Team Repsol Mitsubishi Ralliart — Luc Alphand

 (1)
Luc Alphand
Mitsubishiga on tulnud Alphandi suurimad õnnestumised autosportlasena
Dakari ralli on väga Prantsusmaa ja üldse Lõuna-Euroopa keskne, nii on ka mäesusuatamine populaarseim talisport vanas mägises Euroopas. Selle ala tipud on mägedes ebajumalad. La Bomba, Herminaator… aga ka Luc Alphand (sündinud 6. august 1965).

Mäesusuatamine

Mäesuusatamise maailmakarika suurt kristallgloobust on võitnud alates aastast 1967 vaid 20 erinevat meest. Esimesed mehed on meile juba vähemtuntud aga siiski: Jean-Claude Killy, Ingemar Stenmark, Pirmin Zurbriggen, Marc Girardelli, Kjetil André Aamodt, Alberto Tomba, Hermann Maier, Lasse Kjus, Stephan Eberharter, Bode Miller, Benjamin Raich ja Aksel Lund Svindal, nende seas on ka Luc Alphand.

Kiirlaskuja Alphand oma võimete tipul

See on seltskond surmapõlgureid, peale Tomba ja Raichi on kõik mehed spetsialiseerunud peamiselt mäesuusa kiirusaladele. 12 etapivõitu ja täistabamus 1997, kui lisaks suurele gloobusele võitis Alphand ka kiirlaskumise ja Super-G väikese kristallgloobuse, otsustas mees suusaspordist loobuda ja tegeleda oma teise armastuse, autospordiga.

Autosport

Juba 1996 kutsus Max Mamers, Andros Trophy jäärajasõidu looja, Luc’i VIP’ide sõidule, mille ta võitis. 1997, peale tegevsuusataja karjääri lõppu, algas Alphandi profesionaalse autosportlase ajastu. Kõigepealt võttis ta osa Nissan Micra Stars Cup’ist, esimest korda Dakaril sõitis aga juba 1998. Samal aastal asutas ta ka omanimelise autospordivõistkonna Luc Alphand Aventures, mille liikmena sõidab ta tänaseni, kuigi on ka Mitsubishi palgaline sõitja.

Kõrberallid ei ole Alphandi ainus kiindumus autospordis. 1999 hakkas ta aktiivselt osalema autode ringrajasõidu sarjades. Kõigepealt Porsche Carrera B-Cup’il, milles ta samal aastal võitis 3 sõitu ja tuli üldkokkuvõttes teiseks. Aastal 2000 sõitis Alphand edukalt Prantsusmaa GT-sarjas, 2001 juba oma lemmiksarjas, pikamaa-ringrajasõidul LeMans. Kuigi üldvõitu ei ole veel tulnud, siis nii Porschede kui Corvette’idega on saavutatud üldjärjestuse kõrgeid kohti. 2006 aastal oli tiim üldkokkuvõttes 7. kohal ja omas GT1 klassis kolmas. 2007 vastavalt 12. ja 7. koht. Lisaks maismaal kiiresti sõitmisele on Luc Alphand proovinud ka veesporti. Jet-Ski ehk vesiskuutritega on ta näiteks sõitnud ümber Cap Hoorni.

Alphand Valeo Motorspordi värvides Corvette'iga LeMansil

Maratonid

Kui esimene osalemine Dakaril oli Alphand’il aastal 1998, siis T1-klassi (standardautod) võit tuli talle sellel rallil juba 1999, kui Luc sõitis Mistubishi Pajeroga. Aastatel 2000 ja 2001 osales Alphand Schlesseri tiimi koosseisus autol Renault Kangoo 4X4 Dakar aga kordagi finišisse ei jõudnud. Sellest ajast peaks nii mõnigi lugeja mäletama legendaarseid Dakari päevakokkuvõtteid, kus Alphand lükkas seljaga oma lagunenud sõiduvahendit kilomeetreid lõpu poole…

Luc Alphand BMW tehasesõitjana

2002 kolis Alphand uuesti edukaima Dakari autotootja tehnikale ja kohe tuli ka edu. Üldkokkuvõtte 7. koht ja võit T1-Diesel kategoorias Pajerol. Järgmisel aastal oli tema kasutada juba turbodiisliga prototüüp-BMW X5 ja sellega tuli jälle klassivõit. Üldkokkuvõttes 9. koht.
2004 aasta Dakaril oli Alphand ikka veel BMW tehasesõitja ja kokkuvõttes oli tema päralt juba 4. koht üldkokkuvõttes. BMW’ga sai Alphand ka esimesed pisemate maratonrallide võidud.

2005 kolis Alphand üle Mitsubishi tehasemeeskonda ja seal on ta tänaseni. 2005 aasta 2. koht, 2006 esimene Dakari võit ja eelmisel aastal jälle teine, lisaks hulga maratonralli-sarja lühemate etappide võite. Kuigi Dakari-võidusõitjana ei ole Luc Alphandi saavutused oma meeskonnakaaslase Peterhanseliga veel võrreldavad, on ta kindlasti spordimehena üldises mõistes võib-olla üldse üks „kõvemaid” mehi, kes selle ralli on võitnud. Igal juhul läheb ta see aasta starti kindla eesmärgiga teine võit koju tuua, eeldusi selleks on piisavalt. Legendaarse belglase Jacky Ickx’i saavutusteni on tal veel aega aga see on Luc’i eesmärk: võita nii Dakar kui LeMans 24-tunni sõit. Kui võtta, et Ickx F1’el sõites maailmameistriks ei tulnud, siis võib Alphandi mäesuusatamise tulemused Ickx’i vormelikarjääri saavutustega võrdsustada. Olgem ausad, 8 etappi võitnud F1-piloot ja 10 etappi võitnud kiirlaskuja on võrdselt „hullud” tegelased meie, tavainimese mõistes.

Mitsubishiga on tulnud Alphandi suurimad õnnestumised autosportlasena

Kuigi meil siin Eestis räägitakse palju F1-sõitjatest, autoralli tegelastest ja tünnilaudadel metsas nühkijatest, siis Luc Alphand on mees, kelle tegevus spordimehena on meil siin liiga varju jäänud. Loodame, et selle lookesega sai pisut asja parandatud. Kes tunneb rohkem huvi, see uurib ise edasi. Luc Alphand on mees, kellelt tasub õppida.