FITNESSKUU: Kellele on mõeldud toidulisandid?


Marek Morozov ja toidulisandid
ToidulisandidFoto: Ilmar Saabas

November on fitnesskuu ning koostöös leheküljega Fitness.ee toome teieni fitnessi ja jõusaaliga seotud nõuandeid ning tutvustusi.

Spordibatoone ja -pulbreid peetakse sageli vaid tippsportlaste ja lihasmassi kasvatajate pärusmaaks. Tegelikkuses saavad aga neist abi ka aktiivse eluviisiga inimesed, kaalulangetajad ja näiteks maovähendusoperatsiooni läbi teinud inimesed.

“Eelkõige on toidulisandid mõeldud sportlike eesmärkidega inimestele. Mida suurem treeningukoormus, seda rohkem peab toitumine seda toetama. Samas luuakse tänapäeva inimese kiiret elutempot ja sageli ühekülgset toitumist arvestades üha enam ka mittesportlastele mõeldud toidulisandeid, mis võimaldavad kiirelt, mugavalt ja maitsvalt täita inimese päevaseid toitainenorme,” selgitab Fitness.ee turundusjuht Kristjan-Johannes Konsap.

Taastusjook kohupiima asemel

Toidulisandite kasutamise eesmärk on eelkõige tavatoitu täiendada, lisaks võimalus saada toitaineid kontsentreeritud kujul. Toidulisandeid on erinevaid: vitamiinid, valgujoogid, aminohapped, oomega-3- ja oomega-6-rasvhapete preparaadid jpm. Konsapi sõnul on spordis enim levinud piimavalkude (vadak või kaseiin) kontsentraadid pulbri näol. “Kui sellele lisada glükoosi ehk viinamarjasuhkrut või maisist valmistatud maltodekstriini, saamegi kõige elementaarsema taastusjoogi. Nagu näha, sisaldavad sellised pulbrid täiesti looduslikke toiduaineid, lihtsalt kontsentreeritud kujul.” Peale valgupulbrite on olemas ka batoone, smuutisid, pudinguid, šokolaade ja küpsiseid.

Seotud lood:

Konsapi sõnul vajavad tippsportlased kindlasti kordades rohkem toidulisandeid, kuid organismi elementaarsete toitainetega varustavad lisandid on omal kohal ka tervisesportlase menüüs. “Lisandite alla käib näiteks valkude-süsivesikutega taastusjook, mida on mugavam tarbida, kui näiteks sama kogust toitaineid andvat kohupiima spordikotis kaasas tassida.

Samamoodi on toidulisand ka näiteks oomega-3-rasvhappeid andev kalaõlikapsel. Kui ei tarbita piisavalt sageli oomega-3 sisaldavat lõhet, avokaadot või Kreeka pähkleid, saab kapslitega garanteerida vajalike rasvhapete pideva tarbimise.”

Naise keskmine päevane energiavajadus on 2000 kilokalorit, millest 50% peaks tulema süsivesikutest, 30% rasvadest ja 20% valkudest.

Konsapi sõnul aitavad toidulisandid organismil kehalise koormusega toime tulla. “Treening kulutab lihaseid ning nende taastumiseks ja arenemiseks on vaja tarbida rohkem valke, kui tavainimene tarbib.” Sporditoidus olevad valgud taastavad lihast ja süsivesikud energiavarusid. “Öeldakse, et tänane trenn tehakse eelmise päeva toitumise pealt. Kui oled taastusjoogi ära joonud, taastab organism oma algstaadiumi vähem kui 24 tunniga. Kui päevas on mitu trenni, on taastusjoogi joomine eriti oluline. Lihtsalt aktiivsel inimesel on kõige olulisem valkude-süsivesikutega taastusjoogi joomine, milles on lisaks makrotoitaineid.”


Loe edasi Fitness.ee koduleheküljelt!

Allikas: Ajakiri Naised


Loe veel

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare