Dakari maratonralli kajastamist alustaks seekord selle ralli ajaloo kõige edukamast võistkonnast Mitsubishist, kus esinumbrina sõidab kõige edukaim Dakari võidusõitja, üheksakordne võitja nii tsiklil kui autol, Stéphane Peterhansel. Aga et Mitsubishi Ralliart tiim on täies koosseisus absoluutne tipp, kõik neli sõitjat on vähemalt korra Dakari võitnud, siis ülejäänud kolme mehega teeme pisut põhusamalt tutvust järgmises loos ja piilume ka selleaastase Mitsubishi MPR13 võistlusauto sisse. Peale seda läheme teiste eeldatavate “tegijate” kallale, seega peaks Dakari teemat jätkuma tänasest jaanuari lõpuni.

Stéphane Peterhansel, sündinud 6. august 1965

Mees, kelle vägiteod Dakari rallil ei tohiks olla kellegile tundmatud. Kuid kordamine on tarkuse ema.

Peterhansel on kuus korda võitnud Dakari ralli tsiklil ja kolm korda autol. Tsiklil võitis ta ka 1992, kui sihtpunkt oli Dakari asemel Kaplinn. Esimest korda osales Peterhansel Dakari sõidul 21-aastasena 1987. Juba 1988 jõudis Stéphane motomeeste hulgas tipu lähedale, lõpetades üldkokkuvõttes 18. kohaga. 1989 oli ta juba tipus ja kokku 4. koht, mille vahetas 1990 oma iidoli Cyril Neveu asemele Yamaha tehasetiimi siirdudes teise koha vastu Edi Orioli järel.

1991 algas Dakari maratonrallidel Petehanseli ajastu, mistahes masinaga see kunagine Prantsusmaa rulameister (1977), enduromeister (1981) ja Maailma parim enduro-sõitja 250 cm3-klassis (1987) starti tuleb, just tema on oma klassi võtjasoosik nr.1. Ühel aastal on Peterhanselil jäänud Dakari ralli starti tulemata, 1994 kui Yamaha ei saanud tehniliste tingimuste muutuse tõttu osaleda…

1990-1998 käiski peamine rebimine Peterhanseli Yamaha ja Orioli Cagiva vahel, kus prantslane võitis 1991, -92, -93, -95, -97 ja -98 rallid, itaallane 1990, -94 ja -96.

1999 kolis Peterhansel üle neljarattalistele ja kohe esimesel aastal suutis Nissanil tulla üldkokkuvõtte seitsmendaks. Järgmisel, 2000 aasta Dakaril, sõitis Peterhansel prantsuse off-road kit-car’il MEGA ja võitles bagilegend Schlesseriga esikohale. 2001 võitles Peterhansel Nissanil välja üldarvestuse 12 koha. 2002 tuli tal üks väheseid katkestamisi üldse maratonrallidel, mida ta alustanud on. Nissan seekord lõpuni välja ei vedanud. Kuid juba suvel ühines Stéphane Mitsubishiga ja 2003 oli ta juba tõelises löögihoos!

2003 aasta oli tegelikult Peterhanseli aasta, kuid tõeline ebaõnn tehniliste viperustega eelviimasel etapil (jahutusvedeliku leke) röövis talt esimese võidu. Peterhansel kaotas üle kahe tunni ja lõpetas Dakari kolmandana. Võitis Hiroshi Masuoka ja oma esimese lisakatse võidu sai mäesuusatamise MK üldvõitja 1997 Luc Alphand BMW’l.

2004 võitis Petehansel esimest korda neljarattalisel. Teiseks tuli Masuoka. Esimese stardi maratonrallidel tegi autoralli maailmameister Colin McRae, seda koos naissoost kaardilugeja Tina Thorneriga. “McCrash“’i saagiks jäid kaks etapivõitu ja üldkokkuvõtte 20 koht. Alphand lisas oma kontole veel kaks katsevõitu ja üldkokkuvõtte 4 koha BMW roolis.
Mootorratastel võitis 2004 Dakari Joan ’Nani’ Roma KTM’il.

2005 aastal kolis “õigel ajal” tsiklilt autole üle Roma ja Alphand tuli BMW’st üle Mitsubishisse, nii tekkis suisa uskumatute sportlike saavutustega meeskond, mis on püsinud samas koosseisus tänaseni. Peterhansel võitis, Alphand oli teine ja oma debüüdil vana kõrbehunt Roma kuues!
Tsiklitel võitis Cyril Despres KM’il. Eestlastest osalesid sellel aastal kaks amatöör-ratturit, Taivo Luik ja Andres Rätsep, kes mõlemad ka lõpetasid selle raske sõidu vastavalt 64 ja 90 kohaga tsiklite seas.

2006 aasta Dakari ralli oli sündmusterohke. Esimest korda asus starti kahekordne autoralli maailmameister “The King” Carlos Sainz ja tegi seda bravuurikalt. 4 etapivõitu ja väga pikk juhtimine olid kõva sõna. muidugi, maratonralli ei kesta 3 päeva vaid peaaegu 3 nädalat ja nii Sainz lõpuks ka eksis. Kokku aga väga tugev 11 koht. Ralli võitis lõpuks Luc Alphand, Nani Roma oli kolmas ja Peterhansel neljas.
Tsiklitel võitis Marc Coma ja oma sisu hakkas näitama eestlastele tuttav lõunanaaber Janis “Pats” Vinters. Lõpuks platseerus erarattal sõitnud lätlane 11. kkohale tsiklite arvestuses!

Siiani viimane, 2007 aasta Dakari ralli oli samamoodi üllatusterohke… kui jätta välja järjekordne Peterhanseli võit, Alphand’i teine koht ja Sainzi ebaõnn. Võites viis etappi, oskas vanameister jälle kord omast lollusest Dakari võidu “ära muneda”. Peterhansel ja Alphand, kes ei võitnud mitte ühte etappi, juba oskavad õigel hetkel tagasi hoida ja autot mitte lõhkuda. Just see ongi edukuse alus Dakaril.
Tsiklitel näitas kiirust Vinters, võites kaks etappi ja tulles eratsiklil kuuendaks.
Suurima üllatuse valmistasid aga hoopis veoautod. Kõigepealt lagunesid ära hollandlaste DeRooyde autod , siis oskasid Kamazi-mehed Tchagini juhtimisel enda auto totaalselt puruks sõita ja nii läkski võit teenitult Hans Stacey’le MAN’i roolis. Kuid eriti kõva tulemuse sõitis välja kahekesti autos, ilma teenindusautota ja isiklikul veoautol verinoor (veoautodega kihutamise mõistes) tšehh Ales Loprais. 27-aastane tšehh võitis ühe etapi ja tuli üldkokkuvõttes kolmandaks meeletute kogemuste ja rahakottidega tiimide ees!