Pärast läinudpühapäevast teadet, et Tänak lahkub Hyundaist, hakkas maailma meedia otsima juhtunu põhjusi ja samal ajal arutama – kes rohkem, kes vähem – tema personaalküsimust. Eriti karmilt väljendus Soome ajaleht Ilta-Sanomat, pealkirjastades artikli nii: „Karmid paljastused Ott Tänaku kohta – allikad räägivad otsesõnu tema jultunud käitumisest“.

Kui soomlaste jutt lühidalt kokku võtta, siis on Tänak küll maailma üks paremaid rallisõitjaid, ent keeruline isiksus, kellega pole lihtne suhelda, kes põletab sildu ja lööb oma seljataga uksi kinni ning ütleb kõike otse, kusjuures kriitikatuld saavad ka ta oma meeskond ja tiimi pealik. Jah, suuresti on Tänakul õigus, tõdeti artiklis, aga kas kõike tuleb nii selge sõnaga ja kõlavalt välja paisata...

Ott Tänak ajab millimeetrit taga. Aga see viibki lõpuks sihile.

Need, kes on aastate kaupa hooldusparkides ringi liikunud ja näinud kõike küll mitte väga lähedalt – see, mis tiimis toimub, sinna ka jääb –, aga mõõdukalt distantsilt, kehitavad õlgu: täiesti tavaline Tänak. Jah, ta ongi keeruline persoon, kellega on raske suhelda, kes võtab teinekord filtrid maha ja kuulutab, mida asjast arvab, ega otsi enda ümbert sõpru, aga mis siis? Ta on alati selline olnud ega tahagi end muuta. Milleks? Kui poliitkorrektne jutt lisaks kiirusele 0,1 sekundit kilomeetri kohta, võiks Tänak end treenida Jüri Ratase sarnaseks mesisuuks, aga paraku ei lisa. Ja kiirus on ainus, mis Tänakut rallis huvitab peale selle, et auto vastu peaks.

Millegipärast kirjeldasid soomlased enamasti Tänaku varjupoolt, ent mitte seda, mis on temast teinud maailmameistri. Tänak on Saaremaa kadakas, keda ei murra (nii kinnitas tema isa Ivar), väga-väga tugev isiksus (M-Sporti boss Malcolm Wilson), õige võidusõitja, keda huvitab üksnes võitmine ja muu on teisejärguline (Toyota endine pealik Tommi Mäkinen) ning lõpuks perfektsionist (seda räägivad kõik), kes nõuab endalt sama palju kui oma tiimilt. „Ta on öelnud, et kui tahad tulemusi saavutada, peavad kõik tegema oma asja filigraanselt ja hästi,“ kirjeldas Ivar Tänak poja mõttelaadi ühes Eesti Ekspressi loos ja meenutas 2013. aastat, kui poeg sõitis oma tiimis. „Mehhaanikuid võttis ikka vanduma, sest nad tegid öö läbi tööd, et auto, millega võistlema mindi, oleks hommikuks perfektne. Poisid naersid, et Ott ajab mingit millimeetrit taga. Aga see viibki lõpuks sihile! Käegalöömist, et käib küll, Otil pole.“

Esisõitja hing

Just perfektsuse tagaajamine ongi sundinud Tänakut meeskondadest lahkuma. Kusjuures sarjata on saanud kõik. M-Sportis polnud Tänak rahul sellega, et tiim eelistas talle toonast rallikuningat Sébastien Ogier’d. „Kui uusi detaile on vähe, lähevad need Sébastieni autole ja mulle jäävad tühjad pihud,“ kurtis Tänak. „Seda on keeruline alla neelata. Nii on raske võita, eriti olukorras, kus me võitleme teineteisega.“

Malcolm Wilson on Ott Tänaku (taustal) talendi suur austaja.

Seega siirduski Tänak Toyotasse, põhjendades seda nii: „Oma olemuselt ei suuda ma pikalt olla teine number. Tahan, et meeskond oleks ka minu taga ja ma saaksin võita.“

Toyotas võistlemise ajal krooniti Tänak 2019. aastal maailmameistriks, kuid esmalt oli tal tulnud auto enda järgi kohandada. „Toyota on ehitatud vaid selleks, et võita Soome rallit,“ kritiseeris ta ja hakkas tööle. Poole aasta pärast oli Toyota valmis triumfeerima igasugusel teekattel ja mistahes tingimustes. „Toyota polnud paha, aga Tänak andis meile uue suuna, kuhu liikuda. Uurisime tema ideid väga põhjalikult, otsustasime need kasutusele võtta ega kahetse,“ selgitas meeskonna peainsener Tom Fowler.

Fowler maalis Tänakust täpse pildi, kusjuures ülbusest ega jultumusest polnud juttugi. „Ei saa öelda, et temaga oleks keeruline asju ajada,“ rääkis Fowler mõni aasta tagasi Eesti Päevalehele. „Aga jah, ta surub kogu meeskonna täie jõuga tööle, samaga motiveerib meid. Tänak ei ütle iial, et asi on täiuslik. Kui ta teatab, et see või teine on hea küll, siis võib juba tõsist rõõmu tunda. Tänak tahab parimat, aga sama tahame meiegi. Ta ei nõua võimatut, sest ta on realist. Ja Tänak tunneb autot täiuslikult, teab, kuidas üks või teine sõlm töötab või peaks töötama, ning me saame temalt suurepärast tagasisidet. Ta ei õpeta insenere, vaid annab autole hinnangu sõitja vaatenurgast. Temaga koos töötada on Toyotale äärmiselt kasulik.“

Ott Tänak ei õpeta insenere, vaid annab autole hinnangu sõitja vaatenurgast.

