(Tervise)sportlane tervise arvelt?

 (3)
(Tervise)sportlane tervise arvelt?
86.SUURJOOKS ÜMBER VILJANDI JÄRVE

Organismi normaalseks toimimiseks vajalikud vitamiinid ja mineraalained on enamasti kättesaadavad tasakaalustatud toiduga, kuid mitmed tegurid, näiteks muutused dieedis, haigused, aga ka intensiivne treeningperiood võivad organismi tasakaalu häirida. Ühelt poolt mõjutab vitamiinide ja mineraalainete puudujääk meie tervislikku seisundit, sportlikku saavutusvõimet ja treeningutest taastumist, aga teisalt võivad ka optimaalsest kõrgemad kogused olla organismile kurnavad.

Küsimustele, kas sinu treeningkoormus ja toitumine on sobivad ning kooskõlas või on tegemist üle treenimisega ja tasakaalustamata toitumisega, annavad vastuseid lihtsad labori vereanalüüsid.

Hemoglobiin transpordib hapnikku kopsudest lihastesse, tagades sellega parema sooritusvõime. Hemoglobiini taset organismis mõõdetakse hemogrammi ehk verepildi koosseisus.

Hemoglobiini tööülesande täitmisele aitab kaasa raud, mis osaleb energia tootmises ning immuunsüsteemi funktsioneerimises. Ferritiini analüüs peegeldab organismi rauavarusid, mis paiknevad maksas, põrnas ning luuüdis. Rauavaegusaneemia ehk rauapuudus on kehvveresuse sagedaseim vorm ja piinab sageli sportlasi ja viljakas eas naisi. Kergelt alanenud rauataseme korral on füüsilise vastupidavuse ning vaimse tegevuse produktiivsuse vähenemine ja väsimustunne. See viitab üldiselt valele toitumisele, ka vähesele liha söömisele. Normist kõrgem raua sisaldus organismis aga tekitab sügava oksüdatiivse stressi, mis on paljude haiguste põhjustajaks.

Seotud lood:

Kreatiniin on lihaste ainevahetuse lõpp-produkt, mille kogus sõltub lihasmassi suurusest ja treeningkoormusest. Kreatiniin moodustub lihaskoes lihase kokkutõmbe ainevahetusliku protsessi käigus. Sportlased, sh jõutreeningu harrastajad kasutavad lihasmassi, jõu ja vastupidavuse kasvatamiseks toidulisandina sageli kreatiini. Kõrge kreatiniini tase on neerukahjustuse näitajaks.

Kreatiini kinaas on sportliku saavutusvõime seisukohast suurima tähtsusega lühiajaliste ja maksimaalse intensiivsusega sooritatavate kehaliste harjutuste korral. Seda analüüsi kasutatakse füüsilise koormuse mõju ja treeningu järgse taastumise jälgimisel. Kõrgenenud väärtused võivad olla tingitud suurest lihaskoormusest või traumadest.

Uurea on valkude lõhustumise lõpp-produkt, mis peegeldab valkude lõhustamise mahtu organismis. Võib viidata lihaskonda tugevalt kahjustanud treeningutele ja neerutalitluse häiretele. Koos kreatiini kinaasiga näitab treeningujärgse taastumise efektiivsust. Kestval intensiivsel kehalisel pingutusel, näiteks maratonijooksul kasutatakse energia saamiseks ka kehavalke ja vereanalüüsil näitab seda uurea tõus. Uurea väärtus normaliseerub tavaliselt paari päeva jooksul. Mida treenitum sportlane, seda väiksem on uurea tõus suurel füüsilisel koormusel. Tervisesportlasel, kes on terve ja spordib mõõdukalt, uurea väsimustunde korral tavaliselt ei tõuse. Uurea väärtus on kõrgenenud valgurikka dieedi korral, langenud alatoitumise ja lihasdüstroofiate puhul. Kasutatakse neeruhaiguste diagnoosimiseks. Kui testi tulemus on kõrge, on soovituslik peale mõnda spordivaba päeva analüüsi korrata, et saada teada, kas näitaja oli kõrge peale sportlikku pingutust või võib olla tegemist lihaskahjustusega.

Vitamiin D mõjutab valkude sünteesi lihases, mis annab lihasele suuruse, jõu, reaktsiooniaja, koordinatsiooni ja vastupidavuse. D-vitamiin soosib organismi immuunsust ja vastupanuvõimet, luude ainevahetust ja vähendab luumurdude tekke riski.

Vitamiini B12 vajab organism küll väga väikestes kogustes, kuid selle mõju avaldub väga mitmeti. Seda koobaltit sisaldavat vitamiini on vaja närvisüsteemi normaalseks funktsioneerimiseks, vereloomeks, valkude sünteesimiseks ja rasvade ning süsivesikute ainevahetuseks, toetamaks osade aminohapete ning C-vitamiini toimet organismis, kaltsiumi imendumiseks ja raua funktsioonide parandamiseks organismis. Puudujääk võib esineda ebapiisava imendumise puhul, aga ka taimetoitlastel. B12-vitamiini puuduse tunnused võivad ilmneda alles 5-6 aasta pärast, mis aga varase diagnoosi saamisel on ennetatavad.

Loe veel

Oluline on meeles pidada, et (tervise)sport täidab oma eesmärki, kui seda ei tehta tervise arvelt. Paljude ainete vaegus või liig võib sageli esialgu kulgeda ilma spetsiifiliste sümptomiteta. Üks vitamiin või mineraal pole organismi jaoks teisest olulisem, vajame neid kõiki õigetes kogustes. Et erinevaid analüüse on palju, on pere-, spordi ja laboriarstid pannud kokku paketid analüüsidest, millest võiks oma tervise kontrollimisega või spetsiifilisemale probleemile lahenduse leidmisega alustada. Täpsem info laborianalüüside pakettide ning nende tellimise kohta leiab meditsiinilabori erapatsiendiportaalist minu.synlab.ee.

Milleks meile magneesium, kaltsium, vitamiin B, C, A, koensüüm Q10, seleen, glükoos, mida lugeda hemogrammist, kuidas käituda, kui vereanalüüs näitab üleskoormust või lihaskahjustust on artikli täismahus versioonis.

Autor: Annika Jürimäe, synlab laborispetsialist

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare