Maailmas üha rohkem võimust võttev majanduskriis on F1 meeskonnad kukalt kratsima võtnud — sponsorid tõmbavad neid järjest oma eelarvest maha, kuid uusi toetajaid ei tule juurde mitte kuskilt, kirjutab Eesti Päevaleht.

Suurimad kannatajad vormelimaailmas on Williamsi meeskond ja eestlastelegi hästi tuntud BMW Sauberi tiim, kus veel möödunud aastal kihutas testisõitjana Marko Asmer.

See, et testikilomeetrid raha kokkuhoiu mõttes kärbiti, on vaid üks kriisi tahk, mis mõjutab kõiki vormelimeeskondi ühtemoodi. Asja teine külg puudutab aga iga meeskonda eraldi, sest rikkaid firmasid, kes jaksaksid tänavusel raskel aastal autosporti raha pumbata, on napilt ja jääb aina vähemaks.

Ainuke F1 meeskond, kelle selja taga ei seisa kuulus autotootja või miljardärist investor, Williams, on sel aastal ilma jäänud sellistest toetajatest nagu Islandi investeerimisfirma Baugur, Brasiilia naftakompanii Petrobras ja Hiina arvutifirma Lenovo, kirjutab Soome uudisteportaal MTV3.fi. Kokku tähendab see Williamsi autotallile 35 miljoni euro ärakukkumist.

Williams tahaks raha teha igal võimalikul viisil. Näiteks kaaluvad nad siiani, kas anda oma auto maailma esimese vormel teemapargi käsutusse, mis peaks tänavu Dubais uksed avama.

Nimelt peaks seal teiste atraktsioonide seas olema ka elusuuruses vormelautode väljapanek, kuid Williamsi tiim pole kindel, kas nad oma masinat sinna tasuta anda tahavad, ning eelistaksid teemapargilt saada rahasüsti.

Asi on juba nii kaua veninud, et Bernie Ecclestone on isiklikult sir Frank Williamsile soovitanud meeskonna sponsoritelt pisut rohkem raha välja pigistada — on see neile ju lausa tasuta reklaami eest. Pigistamisest ei saa aga juttugi olla, kui toetajad järjest raha kärbivad.

Uusi sponsoreid ei tule

Ka BMW Sauberi toetusrahade kaukast on kaduma läinud 19 miljonit eurot — nemad on kaotanud Šveitsi panga Credit Suisse’i ja arvutifirma Delli toetuse. Selle asemele pole aga õnnestunud hankida ühtegi uut toetajat.

Uute sponsorite leidmine pole õnneks läinud ka ühelgi teisel meeskonnal — isegi Ferrari ja McLaren on selles suhtes „kuivale jäänud”. Tõsi küll, nemad pole kaotanud ka ühtki arvestatavat toetajat, kummagi sponsorirahast on maha läinud eelmise aastaga võrreldes vaid kolm-neli miljonit eurot. Ainult Toyota võib tänavu uhkustada sellega, et mõne ärakukkunud toetaja asemele on uued leitud.

Meeskonnad ise võtavad asja õnneks suhteliselt rahulikult ning saavad aru, et priiskamise päevad on möödas. Varem korraldati hooaja algul uute masinate esitlusel korralikke pidusid, kus voolas vahuvein ja esinesid mitmed kuulsused.

Tänavu otsustasid pal­jud autosid internetis esitleda — seda tegi isegi Ferrari, kellel küll rahakott veel nii koledasti ei pi­gista. Igatahes on nende tänavused sponsortulud planeeritud 151 miljoni euro suuruseks, mida on pea kolm korda rohkem kui näiteks Williamsil, kelle tegevjuht Adam Parr möönab Briti ajalehele The Telegraph keerutamata: „Meie eelarvega saab katta vaid põhilised vajalikud kulud. Mingit rasva siit välja ei pigista.”