Tom Fowler

Ometi lahkus Tänak kahe aasta pärast Toyotast. Väidetavasti olnud põhjus tiimi pealik Mäkinen, kes ei suutnud meeskonda piisavalt hästi tööle panna, mistap oli autol liiga palju tehnilisi probleeme. Nende nahka läks Tänakul 2018. aasta MM-tiitel. Võib arvata, et Walesi rallil, kui autol oli kellegi kehva töö tõttu põhjaplaat alt kukkunud, ei tulnud Tänak Mäkineni ja mehhaanikute juurde laialt naeratades, vaid ütles neile otse, mida ta asjast arvab. Nõnda palavat armastust ei leia, aga Tänak ei tulnudki Toyotasse seda otsima, vaid tahtis maailmameistriks saada.

Ott Tänak polnud Tommi Mäkineni (vasakul) juhtimisstiiliga rahul.

Aasta pärast Tänaku tiitlivõitu vallandatud Mäkineni probleem, mida tunnistas ka tema asemel Toyota tiimi etteotsa asunud Jari-Matti Latvala, oli olnud see, et neljakordne maailmameister pidas end pädevaks kõiges. Mäkinen sekkus igal pool, tahtis olla peainsener, peamehaanik, spordidirektor ja mida kõike veel. Asjatundjad muigasid, et Toyotale tagas edu suurepärane mootor, aga see valmistati Saksamaal ja sinna Mäkinen oma näppe vahele ei saanud.

Hyundais oli Tänakul kõik hästi, kuni tiimi pealik Andrea Adamo eelmise aasta lõpus lahkumisavalduse esitas ning tema töö võttis ajutiselt üle Rally2 autode ja mootoritega tegelenud Julien Moncet. Ajutine osutus igaveseks, Moncet püsib tänini juhikohal ja meeskonnas on kord käest läinud.

Tänakuga tuleb arvestada

Sealsamas Ilta-Sanomate artiklis ütles üks allikas, et Moncet on meeldiv inimene ja hea insener, kuid tiimijuhina täielik null. Ta kordas neid sõnu, mida Tänak on tänavu mitu korda meedias välja paisanud. Pealegi, nagu paljud asjaomased on kinnitanud, juhib Hyundaid eelkõige Thierry Neuville ning Tänaku arvamusi ja soove arvesse ei võeta. „Oleme kuulnud – ka Otilt –, kuidas Hyundais asjad käivad,“ rääkis portaali DirtFish ajakirjanik George Donaldson. „Tiim kuulub Neuville’ile, tema otsustab auto kohta kõike ja Tänak ei saa sõna sekka öelda.“ Colin Clark lisas: „Monte Carlos said nii Tänak kui ka Neuville aru, kuidas sõidukit paremaks teha, kuid nende ideed olid täiesti erinevad. Paraku polnud meeskonnal juhti, kes probleemi lahendaks.“

Hyundai boss Juleien Moncet (vasakul) üritab Ott Tänakule selgitada, kuidas asjad käivad.

Seega pole ime, et Tänak sõit sõidu järel Hyundai tiimi, auto ja Moncet’ pihta kriitikanooli pildus, sest ta ei saanud autot endale käepäraseks muuta. Ka need kolm tänavust võitu olevat ta saavutanud läbi häda ja viletsuse meeleheitlikult pingutades.

Kõike eelkirjeldatut arvesse võttes polnud ime, et perfektsionist Tänak otsustas Hyundaist lahkuda. Tema asi pole meeskonnas poliitmänge mängida või suhteid korraldada, vaid ta on palgatud selleks, et võita tiitleid. Paraku ei andnud Hyundai selleks võimalust.

Juhul kui Tänaku sõitjakarjäär jätkub, peab M-Sporti juht Malcolm Wilson või Toyota meeskonna pealik Jari-Matti Latvala paratamatult leppima sellega, et Tänak nõuab enda järgi seatud ja vastupidavat autot. Kusjuures Wilson tervitaks Tänakut oma meeskonnas suurima rõõmuga, aga Latvala tõrjub teda juba eos, kuigi Latvalal sõnaõigust pole, sest otsustavad Jaapani kõrged ülemused. „Pole kindel, kas Tänaku Toyotasse tulek oleks tiimile kasulik,“ kahtles Latvala äsja Kataloonia ralli ajal justkui peljates, et ei saa eksmaailmameistriga hakkama.

F**k off, mister Wilson!

M-Sporti omanik Malcolm Wilson, kes Tänaku karjäärile aluse pani, peab temast igati lugu. Siinkohal olgu meenutuseks ammune juhtum, mis näitab ilmekalt, millist masti mees kumbki on.

Tänak oli noor sõidumees, kuid selle asemel, et autot finišisse tuues kogemusi hankida, lõpetas ta tihtipuhku kraavis. Pärast järjekordset väljasõitu kutsus Wilson Tänaku vaibale ja kasutas arvamust avaldades f-tähega algavat sõna. „Kõik jäi vaikseks ja ma mõtlesin, et sellega ongi vestlus lõppenud, aga siis ütles Ott mulle: f**k off!“ meenutas Wilson. „Olin üllatunud, kuid Tänak selgitas, et mina ju olin käskinud tal gaasi põhja vajutada ja selliseid asju juhtub, kui piiri peal sõita. Mõtlesin, et täiesti aus jutt. Pean tunnistama, et hakkasin temast pärast seda isegi rohkem lugu pidama.“

Tänaku karjäär

2011–2012: M-Sport

2014–2015: M-Sport

2016: DMack

2017: M-Sport

2018–2019: Toyota

2020–2022: Hyundai