üritas mind sõitma panna ja õpetada mingeid teatud asju jälgima, see oli niivõrd lahe. Näiteks kuidas pidurdusmaasid leida,“ jätkas Roland ja meenutas oma esimest tõsist pidurdustreeningut.

„Pidurdustreening - tundub täiesti labane asi, mida teha. Meil oli üks sirge kruusatee Lääne-Virumaal Kehala kõrval. Vello pani mingi kanistri maha ja ütles: „Siin hakka pidurdama!“ Sirge taga oli 90-kraadine kurv. Ja viis seda kanistrit kogu aeg kaugemale kurvi poole. Kui oli selle juba päris kurvi lähedale viinud ja ma pidurdama hakkasin, siis mõtlesin: „Siit ei saa enam hiljem pidurdada. Täiesti ebareaalne!“"

„Vello tuleb, ütleb: „Kuule, saab veel hiljem pidurdada!“ Mina vastu: „No ei ole reaalne lihtsalt!“ Davai, panime kanistri veel rohkem kurvi poole.“

„Tulen mina sealt hooga ja hakkan kanistri juures pidurdama. Koskinen filmib väljas telefoniga. Ja noh... See auto läks sinna kraavi ümber. Minu esimene üle katuse käimine ralliautoga. Vello ütles hiljem: „Ah, ei ole midagi, see käibki nii. Nüüd said tunda, mis rallisõit on.“

„Pärast tunnistas, et tegelikult oligi natuke planeeritud, et ma ümber käiksin. Minul pisarad silmas, mõtlesin, kes selle auto nüüd kinni maksab. Vello naeris ja ütles: „Nüüd, poiss, oskad vähemalt õiges kohas pidurdada. Ei tohigi liiga hilja pidurdada. Said aru, et eelmine koht oligi õige.“

Kuula Poomi meenutusi Õunpuu sõidutunnist videost alates 30:16-st!

Tänane „Kuues käik“ podcast on otse-eetris pärast Horvaatia ralli esimest pikka võistluspäeva kell 20.30.

Kõik „Kuuenda käigu“ episoodid leiad Delfi Taskust, millel on ka äpp. Laadi rakendus alla kas App Store’ist või Google Play'st!

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemalt
Ükskõikselt
Kurvana
Vihasena