Meeste kahestest süstadest võitsid maratoni Koit ja Raigo Põder ajaga 2 tundi ja 15 minutit. Ühestest süstadest napsas esikoha endale veteran Urmas Varm Pirita aerutamisklubist. Naistest olid parimad kahesel süstal Merike Rahnik ja Margit Kaljo Pärnust. Naiste üheste süstade konkurentsis oli võitja Hanna Riive.

Sellest artiklist leiad mõned peegeldused käesoleva aasta Lahemaa maratonist, kuid ka ideid tulevikuks.

Viis küsimust Lahemaa maratoni peakorraldajale Mart Reimannile:

Kuidas sel aastal Lahemaa maraton läks?

Lahemaa maraton läks väga hästi. Ilm oli suviselt soe ja puhus vaikne tuul - ka ilmataat toetas meie ettevõtmist. Sel aastal oli suurel osal osalejatest väga hea sportlik baas. Taaskord leidis kinnitust see, et kogemuse ja hea tehnikaga „teeb“ pelgalt heale füüsilisele vormile ära: mida tõestab ka käesoleva aasta võitja (üheste süstade arvestuses) Urmas Vaman, kes on 58 aastane.

Mis mõjutab osalejate hulka?

Kaberneeme maratoni 2010 tragöödia on paljudel siiani meeles ja nii on inimestel on suur hirm mere ees: eks see on mõjutanud ka Lahemaa maratoni osalejate arvu. Kuna meil on olnud 50 aastat meri suletud, on Eestis katkenud mõned olulised meresõidu traditsioonid. Tegelikult läheb merel suure tõenäosusega enamusel inimestel kõik hästi, kui ohutusnõuetest kinni pidada, ilmateadet jälgida. Näiteks Norras on merekultuur oluliselt kõrgemal tasemel, kuid ka seal juhtub aeg-ajalt kas hooletusest või oma võimete ülehindamise tõttu õnnetusi, kuid see ei raba meediat niivõrd. Eks ka Tallinn Tartu maanteel juhtub kahjuks sageli õnnetusi, kuid inimesed ei jäta seetõttu veel autoga sõitmata. Loomulikult on kurb, et selliseid asju juhtub, kuid seetõttu ei peaks süstaga sõitmisest loobuma. Elu läheb edasi ja kui kodutööd teha ja merd piisavalt austada, pakub meri rahu, elamusi, värve ja teeb elu hoopis elusamaks.

Lahemaa maraton on olnud seni üks pareminin turvatud ja rohkete päästepaatidega sarju, kas hoiata sama taset ka 2015. aastal?

Kolm aastat on Lahemaa maratoni turvanud Eesti Priitahtlik Päästeliit ja Eesti Vabatahtlik Mere- ja Järvepääste kümne kaatriga. Samamoodi jätkame ka järgmistel aastatel. See on kasulik kogemus ka päästjatele endile ning senini on olnud turvamine suurepärane nii osalejate kui korraldajate arvates.

Kuidas soovitad valmistuda järgmise aasta Lahemaa maratoniks?

Valmistumisega võiks alata kohe: üldfüüsilist vormi parandada. Hea nipp on kõvasti talvel suusatamas käia. Aerutamine spordialana jõudiski Eestisse 50- ndatel aastatel, sest suusatajatel (Eesti suusakoondisele) oli vaja sobivaid treeninguid ka suvel. Need kes suusatavad hästi, sageli ka aerutavad hästi, sest kaasatud on samad lihasgrupid. Alguses oli mehi, kes olid nii suusatamises kui aerutamises Eesti meistrid ning Arvi Oks jõudis isegi Nõukogude Liidu tasandil mõlemal alal medalile. Norra suusakoondises pannakse senini suvise tegevusena aerutamisele suurt rõhku. Eestis peetakse praegu suustamise suviseks treeninguks enamasti jalgrattasõitu, kuid just vabatehnikas on vaja tugevat ülakehatööd, mille treenimiseks on aerutamine suvel parim tegevus.

Nutikas on ka oma tehnikat lihvida, soovitav on vaadata videoid. Youtubes on palju nippe näha. Kaval on lasta ka sõbral ennast filmida. Hiljem siis vaadata ning analüüsida. Tehnika peab hea olema, kuna distantsid on pikad (24 km) ja konkurents tihe.

Kellele Lahemaa maraton mõeldud on?

Starti on oodatud nii aktiivsed harrastajad, pühapäevaaerutajad, kui ka tõsised sportlased. Vastavalt oma võimetele saab valida kahe erineva distantsi vahel: 9 km ja 24 km. Rõhutan, et me ei oota starti ainult tippvormis inimesi. Sellest maratonist võiks kujuneda justkui rahvapidu, kuhu tullakse peredega. Lisaks sobib aerutamine hästi ka ülekaalulistele. Minu arvates on aerutamine üks parimaid spordialasid kel kaal kõrge. Ootame starti igas vanuses ja igas kaalus inimesi, kel kõigil endal erinev põhjus tulla. Selle põhjuse võiks siiski enne välja nuputada ja vastavalt ettevalmistused teha. Lihtsalt üldfüüsilist baasi parandada või juba võidu peale minna ja endale korralik treeningkava ja plaan koostada.

Mart Reimann soovib kõikidele vägevat Liikumisaastat!