DELFI RALLIPÄEV: Kes on Ott Tänak? Mees, kes on end raskuste kiuste rallimaailma tippu murdnud

 (13)
Argentina ralli võitjad Martin Järveoja ja Ott Tänak.
Argentina ralli võitjad Martin Järveoja ja Ott Tänak.Foto: DIEGO LIMA, AFP/Scanpix

Oli 2003. aasta, kui toona vaid 15aastane Ott Tänak hakkas autorallimaailmas esimesi tõsisemaid samme astuma. Juba järgmisel aastal startis ta peale rallisprintide ka kodustel autoralli meistrivõistlustel. Toona oli kaardilugeja kohal tema isa Ivar Tänakuga 1997. aastal Eesti meistriks tulnud Tõnu Kurvet.

Esimene ralli (Lõuna-Eesti talveralli) jäi Tänakul küll vaid pärast paari kilomeetrit pooleli, kuid rallipisik süvenes sellest hoolimata. 2008. aastal oli loogiline samm istuda esiveolisest VW Golfist ja sellele järgnenud Renault Cliost neljaveolisse Subaru Imprezasse. Aasta lõpetas noor saarlane koduse Saaremaa ralli võidu ja N-rühma meistritiitliga. Esimene suurem märk oli maas, kuid see oli alles pika teekonna tõeline algus.

Esimesed saavutused MM-radadel

2009. aastal sai Tänak käe valgeks autoralli MM-sarjas Portugali rallil startides, mille ta lõpetas absoluutarvestuse 20. kohal. Sama aasta teises pooles korraldas rehvitootja Pirelli noortele rallisõitjatele konkursi (Pirelli Star Driver Shoot-Out), mille parimad said järgmiseks hooajaks koha nende meeskonnas, kus avanes võimalus sõita autoralli MM-sarja PWRC-klassis. Tänaku kõrval võttis koha sisse Kuldar Sikk, kel selleks ajaks oli olemas kogemus 50 MM-rallilt. Tänaku noorus ja uljus viis küll osal võistlustel katkestamiseni, kuid rallimaailmas väga tunnustatud Soome ja Walesi rallidel võeti kindlad klassivõidud.

Seotud lood:

Järgmisel hooajal jätkati rallimaailmas kanna kinnitamist SWRC-klassis Markko Märtini meeskonna MM Motorsport ettevalmistatud autoga. Samas meeskonnas oli ka Tänak oma mehaanikuoskused briljantseks lihvinud. Hooaja kokkuvõttes saavutas eestlane SWRC-klassis teise koha ning jäi kindlasti silma kõigile tehasemeeskonna bossidele, sest hooaja jooksul võitis ta oma klassi rallisid mitte ainult talle tuttaval kruusal, vaid ka kaks etappi asfaldil. Oktoobris võitis Tänak Markko Märtinile tema karjääri jooksul viis MM-ralli võitu toonud Ford Focus WRCga teist korda koduse Saaremaa ralli ning kuu hiljem tegid tema ja rehvitootja DMACK MM-rallil WRC-klassis ühise debüüdi, mis lõppes suurepärase kuuenda kohaga. Järgmiseks hooajaks teeniti Malcolm Wilsoni juhitud meeskonnas M-Sport tehasesõitja koht, mida järgmiseks hooajaks aga ei pikendatud. Nii sattus Tänak tagasi Eestisse, kus korraks jõudsid tekkida ka loobumismõtted.

