Miks ralliauto juhil istub kõrval veel kaardilugeja?

Sest kiirused on kitsastel ja käänulistel teedel suured ja et seda maksimaalselt kiiresti läbida, ongi kõrval kaardilugeja, kes ütleb, kuhupoole ja mis nurgaga tuleb kurv, mis käiguga seda läbida tuleb jne.

Kas võidusõiduauto juhil peavad olema autojuhiload?

Tegelikult ei pea. WRC-meestel on selleks spetsiaalne litsents. Aga pole kuulda olnud, vähemalt viimasel ajal, et kellelgi poleks juhilube...

Kui sõitja tavaliikluses mõne rikkumise tõttu lubadest ilma jääb, siis kas see tähendab automaatselt ka seda, et ta ei tohi WRC võistlustest osa võtta?

Ei tähenda, sest litsents on ikka olemas ja võistlus ehk kiiruskatsed toimuvad suletud territooriumil. Samas, mehed peavad katselt katsele sõites ka tavaliikluses olema, seega load võiksid ikka olla. On olnud juhuseid, kus politsei on WRC-autosid kinni pidanud, aga seda pigem seetõttu, et masin on ühest või teisest kohast katki.

Kas mõni naine ka ralli MM-st osa võtab või on see ainult meeste pärusmaa?

Üks kange naine on selles karmis maailmas läbi löönud. Tema on prantslanna Michele Mouton, kes 1980-te alguses Audi roolis võitis neli MM-etappi ja oli 1982. aasta MM-i kokkuvõttes teine!

Kui ralliautoga rajal õnnetus juhtub, kas publik võib appi minna või peavad juht ja kaardilugeja ise hakkama saama?

Võivad küll ja lähevad ka, väga innukalt. Igal rallil on olukordi, kus pealtvaatajad kas lükkavad auto tagasi teele või keeravad ratastele ja kui masin väga ribadeks pole, kihutatakse edasi.

Mis on need põhilised eksimused või punktid, mille vastu eksides kõrvaldatakse võistlejad rajalt?

Näiteks kui auto ei vasta tehnilistele nõuetele või oluliselt hilinetakse starti.

Miks need võidusõidurajad nii kurvilised on?

Sest et nii on huvitavam ja põnevam. Võrratu vaatepilt, kui tullakse, külg ees suurel kiirusel kurvi nii, et kruusa või lund lendab.

Miks on ralliauto juht populaarsem kui kaardilugeja?

Rallimaailmas hinnatakse ikka mõlemaid võrdselt, aga fännidele ja muidu toredatele inimestele on vast ikka meedia nö ette söötnud just piloote.

Miks on ralliautos puur?

See on turvapuur ja eks ikka turvalisuse pärast. Kiirused ju suured ja kui eksitakse ja teelt välja sõidetakse, päästab see puur isegi elusid.

Miks ralliautodel kapoti peal nii suured augud on?

Need on õhuvõtuavad. Otse kapoti all on õhufiltrid ja sealt otse õhuliikuvus mootorisse.

Kas sellist autot poest ka osta saab?

WRC-autot ei saa, need on konkreetsed prototüübid, mis on valmistatud tipprallide jaoks. Natuke “lahjemaid” mudeleid saab aga poest osta küll.

Miks neil normaalset turvavööd pole?

Jällegi - kiirused on suured ja et tagada piloodi ja kaardilugeja maksimaalne turvalisus, peavad ka turvavööd spetsiaalsed olema.

Miks ralliautodes tagumisi istmeid pole?

Pole vaja ju - liigne kaal. Iga kilo on arvel.

Kas rallisõitjad puhuvad enne kiiruskatsel startimist ka alkomeetrisse?

Vaevalt, et puhuvad … Aga ei kujuta ette, et mõni mees võiks nii olulise võistluse ajal millegagi patustada. Küll aga viiakse läbi meditsiinilist läbivaatust.

Miks ralliautodel nii kitsad numbrimärgid on?

Suuremad ei mahu hästi ära.

Miks WRC rallis ühtegi BMW’d, Mersut või Audit pole?

Audi tehasemeeskond oli aastakümneid tagasi väga kõva tegija ja Audi Quattro legendaarne rallimasin. BMW ja Mercedese tehased pole pidanud vajalikuks MM-karussellis kaasa lüüa. Neid automarke aga siiski rallidel kohtab.

Kas ralliautod sõidavad bensiini või diisliga?

Bensiiniga, aga kõrgema oktaaonarvuga, kui tavalisest bensukast saab.

Kust nad selle raha võtavad?

Raha tuleb autotootjatelt ja mitmetelt rahakatelt sponsorfirmadelt.

Kas kiiruskatse ajal ka pissipausi teha võib?

Põhimõtteliselt ju võib, kes keelab, aga siis saad ju teistest kehvema aja, aga iga sekundikümnendik loeb.

Miks nad koguaeg driftivad?

Nö otse ja korralikult sõites ja saa nii kiiresti, eriti kruusal ja lumel.

Miks rallis GPSi ei kasutata? Siis poleks kaardilugejat ju vaja?

GPS ju ei ütle, kuhupoole tuleb kurv ja millise käiguga seda läbida tuleb.

Miks ralliautod nii lärmakad on?

Sellepärast, et summuti tuleb otse mootorist ehk kollektorist ja selle sees pole mingeid katalüsaatoreid ega resonaatoreid.

---

Ott Tänak keerutab WRC Rootsi rallil lund kuni 18. veebruarini. Saad talle kaasa elada Viasat Sport Balticu, Viaplay, Delfi TV või TV6 vahendusel.