Kompressioon ‒ platseebo või efektiivne abiline treeningul ja taastumisel?


Kompressioon ‒ platseebo või efektiivne abiline treeningul ja taastumisel?
Kaidi Keri Kukk septembri Jooksja esikaanelJooksja

Fakt, et kompressiooni on enne tippspordis kasutamist juba pikka aega kasutatud meditsiinis lõikusjärgselt trombiohu vähendamiseks, niisamuti igapäevaselt veenilaienditega patsientide ravis, on usaldusväärne alus

Mis on kompressiooni ehk surve avaldamise efekt?

Varustades lihaseid hapnikuga efektiivsemalt, saad paremad tulemused, rohkem jõudu, vähem valu, kiirema taastumisaja ja hästi valitud kompressioon vähendab vigastuste riski ning parandab lihaste saavutusvõimet.

Kuidas?
Ühtlaselt ‒ ehk jäsemetes kaugemalt lähemale vähenev surve vähendab verevoolu nahas ning suurendab verevoolu sügavamal kudedes asuvates veenides, parandades sellega piirkonna ainevahetust ehk vere ja lümfiringet, mis omakorda mõjutab nii efektiivset lihase ainevahetust koormuse ajal kui ka koormusest taastumisel.

Mida näitavad uuringud?

Eri allikate kokkuvõttes - kompressioonriideid kasutades:

  • paraneb venoosne tagasivool
  • vähenevad treeninguga põhjustatud lihaskahjustused
  • kiirenevad taastumisprotsessid
  • paraneb lihasjõud ja vastupidavus
  • kasvab lihaste varustatus hapnikuga
  • parandab keha temperatuuri kontrolli
  • väheneb alajäsemete turse lennureisidel/pikal istumisel ja seismisel
Seotud lood:

Kuigi uuringud kompressiooni valdkonnas on alles lapsekingades ja vaatamata sellele, kas tegemist on platseeboefektiga või kõrgema sporditeadusega, on raske ümber lükata fakti, et inimesed tunnevad ennast kompressioonriideid kandes paremini. See omakorda annabki parema tulemuse, nauditava treeningu ja kiirema ning valutuma taastumise. Minu eeskuju ja kolleeg Füsioteraapia Kliinikus füsioterapeut Lauri Rannama on öelnud, et terapeudina tuleb hoida avatud meelt. Alati ei saa kõike teaduslikult tõestada, aga kui näed ja tunned, et miski toimib ja inimest aitab, siis kasuta seda! Samuti ei saa alahinnata positiivset psühholoogilist mõju sportlikule tulemusele.

Jekaterina Patjuk (mitmekordne Eesti meister erinevatel jooksudistantsidel): Hakkasin kompressioontooteid kasutama pärast kannakõõluse vigastust. Tundsin, kuidas vähenes pinge säärelihastes ning sain vaatamata vigastusele trenni teha. Esimest korda võistlesin sääristega 2013. a Pühajärve jooksul, seejärel hakkasin neid tugevatel treeningutel kasutama. Sääriseid valides on minu jaoks oluline õhuke materjal, et oleks mugav joosta ka suvel ja treeninglaagrites soojas kliimas. Kompressioonsäärised hoiavad lihased toonuses, vähendavad lihaspinget ning aitavad mul võistlustel häid tulemusi näidata, lisaks aitavad ka pärast raskeid treeninguid ja võistlusi kiiremini taastuda.

Rainer Vakra Juba nooruspõlves keskmaajooksuga tegeledes olid kanged sääremarjad minu jaoks tõsiseks probleemiks. Mäletan, et toona soovitati mure leevenduseks jalgu pidevalt venitada, saunas vihelda ja vajadusel kreemitada. Aastate jooksul lihtsalt harjusin, et pikemalt sportides on järgmisel päeval jalad väga kanged. Tunnistan, et kui füsioterapeut soovitas mul esimest korda CEP sääriseid proovida, suhtusin pakkumisse kerge eelarvamusega, aga juba esimestel treeningutel üllatusin positiivsest mõjust. Nüüd ei möödu ühtegi pikemat jooksuotsa ega tõsist pallilahingut ilma spetsiaalsete, minu mõõdule vastavate sääristeta.


Loe erinevatest kompressioontoodete uuringutest ning mida arvavad kompersioontoodetest Tiidrek Nurme, tippjooksja ja korvpalliga tegelev Arro Vahtra septembris ilmunud ajakirjast Jooksja.

Autor: Sirli Hinn, Füsioteraapia Kliiniku ja Eesti Rahvusballeti füsioterapeut

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare