„See tundub hullumeelne, koormav ja ränkraske ettevõtmine, kuid ennekõike sõltub selle läbimise edukus tegelikult mitte kehast, vaid hoopis peast – et vaim oleks tugev ning suudaks ja tahaks igal hommikul väsinud keha sadulasse vinnata ning päev otsa pedaale pressida,“ selgitas Giro d´Estonia nime alla koonduva tiimi juht Tõnu Vahter. „Pooltel päevadel tõenäoliselt sajab ning mägedes võime lundki saada, hõõrub ja põletab päikegi. Samas kaalub saadav elamus üles kõik probleemid, mis ees ootavad. Igal juhul on seda kannatamist väärt.“

Oma lõbuks ümber Eesti

Seltskond pedaalis kolm aastat tagasi Tallinnast-Pariisi, et toetada toona Tour de France´il võistelnud ja parima noorratturi tiitlit püüdnud Rein Taaramäed. Tiimi moodustavad pühapäevasõitjad, kes teevad sporti oma lõbuks ning lühemaid kui pikemaid otsi rattal veedavad – neist pikimad eelmisel suvel läbitud 600 km ring ümber Eesti maismaaosa ning 760 kilomeetrine heategevuslik Tahtejõu Tuur, mis oktoobris -16 kraadiga Eestile ringi peale vedas.

Need on aga ka ekstreemseimad näited ettevalmistustest. „Tallinnast-Pariisi sõitmise kogemus näitas, et selline retk on tehtav keskmiselt aktiivsele ratturile, kes treenib nädalas kümmekond tundi,“ selgitas tiimi rattur Rivo Sarapik. „Enne starti mõned pikemad ponnistused on vajalikud varustuse ja sporditoidu testimiseks, aga ka vaimu proovile panekuks.“

Tüüpiline päev algab tuuril umbes kell 6-7, pärast hommikusööki sadulasse, kus iga paari tunni tagant tankimispaus tehakse. Pärastlõunaks jõutakse laagrisse, kämpingusse, mille üks saateauto on välja valinud. Järgneb enda ja rataste pesu, vajadusel füsioterapeudi nõustamine-mudimine-venitamine ning õhtul järgmise päeva raja paika panek. Nii kolm nädalat jutti.

Suu matsub ja jalg sõtkub

"Sööki hakkab minema palju – rattureil peab suu kogu aeg matsuma, nii sadulas kui maas, et jaksaks mitu nädalat jutti rassida,“ ennustas Vahter. Päevane energiakulu võib ulatuda 7000-8000 kilokalorini. Süüakse tavatoitu – hommikul smuutid, müsli ja puder, sadulas kel sporditoit, kellel kuivatatud puuviljad. Sõidupausidel toitutakse või-riisileibadest. Õhtul läheb sisse suurem ports pastat-riisi.

9. mail Poolast Krakowist startides läbitakse esimese nädala jooksul Slovakkia, Ungari, Sloveenia, Horvaatia, Šveits ja jõutakse Itaaliasse, kus saadetakse Itaalia velotuuri, millega koos ka 31. mail Milaanos finišeeritakse. 

Keskmine päevakilometraaž jääb 150-160 kilomeetri kanti ning teel vallutatakse nii Tatrate kõrgeim tipp kui ka legendaarne Stelvio, mis mõlemad ca 2700 meetrit üle merepinna.

„Kui ma profina ei sõidaks, hüppaks ka kindlasti punti,“ kommenteeris retke Eesti naisprofirattur Liisi Rist, kes pedaalib Team Inpa Sottoli Bianchi Giusfredi värvides ning kelle Itaalia kodukandist, Montecatini Termest sõitjate marsruut läbi viib. „Juba Stelvio vallutamise üle võib iga rattur uhke olla.“

Giro d´Estonia meeskond teeb retke võludest ja valudest tänasest kuni mai lõpuni Delfi lugejatele kümmekond ülevaadet ja fotogaleriid.

TASUB TEADA
Giro d´Estonia 2015
Eesti harrastusratturite korraldatud retk läbi seitsme riigi
Osaleb 7 ratturit – 6 meest ja 1 naine, lisaks saatemeeskonnas 4 inimest
Kolme nädala jooksul läbitakse 7 riiki ja enam kui 3000 kilomeetrit
Info Facebookist www.facebook.com/giro2015. Tiimi liikumist saab jälgida ka reaalajas https://www.navirec.com/flash/mobile/#giro:giro123

Meeskonna jalgratturid
Kalev Albri
Toomas Erikson
Mari-Liis Juul
Kaupo Karja
Rivo Sarapik
Raivo Sormunen
Tõnu Vahter

Meeskonna tugitiim
Ingrit Ernits – füsioterapeut
Ardu Ernits – mehhaanik
Romet Karu – saatebussi juht
Signe Sillasoo – fotograaf-kirjapulk
Giro d'Estonia