„Umbes kümme aastat tagasi saatis Hawaii Express mind Soome esimese lumelaagrisse koolitusele, kus mentoriks oli legendaarne Are Mets. Enne seda olin poes vaid harrastajatele suuski määrinud, kuid professionaalidele mitte,“ meenutab Kruuser.

Tegemist oli märgilise laagriga, pärast mida sai hoogu ka mehe karjäär. Hawaii Express alustas koostööd Tatjana Mannimaga ja Kruuserist saigi ametlikult hooldemees.

„Sport on olnud mulle südamelähedane juba väikesest peale - algklassides mängisin jalgpalli, aga ühel hetkel asendus see jalgrattaspordiga. Täna naudin kahele väikesele põnnile isaks olemist ja seetõttu jõuan trenni veidi harvem. Suusahooajal olen kodust eemal umbes kolm ja pool kuud aastas.“

Määrdemehe töö on täis väljakutseid

Oma tööd peab Karel Kruuser põnevaks, sest rutiini ei teki ning ilmaolud pakuvad tihti närvikõdi. Rääkimata sellest, kuidas sportlane suuskadel kogu kombinatsiooni tulemuseks realiseerib. „Väljakutseid on kogu aeg - kas hakkab lund, vihma või lörtsi sadama, millal ilm muutub… valmis tuleb olla erinevateks olukordadeks. Samas määrida on õnnestunud ka nende kõige säravamate medalite suuski,“ rõõmustab ta.

Aeg-ajalt tuleb ette ka segadust ning on olnud olukordi, kus suusataja läheb starti soojenduseks mõeldud suuskadega. „Tulemused pole õnneks väga kannatanud, nii mõnigi on nendega lõpetanud kahekümne parima seas,“ muigab Kruuser.

12-tunnised tööpäevad

Määrdetiimi tööpäev on tihtipeale pikem kui võistleja oma ja kestab vahel lausa pea 12 tundi. „Üldiselt algab see vähemalt neli tundi enne starti. Suusad tuleb valmis seada, parima lahenduse leidmiseks testida, enne starti määrida ning hiljem pean vajadusel sportlasi raja ääres varukeppidega toetama. Pärast võistlust tuleb nii test- kui võistlussuusad ära puhastada, need järgmiseks mõõduvõtuks ette valmistada või siis reisimiseks hooldereka kokku pakkida. Aeg-ajalt tuleb ka selle reka roolis olla ja sellega ühest võistluspaigast teise sõita. Meie tiimis on neljal mehel vastav juhiluba olemas.“

Praegu on Kruuseri peamiseks hoolealuseks noor talent Gus Schumacher, kes küll Tallinna lauluväljakul starti ei tule, kuid eestlane ise on kodusel etapil kohal ning aitab oma meeskonnakaaslasi. USA parimad sprinterid Jessie Diggins, Julia Kern ning Ben Ogden on Tallinna etapil startimas.

„Loodan lauluväljakul näha palju inimesi, kes loovad sportlastele võistlemiseks mõnusa atmosfääri. Eestlased on varasemalt väga häid võistlusi korraldanud, kindlasti on see nii ka tänavu. Eesti sportlastele on see suurepärane võimalus end maailma paremikuga koos proovile panna ja kodupublik annab kindlasti lisamotivatsiooni.“

Suuri erisusi töö mõttes Kruuser USA ja Euroopa vahel ei näe: „Üldjoontes on töövõtted sarnased ja eesmärk sama - suusad pidama ja libisema saada.“

Suusamaailm liigub floorivabade võistluste suunas ning Karel Kruuseri kinnitusel on nemad selleks valmis. „Hetkel veel floorikeeldu ei ole ja kasutame vaid lubatud tooteid. Selle kontrollimiseks on olemas isegi vastav masin, mida osadel MK-etappidel ka testitakse. Suure tõenäosusega tuleb keeld järgmisel hooajal, kuid meie oleme selleks valmis. Enamus tootjatel on floorivabad määrded olemas ja selle nimel tehakse kõvasti tööd. Swix ja Toko on teistest ehk sammu võrra eespool.“