Läbi raskuste rallimaailma tippu
2013. aastal lõid Ott ja isa Ivar meeskonna OT Racing, mille sõitjaks hakkas Ott ise N-rühma Subarul ja kaardilugejaks sai seni Karl Kruuda kõrvalt tuntud Martin Järveoja. Õnneks leidus peale Tänaku pere ja lähedaste teisigi toetajaid, kes olid märganud, et Saaremaalt Kärla külast pärit noormees raiskab siin kodumaal oma talenti, ning uskusid, et talle tuleks anda võimalus oma kiirust ja annet suures maailmas näidata. Need olid Oleg Gross, Markko Märtin, Urmo Aava ja Malcolm Wilson, kes noormehele teise võimaluse andsid.
Tänak oli tagasi MM-radadel, tema kõrval istumas Raigo Mõlder, kellega oli varemgi koostööd tehtud. Mehed olid võimaluse eest tänulikud ja näitasid aasta jooksul piisavat kiirust, et järgmiseks aastaks Tänakule juba tuttava M-Spordi WRC-tiimi pääseda. Kuigi aasta lõpus otsustas Wilson eestlasele taas ust näidata, olid tugevad esitused Rootsis, Portugalis, Poolas ja Soomes silma jäänud 2011. aastal Tänakuga ühise WRC-sarja debüüdi teinud DMACKile ning nad otsustasid eestlastele veel ühe võimaluse anda. Eelmisel aastal olid Tänak ja Mõlder pääsenud veest, sel aastal pääseti tulekahjust – see kõik on mehed veelgi tugevamaks teinud. Poolas tõestati rallimaailma tippu kuulumist, kuid esimese võidu, mis oli eestlastel auga välja teenitud, röövis viimasel võistluspäeval kivi. Hooaja lõpus näidati Walesis taas kiirust, millest piisanuks võiduks, kuid seekord piirduti veel teise kohaga.

Saarlane tunneb end kõige mönusamalt ikka saarel
Malcolm Wilson kutsus Tänaku 2017. hooajaks taas oma meeskonna põhisõitjaks ning kuna Mõlder otsustas MM-radadel sõitmisest isiklikel põhjustel loobuda, võttis Tänaku kõrval koha sisse 2013. aastal kord juba samal positsioonil istunud Järveoja. Eestlased alustasid hooaega kahe poodiumikohaga ning hooaja lõpuks saavutasid neid kokku seitse. Eestlaste meeskonnakaaslasteks olid nüüdsed viiekordsed maailmameistrid Sébastien Ogier ja Julien Ingrassia, kellelt õpiti selle aastaga palju.

Loe veel

Eestlaste tähetund saabus möödunud aasta juunis Sardiinia MM-rallil. See Vahemere saar oli Tänaku vastu varemgi helde olnud. 2011. aastal võitis Tänak SWRC-klassis just Sardiinias ja aasta hiljem teenis ta oma karjääri esimese poodiumikoha WRC-klassi arvestuses. Nüüd oli Saaremaa ja Elva meestel aeg poodiumi kõrgeimale astmele tõusta ja käed võidurõõmsalt taeva poole sirutada. Kaks kuud hiljem korrati saavutust Saksamaa asfaldil. Ka Saksamaa rallil on saarega omamoodi seos: Saksamaa edelaosa piirkond, kus rallit sõideti, kannab nime Saarland (Saarimaa).

Tänavuse hooaja eel liitusid eestlased Jaapani autotootja Toyota tehasemeeskonnaga. Nad on uues meeskonnas väga hästi kohanenud ning sellest annavad kõige paremini aimu tulemused: viiest sõidetud rallist on võidetud üks ja poodiumile jõutud kahel korral. Kahtlemata lisandub häid tulemusi peagi veel. Praeguseks on 84 MM-rallil startinud abikaasa ja kahe lapse isa Ott Tänak võitnud kolm MM-rallit ja 108 kiiruskatset. Järgmine siht on ilmselgelt MM-tiitel, mis varem või hiljem kindlasti tuleb.

Tulge kõik Delfi rallipäevale Otile ja Martinile kaasa elama! Rallipäeval avaneb võimalus lähemalt näha mehi, kes rallimaailmas suuri tegusid teevad, ja nende võistlustehnikat.

Ürituse korraldaja Ekspress Meedia AS.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare